Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 8453 ggr
Sindri
0

Vit choklad av kakaosmör?

Jga har äntligen köpt kakaosmör och skall prova att göra en vit chokladtårta. Tänkte tillsätta lite grädde, sukrin och vaniljpulver till kakaosmöret. Någon som har något annat förslag?

Det skall vara en hel del mjöl i tårtan, jag tar lite fiberhusk tänkte jag, så den inte blir så lös. Men husken löser sig dåligt i äggen så jag tänkte först röra ut lite i grädde.

Någon åsikt från garvad bagare? Pofiber? Mera nötter? (Det skall vara en hel valnötter/pecannötter i)

nobban7
0

Hej! Nej jag är ingen garvad bagare så jag har inga åsikter men om du lägger ut originalreceptet kan du säkert få bra hjälp här.

Sindri
0

Tack för tips! Tur att det finns folk som tänker längre än man själv….

Här kommer originalreceptet som är från Allt om mat 7/1999:
350 gr vit choklad
150 gram smör
4 dl strösocker (har aldrig tagit så mycket…)
4 dl vetemjöl
100 gr hackade valnötter (fast jag tar pecan som är godare)
4 ägg
1-2 msk konjak eller rom

Man smälter chokladen i smöret, vispar äggen och blandar ihop alla ingredienser. Gräddar i smord och mjölad springform 24 cm i 175 grader, långt ner, ca 50 minuter. När kakan svalnat gör man glasyren:

150 gr vit choklad
½ dl vispgrädde
lite mörk choklad

Man smälter chokladen i grädden och låter svalna något. Häller över kakan och toppar med smält mörk choklad som ringlas över eller så river man den fint.

Serverar med lite frukt alternativt sås på jordgubbar eller hallon.

Förslag?

savonit
0

Kladdkaka på endast ägg och fibrhusk blir väldigt gott. Skall försöka mig på att ge dig ett recept jag tror kan bli bra med delar ifrån "Bakglädje med LCHF"de recepten är copyright så.

Men jag tror att detta kan bli en stabil kaka.

150 g smör

4 ägg

1,25 dl sukrin

0,75 - 1 msk fiberhus

0,5 tsk vanilj

100 g valfria hackade nötter

Sedan hur mycket vitchoklad du vill ha och hur mycket sukrin är ju en individuell smak upplevelse så det får du avgöra själv.

Du skulle ev ha i 1 dl bakepro om du har det hemma men det ingår inte i orginal receptet.

200 grader i tio min, vill man ha den kladdig så maxx tio min i min ugn, men då är det recceptet på 3 ägg så.

Sindri
0

Kunde inte vänta så jag satte igång, skulle gjort den igår egentligen. Det rinner alldeles för mycket smör från formen, så nåt måste jag ändra på. Tog ändå 2 msk fiberhusk. Ja, ja, den blir kanske god ändå med lite färska hallon till.

Återkommer med recept när jag får ordning på't.

Fiana
0

Hmm minns jag gjorde en slags vit chokladtårta som var mer vit Chokladmousse ovanpå en botten - om man ersatte botten med mandelmarängbotten och moussen ovanpå blir det mjölfritt - har dock inte receptet tillhands just nu

[Pennylane1]
0

kanske du kunde utgå från mina chokladmuffins och använda kakaosmöret ist. för kakao och vanligt smör?

nobban7
0

Kakaosmör - vilken konsistens har det?

savonit
0

blev inspirerad av din kaka och lyxade til slutet på veckan då man bottnat vågen igen.

Blev jättegott.3 ägg
1,5 dl sukrin
1 msk fiberhusk
0,5 tsk vanilj
1 dl bakepro
50 gram hackade nötter
100 g smör
150 g vitchoklad
vispa ihop, i form in i ugnen på 200 grader i 10 min
När kakan är färdig smeta på glasyren och släng in den i frysen, ät och njut.

Glasyr
50 g vitchoklad
1-2 msk kakao
en skvätt grädde
3 droppar citron arom

Skall jag kritisera kakan så var dt lite för lite vit choklad med bara 150 g.

Men sen så är ju inte vit choklad så bra hur är energivärderna på kakaosmör?

Sindri
0

Vit choklad innehåller en massa saker som jag inte vill äta, som sojalecitin, vaniljarom, socker mm. I såfall hade det inte varit så svårt att göra mitt recept utifrån originalet.

Kakaosmör är ju fett och kan inte ha speciellt mycket kolhydrater.

Min kaka blev mjaaaa… så jag måste prova ngn mer gång, men det dröjer nog ett tag.

Minorca
0

# På den tiden jag åt mjöl, hade jag ett jätte bra recept på kladkaka, från allt om mat, När man smält cholad och smör ( jag brukar göra det i separata vattenbad , efter ett annat tips i Aom) så ska man låta de svälna innan man har i det i smelten. Chokladen behöver ganska hög temperatur för att smälta men stelnar vid betydligt lägertemp.

Jag vet inte om det minskar att smöret lämnar kakan, om man har inte har så varm choklad/smörbladning jmf med äggblandningen i kakan.

[Pennylane1]
0

smälta smör i vattenbad? Vad skulle fördelen vara med det?

Sindri
0

Mindre risk att det blir för hett och bränner fast, vilket är lätt hänt.

Fettbomben
0

#8 Kakaosmör innehåller 0 g kolhydrater per 100 g. Kakaosmör är rent fett.

betweendreams
0

hej! vart köper du kakaosmör?

Sindri
0

Jag köpte hos Chokladfabriken på Renstiernas gata i Stockholm. 250 kr kilot, det är det billigaste jag sett.

betweendreams
0

Okej! Ska se efter om det finns i Malmö någonstans :) tack!