Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 8253 ggr
ashe
0

Knaprigt

Blir ibland sååå sugen på något att tugga på, förutom tuggummi.

Nötter är precis det jag vill ha - men det går jag upp i vikt av.

Gurka - tjaa

Någon som har bra förslag för knaprigt LCHF?

nicesandra
0

Fläsksvålar?

raphanus
0

Rättika?

marieliden
0

skinkchips

Frejak
0

Beef Jerky!

Fiana
0

Ostchips?

ashe
0

Fläsksvålar skulle väl vara ok om det inte vore så att jag blir tvärmätt efter 2-3 bitar. Men tuggbehovet kvarstår.

Skink"saker" innehåller nästan alltid socker så jag försöker undvika dem annat än när det inte går, typ resor och bjudmat.

Rättika - ja kanske några skivor, får kolla kolisarna.

Ostchips skall jag testa igen. Länge sen sist.

Fotboll i kväll så då kan det passa med lite tugg…

Skall testa och göra lite jerky på den fläskkarré som jag just köpt till extrapris. Misslycka det är det ju ingen stor pengaförlust. Till skillnad för kostnaden om man köper t ex viltchips.

Tack för alla tips.

Jojjemin
0

Hårdstekt bacon, kalla! Dela upp i små bitar..

kvantprick
0

cornichons! MUMS!

egensinnig
0

Lufttorkad skinka brukar inte innehålla så mycket tillsatser och blir väldigt bra som chips - i stekpanna el ugn.

Riktigt hårt stekt nötfärs så den börjar bli knaprig funkar för mig med - lite lök och mycket svartpeppar också ska det vara :-)

kvantprick
0

#9 Mmm, parmachips blir jättegoda. Synd att lufttorkad skinka är så dyrt.

Miyu
0

LCHF-biscotti? :) Finns i bakboken av annika.

[Anega]
0

Men om du har tuggbehov fast du är tvärmätt så låter det som att du behövde bli av med (o)vanan att tugga på nåt fast du inte är hungrig. Kanske testa att bara ignorera "behovet" tre veckor tills vanan bryts?

ashe
0

Kanske det Anega: men jag känner mig inte riktigt redo för det…Känns också som mycket av LCHF maten är lättruggad och snabbäten.

Hm, när jag ätit riktigt stor portion av riktigt fett kött (oftast fläsk) och inga kolisar eller gömt socker, då blir jag inte sugen på någonting den kvällen. Men men, då pratar vi om STORA portioner och ingenting jag tror är "lagom".

Är kanske kolisarna som spökar igen…

Gissa om jag är less på dem.

Elfdance
0

äter just nu grön paprika - väldigt knaprig och god. :)

Tilda-T
0

stek kycklingfile och skiva tunnt, torka dessa chips i ugnen och sedan har du ett suveränt tuggmotstånd som är !!! Jättegott!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Fiana
0

Eller hoppa helt enkelt tuggummit (det är inte kolhydratfritt) och satsa på lite knaprigare grönsaker, några små morotsstavar t ex.

egensinnig
0

Späd selleri el rå späd sparris ( thai-varianten) är riktigt gott att dippa i en fet dipp av CF o mayo med lite kryddor i.

ashe
0

skall testa kycklingchipsen. Tyvärr drar nästan alla grönsaker utom salladsblad igång suget för mej.

Tack för alla tips!

starhawk
0

Ett tips är rå potatis, den stärkelsen kan man enligt uppgift inte bryta ner så det passerar bara rakt igenom, både gott och knaprigt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Endtyme
0

Det är likadant för mig - jag tycker om knaprig, svårtuggad mat som tar tid att äta så att man får arbeta för brödfödan so to speak. ;-)

Tunna revbensspjäll går att gnaga på länge för att få loss de där sista små köttsmulorna. Mycket tugg för lite mat. Och så är det ju rätt tid på året för kräftor just nu - går att äta i flera timmar om man är noggrann med varje liten krabat. Det här är väl inte direkt snacks kanske, men tillfredsställer inte desto mindre behovet av att "umgås" med maten länge.

Jag är ganska liberal i min kost och brukar göra fruktsallader med inte så mycket frukt, och med keso/ostkuber/fetaost, hackade nötter och/eller färsk kokosnöt i kuber alt. kokosflingor. Det blir en stor skål med nåt att tugga på hela kvällen. Eller kör med bara en halv kokosnöt att sitta och skära bitar ur. Kokos går att tugga precis hur länge som helst utan att det "försvinner". Glad

Annars - olika former av grönsaker (vitkål är min favorit) som flera andra föreslagit.

starhawk
0

#20: Jo, kräftor är en av mina svagheter också, har hittills käkat fem paket, och tänkte: jag köper ett paket till, men kom hem med två

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

illernettan
0

Färsk vitkål är mumma/godis för mig. Kanske kan det vara något för dig.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Miyu
0

Vad är det för farligt med ett litet tuggummi? Det är sockerfritt och vad jag vet är det inte sockeralkoholer som påverkar blodsockret i de?

Fiana
0

#23 Jo det är det. Farligt behöver det inte vara, men sockeralkoholer som påverkar blodsockret är det i dem. Den enda sockeralkohol som har så liten påverkan att det kan ses som 0 påverkan är Sukrin. Det finns inte i några vanliga produkter vi kan köpa i Sverige idag  i livsmedelsaffären.

JAUS
0

Går du upp av makadamianötter också? Makadamianötter innehåller lika mycket fett som smör och få kolhydrater, när jag fettfastade åt jag 200g av dem om dagen.

Det finns osötad naturtuggumi att köpa från USA

raphanus
0

#23 - Tuggummi går väl inte direkt in under kategorin "knaprigt"? Jag avstår tuggummi, eftersom tuggandet bara lurar magen att producera överflödig magsyra, och är det något jag är less på, så är det för sur mage, så för mig är ett litet tuggummi farligt.

tankgirl
0

kokosflingor!

Finns stora, som om man skalat med morotsskalare, på Pierias Livs

på Hötorgshallen i Stockholm, 15 kr för 100 g tror jag det var. De har rostade också. Obs! Lite väl gott kanske, men det får du avgöra själv.

Endtyme
0

#28 Se upp så att de inte är sockrade bara! Jag var på väg att köpa när jag var där (minns inte om det var just hos Pierias livs, men i Hötorgshallen iaf) sist, men läste på påsen "Ingredienser: kokos, socker.". De ekologiska verkade vara okej dock.

Linda1976
0

René Voltaire har osockrade rostade kokosflagor :-)

tankgirl
0

#28 Jag menade såklart de osockrade. De har både och! Det är osockrade rostade/ickerostade kokosflarn. Billigt tycker jag.

[Pennylane1]
0

å såna stora kokosflagor fanns i Kanada 1980 när jag var där och paddlade. Vi gjorde jägarsnus (choklad- torkad frukt- och nötblandning) som energipåfyllning och hade med de där flagorna. Har aldrig sett dem sen dess. Jag som inte gillar kokos (tror det mest är konsistensen hos flingorna jag inte gillar för jag gillar kokosmjölk mycket)  tyckte de var ursmarriga. Fast där ute i vildmarken var ALLT smarrigt… iofs….

Synd att man har så långt till Stockholm…

Linda1976
0

De finns i Göteborg på Ica maxi och ica focus. De flesta större maxi har ju Voltaires sortiment, be dem ta hem!

[Pennylane1]
0

ah! Vi har ett Maxi i Karlstad också. Får kolla där då! tack!