Vit fläck på läppen
Jag har haft en vit fläck på insidan av läppen sedan januari som försvinner och kommer tillbaka. Tandläkare och hudläkare såg inget konstigt i läppen men jag fick remiss till att ta ett ytterligare prov för att se vad det är. Det blir i november i så fall. Det är inte afte iaf. Min man hävdar att jag fått den pga min kost, att jag bara äter protein, fett och grönsaker. Nu vet jag inte vad jag ska tro på, men jag är orolig så klart.
Tror ni det är något allvarligt? Vad kan det vara i så fall?
Hittade läkarna inget, så är det förmodligen inget att oroa sig för.
Bry dig inte om gubben din, han svamlar mot bättre vetande som alla oinsatta, alla har åsikter utan egentlig spaning.
Det verkar som om anhöriga & bekantskapskrets försöker finna blottor mest hela tiden, kanske beroende på det egna konsumtionsmönster indirekt blir ifrågasatt.
Tandläkare har ju skådat många patienter i munnen, jag skulle själv lita mer på tandläkaren.
Här hemma har de blivit lungt då jag fått så många hälsofördelar, trots detta ligger misstänksamheten ändå i luften beroende på att välsignelse från SLV lyser med sin frånvaro.
Vänta lugnt på att remissen kommer att ge svar till din fördel.
#2 Från texten ovan : "Det är inte afte iaf."
#1 Jo jag vet men det måste finnas något som gör att jag får den slemmiga fläcken. Kan det vara allergi mot något jag äter? Kanske brist på någon vitamin? Kanske nedsatt immunförsvar? Tandkrämen? Usch, många tankar som snurrar i huvudet på mig just nu. Men en sak jag vet, jag försöker ta hand om min hälsa, äter sund, rengör mina tänder och går på tandläkarkontroller. Mer än så vet jag inte.

#3 Ahhh… nu såg jag det…
Tankräm nämner Du.
Då tänker jag på att vissa reagerar på "tvättmedlet" i vissa sorters tandkräm, sänker immunförsvaret.
Det finns nog flertalet skonsammare medel som passar nu för tiden antar jag.
För ganska många år sedan hade jag problem med återkommande blåsor i munnens slemhinna, om det nu är det som kallas Afte vet jag ej.
Jag slutade helt enkelt med min dåvarande tandkräm och gick över till Zendium, tror att det endast fanns en sort då. Nu (Classic)
Det var lite reklam
ursäkta, finns nog motsvarande andra märken.

Hade oxå problem med blåsor i munnen av tandkrämen, gick över till barntandkräm som skall vara mildare.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#6 Är det sant att sånt försvagar immunförsvaret?
Jag har barntandkräm som är utan flour, den ska jag testa i en vecka och se. Men som sagt, den vita fläcken får jag på samma ställe.
Zepp #7
Du, jag vill minnas att vi snackat om detta tidigare
Den gången var det tandkrämer och enzymer.
Den tandkräm jag förespråkade då, är den jag nämner ovan.
Medlem#6 Immunförsvaret kan väl påverkas negativt lokalt i munhålan alltså beroende på ingående komponenter.
Vissa fabrikat satsar på ett mildare skummedel som är skonsammare, kanske därför barntandkräm är att föredra.
jag får vita "blåsor" av fluor.

Tror mer på Triclosan som dödar bakterier i munnen.
"Triklosan har använts i ett flertal hygienprodukter som deodoranter, tvål, tandkräm och rengöringsmedel men på senare år har antalet produktgrupper minskat. Triklosan har på grund av sin bakteriedödande egenskap även använts i skor, sportkläder och disksvampar."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag tål inte heller alla tandkrämer men jag fick inte vita fläckar. Jag fick lila fläckar på tandköttet. Fick remiss till specialtandläkare. De visste inte vad det var men föreslog att jag skulle byta till Zendium. Det hjälpte! Numera använder jag fluorfri tandkräm från Weleda. Finns på hälsokostaffärer.
Använde samma tandkräm som föregående talare. Pga att jag inte vill ha fluor. Har läst att man blir korkad av det.
jag vet med säkerhet att mina blåsor kommer från fluor, jag hade alltid sådana i munnen när vi sköljde med fluor i skolan. Sen märkte jag att jag fick det även av fluortandkräm om det var mycket sådant i.
Det skulle kanske kunna vara lichen. Detta förväxlas lätt med andra sjukdomar beroende på vilka symptom som visar sig och var de visar sig. Av egna erfarenheter hävdar jag att det isf krävs en hudexpert istf allmänläkare för att få korrekt diagnos.
"På munslemhinnan ses hos en tredjedel av patienterna vitaktiga stråk, mjölkstänk."