Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 7379 ggr
[Ragamuffin]
0

En förenklad livsstil

Lchf för mig handlar mycket om att göra livet enklare. Bort med all onödig utfyllnad på tallriken som inte fyller någon funktion, utan bara tar fokus från den riktiga maten.

Samma koncept kan appliceras på resten av livet också. Många saker vi tror att vi behöver är egentligen mest ivägen och snor tid och uppmärksamhet från det som verkligen är viktigt. Många av sakerna vi har skapar nya låtsasbehov snarare än att fylla riktiga.

Själv är jag inte så mycket för att se på TV, prata i telefon (träffas hellre) eller att resa en massa (trivs med att uppleva saker i min närmiljö).

Vilka saker väljer ni bort för att göra livet lite enklare?

Anna82
0

Jag väljer också helt klart bort resande. Har precis blivit mamma i juni och inser mer och mer vad som är viktigt i livet…!

[Ragamuffin]
0

#1. Det är härligt när man inser vad man verkligen mår bra av och vad som mest tar energi. Grattis till den lilla!

Laurel
0

TV:n!! Tittar på några program i veckan. Under sommarmånaderna tittar jag inte alls på TV.

Däremot reser jag gärna!

nobban7
0

Kolhydrater - något onödigt som kan fresta ibland.
Där har jag TV:n. Nu har vi varit utan i några år och det går ju alldeles utmärkt! Man mår mycket bättre när man inte måste passa en massa program.

Fett - energin som gör att man orkar varje dag.
Familjen och vännerna, utan tvekan.

Proteiner - det som bygger upp.
Resor och utflykter. Nya intryck, nya bekantskaper. Man lär sig av olikheter och likheter.

[Ragamuffin]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

TV verkar vara något som många väljer bort till förmån för andra saker.

Det här klippet visar ganska bra hur TV-tittande kan ta tid och energi från annat som är viktigt i våra liv… :)

illernettan
0

#4 Det var ett bra inlägg.

Kolhydrat: en tvdag då och då men inte regelbundet.

Energi: att pussa och umgås med mina illrar och min kärbo.

Protein: böcker i alla dess former.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

KarinSch
0

Jag väljer TVn för att kunna slappna av, min vardag är fylld av konflikthantering, handledning av personal, utbildningar och föreläsningar så jag hämtar vila vid TVn, ser gärna deckare och djurprogram, ju mindre tankeverksamhet som behövs, desto bättre.

Önskar att inte datorn blivit en så stor del i mitt liv, men när man inte kan använda kroppen så bra längre blir det datorn istället för träning, städning och annat.

Undviker resor utomlands, jobbiga människor (i privatlivet), försöker hitta mina begränsningar och säga nej när det blir för mycket.

Väljer familjen, djuren, naturen, litteratur och TVn som avkoppling.

Förr lagade jag mat som avkoppling men det är inte lika kul numera när man inte kan använda alla ingredienser, jag blir mest frustrerad när man gjort något och sen konstaterar att det behövts något kolhydrtrikt för att få perfekt smak eller konsistens, så nu blir det bara vår vardagsmat.

[Ragamuffin]
0

KarinSch, tråkigt att du känner så med maten. De flesta är ju inkörda på kolhydrater och att en komplett måltid måste innehålla alla olika näringskällor och det man är van vid är ju ofta det man gillar. Men det hindrar väl inte att du lagar smaskig mat som du själv kan njuta av?

En annan sak jag mer och mer väljer bort i mitt liv är att lyssna på folks trista kommentarer. Tänker bara att det är synd om dem som tydligen känner att de måste klaga på andras val istället för att lägga den tiden på roligare saker.

Linda1976
0

Jag har valt bort villa-ägande efter 7 år i villa. Guuuud så mycket tid jag har till annat som är roligare!

[Ragamuffin]
0

Linda1976, det var intessant!

Något som en del ser som en förmån (att få  bo i villa) kan för andra vara en tids- och energitjuv!

En sak jag själv överväger att välja bort i framtiden är att ha ett heltidsjobb. Tid är för mig värt mer än pengar.

Ibland behöver vi tänka efter vad vi själva verkligen vill ha och behöver och vad samhället mest har lurat i oss att man "ska" och "behöver"!

karinafp
0

Jag håller med Linda. Huset tog för mycket tid, ork och oro. Jag föredrar att kunna resa. Bara stänga igen min säkerhetsdörr och kunna vara hos vännerna i Grekland en månad utan att behöva oroa mig för vad som kan hända här hemma. Levande krukväxter valde jag också bort för många år sedan. Livet blir SÅ mycket enklare utan dem! Flört TV tycker jag är ett stort slöseri med tid. Böcker, däremot… det är något jag inte vill leva utan!

kvantprick
0

Har ingen TV och det är verkligen helt underbart. Hade TV i ett år och det var så svårt att stå emot den när den var där, men inte alls svårt att vara utan när man nu inte har den där. För mig tog mat-inköpen före LCHF alltför mycket tid, pengar och energi också. Nu handlar jag och sedan har jag den maten och behöver inte komplettera med mer frukt, snacks, juice o dyl i tid och otid.

[Ragamuffin]
0

#12 Håller verkligen med om att mathandlingen blir så mycket enklare med lchf! Bara att gå fram till köttdisken, kyldisken och kanske ta en titt i frysdisken på vägen till kassan. Och man vet exakt vad man ska ha, nya halvfabrikatsprodukter lockar inte. Och som du säger behöver man inte handla lika ofta. Förr behövde jag alltid fylla på med mjölk, juice och färsk frukt och grönsaker flera gånger i veckan, men nu har jag varor som håller sig länge antingen i kyl eller frys! Det enda som kan hinna bli gammalt eller ta slut i kylen är grädden och den kan man klara sig utan om man har yoghurt eller creme fraiche tillhanda. Så himla skönt!

Aily
0

TV:n går bort här också. Något enstaka program ser jag, men jag missar ofta program jag funderat på att se. Vi har till och med funderat på att inte skaffa någon ny TV när den sexton år gamla TV vi har går sönder.

Mat får mer tid numer. Jag lagade inte så mycket mat tidigare, men nu är det roligare, när man får använda alla "förbjudna" ingredienser som grädde, smör och creme fraiche.

Utomlandsresor väljer jag före socialt umgänge på hemmaplan, familjen undantaget.

Linda1976
0

#10: jag personligen har NOLL intresse av att ägna fritiden åt snöskottning, luka rabatter, ta bort ogräs mellan plattor, klippa häck, beskära äppelträd, rensa hängrännor/stuprör, klippa mördarsniglar, kratta löv, högtryckstvätta fasad, pusta 20 fönster, vattna 40 krukväxter (eller nåt), olja altan, klippa gräs, ägna en semester åt att skrapa färg (nån gång måste man) osv i all oändlighet.

Bor nu i en HSB-3:a med underbar gård utanför som nånannan sköter, och jag har oceaner av tid.

[Ragamuffin]
0

#15. Ja, förstår dig precis. Vi har blivit i tutade att det bästa är att äga sitt eget boende och då helst ett hus. Sen tänker man kanske inte efter så mycket VAD det är med att bo i villa man verkligen vill ha. Är det bara statusen, känslan att äga ett hus eller något annat? Folk som älskar att påta i trädgården och snickra och ha sig är ju säkert glada om de får något eget att pilla med, men vi andra som gärna slipper  behöver ju inte tvinga oss. Bra val av dig tycker jag! Jag kan mycket väl tänka mig att bo i lägenhet hela livet om jag bara har tillgång till vacker natur, fina parker osv. Man måste ju inte äga en gräsplätt för att den ska vara trevlig att sitta och vila eller ha picknick på :)

chapp
0

Grejen med att ha hus (att äga) är att man får ändra på saker! Inte bara använda det och sitta fint. Jag ägnar mig hellre åt min trädgård än tittar på trädgårdsprogram på tv. Sa jag att jag har två hus att leka med? Ena trädgården är på 5 hektar så det är en stor lekplats…

Jag väljer bort shopping.

vegetarian
0

Tvn är bortvald-och jag mår bättre utan-läser istället.

Småsaker/prydnadsaker,mattor,-mitt hem är lättstädad och funktionellt utan krimskram

Människor som inte tillför något positivt utan stjäl energi och glädje.

Storkok och långkok-mat ska vara gott, nyttigt, och smidigt att tillaga.

Egentligen borde jag göra mig av med datorn också.

Linda1976
0

#17: Men bor man i lägenhet kan man också ändra på allt man vill, OM man vill, inte för att man måste annars gror trädgården igen eller färgen fullkomligt rasar av fasaden.

Hyreslgh går bort, jag vill också kunna renovera efter behov, inte när andra säger att det är läge ;-)

Leifanders
0

Det bästa är att vi här i Sverige kan välja om vi vill bo i hus eller bostadsrätt eller hyresrätt. Det innebär att det finns något för de flesta…

För att återgå till trådskaparens fråga så vet jag inte om jag valt bort något för att göra livet lättare. Jag använder tv och tycker det är klart skoj att se på tex fotboll ibland. Jag reser gärna utomlands men det blir inte mer än ett par gånger per år så den största delen av tiden är jag såklart hemma och umgås med familj och kamrater. Det är omväxlingen som sätter den lilla pricken över i…

Sen har jag ett oerhört roligt, utvecklande och intressant arbete så jag har det riktigt bra precis hela tiden. Glad

Sen att LCHFandet gör att jag mår bättre såväl kroppsligt som själsligt gör inte saken sämre. Det jag valt bort för att må bättre är väl då kolhydraterna…