Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 6664 ggr
nospnt
0

Gott bröd a´la S.Edhin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lowcarb/glutenfritt supernyttigt och gott bröd bakade jag nyss. Tog Sanna Edhins grundrecept men förenklade lite, Blev supergott (tycker även vanliga brödätare) Här är recept: 1 påse mandlar i mixern-mixa till grovt mjöl, fyll på med 2dl solrosfrö, 2 dl kokos,2 dl linfrö(malt/ hela: ta vad du har),2 msk Husk (psyllium), 2 tsk bakpulver,ca1 dl pofibrer slängde jag i, 1 tsk kardemumma, 1 tsk kanel. Mixa lite till. Blanda "mjölet" med 1 dl smält smör, 1 dl smält kokosfett, 5 ägg samt yogurt/ fil (ca 3 dl tror jag) tills det blir en lös smet typ gröt- ev lite vatten om det behövs…. Smeta ut ca 1 cm tjockt på bakpapper. På med goda frön. Grädda 20 min 220 g. skär rutor. MUMS! Mättande!

[Ragamuffin]
0

Oj, ja det låter minst sagt mättande! Blev mätt bara av att läsa receptet, haha :)

Jag vet inte riktigt varför, men jag är lite skeptisk till att blanda så många olika frön, nötter, fibrer etc. i samma rätt. Känns som att min mage skulle få panik och inte veta vad den skulle göra då :S  Det känns bättre när det bara är en eller två olika sorter, för mig iaf. Men vill man ha riktigt gott bröd kanske det är så man måste göra?

Ser riktigt fint ut på bilden förresten! Ser ut som sånt där riktigt "nyttigt" fullkornsbröd som brukar heta typ "sport" eller något i affären :P (som ändå består mest av vetemjöl och färgämnen). Jag kanske testar att baka det här nån gång ändå, men några frågor:

Vet du hur många kolhydrater hela satsen innehåller?

Hur stor plåt använde du till denna sats?

LCHF-are
0

ooops,behövde bara läsa fram till 2dl solrosfrön så insåg jag att detta absolut inte är nåt för oss här hemma..2dl solrosfrön innehåler MER kolhydrater än vad vi äter på en hel dag,och det är bara EN ingrediens i ditt bröd.

EvapevaG
0

Hej! Det blev en stor sats… Brukar du frysa in brödet?  Hur blir det när man tinar det?

Jag äter själv väldigt sällan bröd, och det är kul att kunna bjuda på en god macka och själv kunna ta en bit…

Tisdag
0

#2 Man behöver ju inte äta allt bröd på en gång…

nospnt
0

j

Jag använde en stor plåt. Man behöver inte ha solrosfrön om man inte vill! Ta mer linfrö eller sesam. Själv är jag inte så strikt att solrosfrö är problem! Går utmärkt att frysa, goda att rosta! Har, eller rättare sagt HADE, IBS och tålde "inget" men dessa fibrer klarar min mage utmärkt! Just blandning av olika frö tror jag gör det så brödlikt, samt kardemumma  o kanel som sätter extra knorr!

nospnt
0

Kollade kh-innehåll..solrosfrö 12,6g/100g…inte så mycket! Hur som helst…räknade ut att hela satsen innehåller MAX ca 50 g kh( om man räknar i kh mandel ca 13g/100. Delat på 28 bitar= 1,8g per bit=INTE mkt!

Fiana
0

#6 Betydligt mindre än en skiva Finn Crisp i alla fall :P Kommer nog inte att prova dock, både solros och linfrö känns inte riktigt ok för mig personligen, men det är nog betydligt nyttigare än mjölet i de där finska crisparna som många verkar gilla :)

jessikan
0

DEt här brödet påminner mycket om ett som jag brukar göra o det är supersmarr!

Ni behöver inte bli rädda för att det är "hela 2 dl solrosfrön" i brödet, för precis som nospnt skriver så blir det inte mycket per skiva.

De e så himla gott när "brödet" är ljummet och smöret smälterGlad!!!

squeezetoy
0

Oj, måste prova detta känner jag :-)

Hur stor långpanna har du använt?

Sugiyama
0

Bokmärkt!

nospnt
0

Tror jag har största plåten man kan ha i vanlig ugn, men den täcktes inte helt. Ca 1 cm tjock var smeten när jag ställde in den i ugnen. Rostade och åt 2 bitar med en kopp te vid kl 15 och är fortfarande mätt….

squeezetoy
0

Mmm, har precis bakat en plåt. Istället för kanel hade jag i vanliga brödkryddor men annars följde jag receptet och det smakar jättebra. Har ätit en bit med extrasaltat bregott på det gav mersmak - men mättar rejält. Kan tänka mig att det är supergott med lite lagrad ost på.

Ska helt klart göra fler ggr.Skrattande

nospnt
0

Kom just på när jag läste receptet att jag hade lite salt i också…kanske 1/2 tsk….men det är ju mest en smaksak….. Kul att receptet uppskattas!

DesK
0

Låter som ett bra recept Glad Vill du lägga in det hos mig på Matbröd i gruppen Lågkolhydratbröd? Eller får jag kopiera det med tydlig länk hit?

/Désirée

nospnt
0

Du får gärna kopiera med länk!

DesK
0

Tack då gör jag det! Glad

/Désirée