Odlat kött
Jag läste i nån gratistidning härom dagen att man nu inte alls är långt ifrån att kunna odla fram köttceller i provrör, utan att behöva mörda djur, som en del behagar kalla det. En och annan pliktskyldigt avhållsam vegan eller vegetarian kanske jublar lite. Men skulle sådant kött verkligen kunna tjäna som människoföda? Det har ju inte tagits från levande djur som har ätit gräs som innehåller de näringsämnen som människan behöver men inte kan tillgodogöra sig genom att själv äta gräs.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Precis så tänkte jag också. I TV sa en av forskarna att man gav cellerna stärkelse som näring. (Eller någon stärkelseblanding) Hon sa också att man håller på att analysera vilken näring det finns i detta konstgjorda "kött". Men det kan väl knappast bli samma som i den riktiga varan.
"Every point of view is a view from a point."
Jag tror det kommer att anses som så fantastiskt att aspekter som kvalitet på kötter, var näringslösningen kommer ifrån och hur det belastar miljön blir helt ointressanta.
Vidrigt, kommer aldrig ens att fundera på att prova det. Gläääk!
#2 - Tror du verkligen inte ens att en liten del av befolkningen kommer att vämjas, spjärna emot och jämföra experimenten med dem Frankenstein hade för sig?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Dom som vill får gärna äta det, då blir det mer riktigt kött över till mig.
There is no failure, only feedback. - Art De Vany

Tanken i sig har jag absolut inget emot, den är väldigt spännande. Men jag tror inte köttet kommer vara så näringsrikt, i alla fall inte till en början, det går säkert att utveckla en bra teknik för det också. Jag ser det inte som mer skrämmande eller onaturligt att odla kött i provrör än det är att konstruera flygplan eller andra sätt för människor att färdas snabbare än man naturligt (dvs med fötterna) klarar av.
Yum-Yum!
/L
Om några hundra år tror jag att "helt naturlig mat" är historia!
Naturlig mat för unga människor idag betyder ju inte samma sak som det betyder för en gammal tanta som jag, trots att det fortfarande existerar 'naturlig mat' i viss mån.
Så jag blir inte förvånad om odlat kött, såväl som odlade grönsaker och GMO - blir det 'naturliga' i slutänden. Frågan är bara vad det gör med människan - i slutänden…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#4 Absolut. Men det är ett faktum att djurdriften är usel och negativ för både djur och miljö idag, och det tycker många är omöjligt att komma ifrån. Då blir provrörskött moraliskt bra, för det verkar vara svårt att ta till sig att gräsbeteskött är ok när många anser att kossor fiser sönder klimatet.
(Själv sitter jag med en ny leverans av gräsbeteskött och föräter mig glatt på tjälknöl.)

#8:
Precis! "Du är vad du äter…"
"Every point of view is a view from a point."
#9 - Skulle det vara moraliskt bättre att som enda alternativ i butikerna presentera näringsvidrig mat som gör dem som äter av den sjuka och läkemedelsberoende?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

Att tala om det som kött måste vara helt felaktigt. Vad det handlar om är ju köttersättning.
Om någon skulle sälja det som kött skulle det vara som att sälja margarin som smör eller galon som skinn.
För min del är endast äkta vara intressant.
Kanske man kan kalla det för Quorn-kött?
Idén verkar ju vara ungefär densamma.
#11 Det kan du ju se här och var att en del tycker så? Det är inte så att dessa anser att det handlar om att promota ohälsosam kost.
Snart nog har dom koncentrerat det odlade köttet till pulver eller piller som vi tar med lite vatten 3 ggr/dag.
Det är väl bara en fortsättning på utopin att vi ska bara vara och inte göra något. Då behöver vi inga dåligt betalda invandrare heller som drar skiten efter oss - det blir ingen skit.
Och ingen blir arbetslös!
Pipeline med kokosolja får vi nog ha förstås, i den odlade kossan produceras nog ingen mjölk.
Varesig det kan tjäna som människoföda eller ej, så tycker jag det är superhäftigt att de har lyckats göra något sådant.
Jag skulle gärna smaka en "vegetarisk" köttbit, bara för att ha testat, men huruvida jag skulle vilja leva på det är jag tveksam till. :)

De kan säkert mata cellerna med vegetarisk glukos, men var får de alla essentiella näringsämnena ifrån?
Förvånar mig inte om de måste pressa juicen ur en hel ko för att mata 10kg konstkött, för dess övriga behov, hehe.
+1 på # 17
Verkar helt befängt att lägga resurser på att skapa konstgjort kött när det bara är att ställa en kalv i en hage och vänta…
Hur resurskrävande kommer det inte vara att skapa råmaterialet, som knappast kan bestå av sockerbetor…