Dansk GMO-mjölk i Bregott
Enligt nedan länkar använder Arla nu dansk GMO-mjölk till Bregott. Vill man slippa GMO rekommenderar Arla att man köper ekologiskt Bregott. Personligen har jag inte förstått varför man köper Bregott överhuvudtaget. Ekologiskt smör och en osthyvel rekommenderar jag! Tycker det är viktigt att man tar med en varning om GMO i Bregott i kostråden för LCHF.
Bregott inte längre helsvenskt
Arla vs GMO; -då tar konsumenten striden!
Camilla Sparring föreläser på FESTIVAL 2010 5/9 Flunsåsparken, Gbg
Det angår oss alla "Att medvetet smyga in GMO i vår matkedja är en kriminell handling…"
Debatten om genteknik och GMO trappas upp

Jag använder Bregott på bröd och ostrullar eftersom jag tycker det smakar mycket bättre än rent smör.
Vet du om det är GMO-mjölk i Valios variant av Bregott? Den är ju ett alternativ annars…

RE: #2
Ring och fråga! Jag frågade tidigare om deras smör och då sa de att de inte hade några mjölkproducenter som använde GMO-foder men det kan ha förändrats.

Milko ska tydligen komma med en egen typ av Bregott och där ingår det ingen dansk mjölk.
Milkos bredbara ska det tydligen heta och lanseras i mitten av september enl. Dalabonden.
#4 Hoppas den kommer hit också och inte bara stannar i Milko-land. Jag vill gärna ha Bregott (eller liknande) men inte GMO. Kunde jag välja helt ut så skulle jag välja bort Arla men bor mitt i Arla-land…
Jepp - GMO sprider sig som en löpeld!
/L
Jag vill inte ha GMO!!! Jag protesterar!!!
(Undrar hur länge smör får vara smör…?)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Småbrukaren Rune Lanestrand har en ny artikel i Newsmill om GMO:
"Bondekooperationen importerar farlig GMO-soja. Vad många svenska konsumenter inte känner till är att köttet från svenska svingårdar inte bara kan innehålla farliga restgifter utan också genmanipulerade organismer. GMO-sojan som är resistent mot växtgifter innehåller också en antibiotikagen som ger ökad resistens mot antibiotika hos både djur och människor"
Rune Lanestrand har även en blogg: "Fega, oansvariga och kortsiktiga industribönder vill ha GMO" där han ofta kritiserar anhängare av storskaligt industrijordbruk med användning av gifter och kemikalier och GMO-förespråkare främst Eskil Erlandsson och Marit Paulsen.

Jag har absolut inget emot GMO som princip, det beror ju på vad som är genmodifierat? (Antar att korna ätit grödor som tål round-up? Isf är det ju inte en så trevlig variant…)
Däremot så vill jag stödja svenska bönder och svensk djurhållning, så för min del är jag mer principiellt mot danskt än GMO…
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Re #9 Lojs
Om du månar om svenska bönder och svensk djurhållning tycker jag du skall se den här filmen "Monsanto Patent for a Pig". Den är i 5 delar. Man kan klicka på nästa del när den del man sett på är slut:
Milkos bredbara ska redan nu finnas att köpa, det lanserades väl i förrgår om jag kommer ihåg rätt. Jag kommer definitivt att köpa detta i.s.f bregott! Tror att det kommer att finnas även utanför milko-land, om bara affärerna där tar hem det vill säga…
I Sverige är allt foder GMO-fritt enl lag så har även i Finland. I Danmark får man utfodra med foder som ar GMO, framför allt soja pga av kostnader. Gillar det verkligen inte. Men tyvärr är det många produkter som har GMO, men vi som äter LCHF har koll på det mesta av detta synd att inte alla konsumenter är mer uppmärksamma.

#10 Dokumentärfilmer är inte min grej riktigt.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Jag tycker nog att det finns värre hälsofaror att jaga än GMO-kossor.
Naturen pysslar ju hela tiden själv både med GM och GMO.
Det är väl det vi kallar för evolution. 
Har svårt att känna nån riktig Frankenstein-varning ifrågan.
Onödigt kanske kan man ju tycka, men knappast nån reell hälsofara överhuvudtaget.
Möjligen kan man hävda att dom vanliga sorterna riskerar att marginaliseras när nya erffektiva grödor introduceras, men de grödor vi använder idag är som sagt inte sånaturliga dom heller utan är förändrade genom avel på ett sätt som naturen själv aldrig hade gjort genom evolution.
GMO är väl eg småpotatis jämfört med vad vi redan gjort genom vanlig avel med alla arter vi domesticerat.
Förresten är vi väl isf redan att betrakta som GMO-människor hela bunten, eftersom de flesta av oss någon gång ätitt lite majs, soja eller raps vilka sedan länge har varit genmodifierade.
Jag tycker det är mycket värre med alla gifter som finns i mycket av vår föda.
Där vet vi att det finns massor av naturvidriga ämnen som sannerligen kan skada oss på riktigt
Egentligen skall man nog undvika alla Danska produkter om man vill vara djurvän… (var jag rasist nu?) Vet inte men jag tycker danskarna sabbade ett rätt bra företag med sin skit.

Re: #14
Verkar som du missat vad Monsantos affärsidé innebär. Sett filmen i länken #10?
Kanske Vardana Shiva kan bidra med en förklaring:
Att kalla det USA-imperialism är nog bara förnamnet. Totalt herravälde över allt liv på jorden, jordens livsmedelsproduktion och befolkning är målsättningen.
Annika D. länkade för några dagar sedan till Mercola som tar upp problemen för utblottade indiska bönder. Är Monsanto ansvarig för ett självmord i halvtimmen?
#16 Jag håller med dig. Man bör titta på nån film som kritiskt granskar Monsanto. Deras policy driver amerikanska bönder i konkurs och indiska bomullsodlare begår självmord. Och då har vi ine pratat om hur de påverkar själva grödan. Eller hur ledare i Monsanto plötsligt får toppjobb inom FDA, dvs USAs Food and Drug Administration, de som bestämmer vad som är OK äta. Det går kalla kårar efter ryggen.

#15 Som halvdansk och ingift i en dansk familj med stora jordbruk blir jag riktigt förbannad när jag ser sådana kommentarer. Det är inte alls så att danskarnas djurhållning är dåligt, eller att deras produkter är dåliga. Det är en myt som dessvärre blir allt starkare i Sverige. Myten odlas mycket väl av den svenska industrin, som förklär den i någon form av "nyhetsstoff" och kavlar ut över landet.
Framförallt är den danska gridindustrin, som är ledande i världen, starkt åtsatt av den svenska industrin. Men svenskar åker ju till Danmark för att lära sig ta hand om grisar, och de svenska grisuppfödarna kopierar den danska produktionen i alla dess led. Varken i Danmark eller Sverige springer grisarna omkring på gröna fält och har det skönt; grisuppfödning är per definition ganska osnyggt oavsett vilket land det är placerat. Dessutom har EU funnit att danska djur får minst antibiotika och annan medicin i hela EU. Sverige kommer på en god tredjeplats har jag för mig, men är ändå sämre sett ur det perspektivet.
Visst finns det enstaka bönder som behandlar sina djur illa, men det är precis likadant i Sverige.
Svenska produkter är inte dåliga, men det är inte danska heller. Så sluta gå på myten om att danskt kött är dåligt. För det är det helt enkelt inte. Lobbygrupperna har varit starka i Sverige att få svenskarna att tro det.

Vet inte riktigt varför, men jag har en ovilja mot danska produkter, kanske efter att Carlsberg köpte upp konkurrenten Pripps och sedan la ner det, däremot har jag inget emot Valio som visst är finskt. Milko vore ju bäst men jag bor inte i "Milko-land" här finns dåligt med produkter från dom.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Lätt att slå sig för bröstet och tycka att vi själva är bäst på allting här hemma i Svedala
Så är säkert inte fallet.
Jag väljer hellre ett naturbeteskött från långtbortistan helt enkelt för att det oftare är av bättre kvalitet än de Svenska fettsnåla köttbitar som ligger i min Ica-butik.
Däremot undviker jag Finska ägg kategoriskt efter att jag sett att dom inte verkar ha minsta regelverk för hur illa man får behandla sina fjäderfän.
Danska produkter håller ofta en bra kvalitet tycker jag men jag vet rätt lite om hur det står till med etiken i deras djurstallar.
Egentligen handlar det väl om vi vill ha ett svenskt lantbruk eller inte?! Vill vi i Sverige ha öppna landskap o betande djur o titta på på sommaren så får man väl köpa svenska produkter annars kan vi väl lägga ner lantbruket i Sverige.
Att Arla har dansk mjölk i Bregott beror på att det finns för lite mjölk i Sverige, vi kan inte producera tillräckligt med mjölk i vårt land utan får importera från grannländer o Europa.
Ja jag är partisk eftersom att jag är mjölkproducent o ja jag leverarar till Arla, men skulle absolut inte vilja att det bara fanns en svensk aktör på mejerimarknaden. För jag anser att mjölkböndernas största konkurrent är Cola cola mm.
Kram från mig =)
#14 GMO och "förädling" genom avel är ju inte riktigt samma sak. Vid avel använder man ju fortfarande samma art för att få fram sina variationer. Det kan ju bli avarter som Belgian Blue (men jag tycker inte man ska avla på genetiska problem heller) men det är ju fortfarande kossor det handlar om… GMO betyder att man introducerar främmande genetiskt material som tex fiskgener i grisar osv. Helt och håller artfrämmande.
Dessutom är all GMO gjord för att öka profiterna, främst för patentinnehavarna, inte för att hjälpa någon, nånstans…

Klart dom vill göra vinster, men resultatet av det kan ju bli bra ändå.
Skördar kan öka om man kan göra en gröda mindre känslig för torka eller frost.
Är det så farligt om man stoppar in en fiskgen i en potatis då?
Man kan ju äta både fisk och potatis så kombinationen borde väl inte bli så skrämmande i allafall
.
Jag äter då mycket hellre en potatis med en fiskgen istoppad än en potatis besprutad med ett bekämpningsmedel.
Å danskarna anv svenskt smör

Inte vilket smör som helst heller! Näe - svenskt jungfrusmör ere som gäller!
http://www.svd.se/mathalsa/mathalsa/svenskt-smor-pa-danska-noma_5286391.svd
Jungfrusmör är vi ensamma om, berättar delägaren Patrik Johansson på Vallmobackens smöreri i Alingsås - Sveriges minsta mejeri, endast tio kvadratmeter - som lärt sig göra smör av sin mormor.
Det är ett obearbetat smör där kärningen stoppas precis i rätt ögonblick. Sedan bearbetas det inte ytterligare, därav namnet.
----
/L
#23 Men de gör ju inte såna "förbättringar". Det de gjort hittills är att göra så de inte dör om man häller på massor med ogräsmedel och insektsmedel, som de naturligtvis också äger patenten på. Hört talas om "Round-up ready"? Soja, majs, bomull och sockerbetor vet jag finns och odlas kommersiellt. Det enda dessa gör är att öka användningen av bekämpningsmedel (eftersom man måste använda såna) och öka på monokulturen. Har inget med förbättrande eller världsvält att göra utan bara profit.
#24 Ja annars borde Jungrusmör vara en fysisk omöjlighet. 
Äh Kloning och genmodifiering är säkert alldeles underbart, Låt oss alla falla på knä och tillbe den mäktige Mammon.
Visst finns det fördelar med genmodifiering, men vi vet ju inte 100% hur et påverkar oss och v i vet ju att de slår ut baturlig gröda när de sprider sig ifrån åkrarna.