Bra lärare
Läser Naturkunskap B på komvux nu och idag handlade lektionen om kolhydrater och fett och min lärare förklarade på ett exemplariskt vis hur kolhydrater och fett fungerar och vad man kan vinna på att utesluta kolhydrater. En tjej i klassen är diabetiker och en annan hade en bror som är diabetiker och de undrade hur de ska äta. Min lärare berättade vad de ska undvika, och berättade om sin faster med typ-2 diabetes som blivit helt bra genom att utesluta kolisar och äta mer fett.
Ibland är det riktigt riktigt roligt med lektioner! :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Härligt! Själv oroar jag mig för näringsläran som ingår i min kockutbildning som snart kommer att dra igång.
Har redan läst igenom kursmaterialet och den består tyvärr gång på gång hur vi behöver 50-60% kollisar, 6-8 skivor bröd om dagen, och hur farligt mättat fett är. Det finns tydligen jättemånga studier som visar detta etc etc…
Jag hoppas på att få en lika vettig lärare som är öppen för diskussioner, annars kanske jag bör ligga lågt och bara säga/skriva det de vill höra för betygens skull, även om det tar emot.
Att Livsmedelsverket idag erkänner att det inte finns tillräckligt med stöd för att säga att mättat fett är farligt är nog ett tillräckligt bra argument för att nyansera den där bilden lite - den är faktiskt inte riktigt nutida längre.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

När man går i skola är själva meningen att man tar till sig det som undervisas, har man sen en intreserad och upplyst lärare kan det vara läge att diskutera saken.
Men skall man bli godkänd handlar det ju ändå om att svara rätt på proven.. och om det står i läroboken att jorden är platt får man svara så på provet för att få alla rätt.
Sen kan man ju alltdi göra något specialarbete om lågkolhydratkost.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3 Zepp, Så kanske din upplevelse av skolan ser ut, men det är inte riktigt den kunskapssyn som vi försöker få fram idag i Sveriges utbildningssystem (även om den tyvärr fortfarande ser ut så i praktiken på en del ställen).
"Skall man bli godkänd handlar det ju ändå om att svara rätt på proven". Den lärare som ser sitt arbete så förenklat har missat att läsa läroplanen som enligt lag sätter upp ramarna för lärarens samhällsuppdrag, vilket bl.a. består av att skapa kritiska och kunskapssökande samhällsmedborgare. Tar man dessutom till sig forskning inom pedagogik och didaktik så handlar det inte så mycket om att få många poäng på något prov. Den lärare som går emot det uppdrag som beskrivs i styrdokumenten begår tjänstefel.
/Lärarstudent

Det brukar kunna gå att komma runt genom att skriva "enligt xxx är det så att…". Det betyder inte att det är sant, bara att man återger vad som står i boken.
#5 Aniara, Ja, precis. Och det är vad man borde skriva och det sätt vi bör uppmuntra eleverna att tänka. Det finns inte en självklar sanning utan flera tolkningar av världen. En bok kan återge en sådan tolkning, men behöver inte vara sann för det. Kritiskt och självständigt tänkande är viktigare än att rabbla meningslös fakta. Jag är inte emot lärande av rena kunskaper, det är tvärtom väldigt viktigt för att få en grund att vara kritisk utifrån. Kunskap och självständigt tänkande är inte motsättningar utan förutsättningar för varandra!
Kul att det finns lärare som är lite mer vidsynta. Läser själv till ssk och fick en föreläsning ala Fredrik Paulun… Vi är 3 st i klassen som äter LCHF, varav en tjej försökte får läraren att förstå att socker är socker oavsett om det är sackaros eller fruktos. Gick inte hem. Trist när det är vi som ska ut i vården och ge omvårdnad till sjuka patienter som med rätt kunskap om kost (läs LCHF) kan må mycket bättre!