Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5923 ggr
Fenomenad
0

tappat tråden

Har kört på lchf i 5 veckor nu. Har syndat 3 gånger två gånger choklad och en gång vin, mest för att jag är så förbannat envis och verkligen troooor att jag inte kan klara ig utan choklad när jag är hungrig. Men men nog om detta…

gock ned 1,2 kilo första veckan, sen tog det TVÄRSTOPP, kanske därför jag kört lite halvhjärtat de senaste två veckorna (för stora portioner, för mycket mjlkprodukter och antagligen någon grönsak för mycket).

Men nu gick jag in här igen, och fick plötsligt lite motivation igen… så skönt, men jag är fortfarande så rädd så rädd för att inte lyckas go ned i vikt. Jag har nästan 30 kilo att tappa, för mig känns det lättare att klättra mount everest än att gå ned =(

Ge mig några supertips till motivation och mat så denna vecka faktiskt blir en vecka med MINUS! Jag MÅSTE hitta rätt igen!

annizan
0

Mitt allra bästa tips är du ser till att hålla dig mätt. Du behöver inte överäta, men är man mätt så kommer sötsuget oftast inte lika starkt.

Jag är sockerberoende och jag har upptäckt att så fort jag slarvar med maten, äter för lite mat eller för lite fett, då kommer ett sötsug som jag inte klarar av att hantera. Men jag är glad att jag åtminstone förstått varför det händer,och jag försöker att vara behagligt mätt hela tiden, då kan jag stå emot :)

Elfdance
0

Stress kan motverka viktnedgång läser jag allt som oftast härinne… Ta det lite lugnare och tänk att det händer när det händer!

egensinnig
0

Och i min värld är inte choklad och vin fusk - jag äter någon bit riktigt mörk choklad 3-4 ggr i veckan o kanske 3-4 glas torrt vin. Men jag gör det alltid efter måltid för minst effekt på blodsockret o fettinlagringen. Men toleransen är ju olika både vad gäller sug och viktnedgång.

Ät dig lagom mätt - gör måltiden till något trevligt och gott, unna dig att köpa bra, god mat som du tillagar o serverar m omsorg - det är du värd! Prova nya recept - baka lembas tex och lägg på goda pålägg som salami, räkor el ägg o mayo + krasse el ngn gurkskiva.

Planera så att du vet att du har bra mat preppad till alla mål

Siggebus
0

Keep going! Även om du gör avsteg ibland så är loppet inte kört för det .

Det tar tid att programmera om hjärnan. för det är ju där det sitter - eller på axlarna som jag brukar säga.

Med det menar jag att på min ena axel sitter mitt "goda" jag somvet precis hur jag ska göra och hur jag ska äta….. men på den andra axeln sitter det en liten djävulsk figur som hela tiden försöker övertala mig att gå ifrån den utstakade vägen. Det är en kamp där i mellan och ibland förlorar man den. Glad

Denna "kamp" blev i alla fall för mig lättare och lättare att utkämpa så bara förtsätt och misströsta inte.

För du vet väl att man har inte misslyckats förrän man har slutat att försöka! :)

Så PEPP PEPP till dig!

Fenomenad
0

Tack så jättemycket för era svar!

Jag vet att planering är A-O när det gäller LCHF, det går inte att bara springa förbi kylskåpet och hitta på nåt i farten, å andra sidan så finns det så mycket GOD mat man FÅR äta.

Min nya stategi är att TÄNKA mig smal. Jag ska lägga upp mat på tallriken och då ska jag i tanken vara SMAL, hur mycket skulle en smal person äta nu? HUR skulle den smala personen äta? Alltså mindre mat på tallriken och mindre GLUFF, inte lassa in i munnen utan äta. I lugn och ro och lägga ned gaffeln då och då under måltiden. Detta är nog väldigt bra för mitt hetsätande.

Sen så ska jag börja registrera in det jag äter på min mat. För att få koll på kollisarna ;) Har redan nu insett att jag nog snarare ligger på 40 än 20 om dagen. Dags att gå in i andra andningen när det gäller detta. Nu har jag fått vänja hjärnan ett tag, och nu gäller det att verkligen få KOLL på vad som är bra och inte.

Jag vet ju hur mycket kcal det är i den mat jag äter (efter gammalt tänk) jag vet hur mycket 200 gram är av något på tallriken, så detta borde inte bli allt för svårt!!

Jag känner mig PEPPAD och glad. Och det positiva är ju faktiskt, under den här tiden med den här maten har jag INTE gått upp i vikt som jag stadigt gjorde innnan, det är nog bevis för mig att fett INTE är farligt =)

Tack o tack igen!