Bra med mättat fett?
Har precis läst boken "Hjärnkoll på vikten". Fick några aha-upplevelser, och några mhm…..
Mättat fett…enligt boken finns det inga studier på att det är farligt, men inte heller några på att det skulle va bra. Jag köper det, hur ställer ni er til detta?

Jag äter naturliga och rena produkter, fettsammansättningen i dem funderar jag inte mycket över. Forskningen som finns på området är ju minst sagt tvetydig. Skulle jag räkna på det skulle det nog bli så att maten jag äter består mest av mättat fett men också en hel del enkelomättat. Fleromättat blir det bara i form av lax eller makrill egentligen. Plus det som naturligt finns i t ex gris.
Som du äter låter hur sunt som helst. Men hur e det med ost, creme fraiche, grädde, smör osv. Det innehåller ju en massa mättat fett . Hoppar du dessa då eller?

Smör (eller snarare ghee) äter jag, ost i måttlig mängd, inte grädde eller CF, men det är för att mejerier slöar ner viktnedgången för mig, inte för att jag tror att fettsammansättningen är onyttig. Kokosfett som är ett av de mest mättade fetterna som finns äter jag gladeligen.
Jag går på att vi dels har mättat fett i bröstmjölken, vilket jag tycker ger en fin signal om hur nyttigt/viktigt det är för oss. Samt att djur, som är vår föda, har mättat fett.
Och sen kan vi se alla ofrivilliga experiment vi har utsatt oss för i nyttighetens namn, där vi hällt i oss vegetabiliska fetter och skytt animaliska. Konsekvenserna märks för många av oss.

Mättat fett är bra för dig.

Mättat fett är inte bra.. det är närmast neutralt, för kroppen och egentligen skall man överhuvudtaget inte prata om mättat fetts nytta/onytta utan att redovisa enskílda fettsyror.
Det är animaliskt mättat fett som kroppen är van att hantera helt enkelt, sen finns lite olika fettsyror av olika mättnadsgrad som har positiva effekter och andra som har lite negativa effekter, när man gör studier av enskilda fettsyror.
Det är lite som med aminosyrorna i protein, det är en himla massa olika, en del isolerade kan vara dåliga medans andra kan ge positiva värden vid undersökningar.
Ta tex palmitinsyra som sägs ge insulinresistens, det är ett av de vanligaste i animaliskt fett.. så det skall man ju undvika då eller, det är bara som så att våra fettdepåer och andra djurs består mest av palmitinsyra, så man kan undra hur det kan vara dåligt.
Sen så.. när man äter en högkolhydratkost så omvandlas överskottet till fett.. främst Palmitinsyra.. hupp!
Däremot är det alltid lurigt med fett oavsett mättnadsgrad för det är så energirikt och speciellt ihop med snabba kolhydrater.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Om du vill läsa en annan väldigt bra bok, så satsa på Michael Pollans "Till matens försvar".
Där opponerar han sig mot själva nutritionismen, att man vill bryta ned maten i sina beståndsdelar och hävda att "mättat fett" är dåligt, "fibrer" är nyttigt, "kolhydrater" är farligt, "vitaminer" är bra, etc. Vi har inte tillräcklig kunskap för att bedöma sånt och kunna bygga nyttig mat från ett sådant ingenjörsperspektiv, som "nyttiga" fiberflingor, sockrad fettfri "hälsofil" eller snabbjäst låtsasbröd.
Pollan hävdar istället att vi bör äta mat som människor ätit under lång tid och hållit sig friska på (och njutit av). Dit hör kött, inklusive fettet, och även smör, ost etc.
Om någon började sälja ett margarin med 100% mättat fett skulle ju inte jag springa och köpa det direkt. Däremot vet jag att det finns traditionella kulturer där man ätit jättemycket kokosfett och varit friska, så det verkar vara ett bra val av mat.
Även om dietister och livsmedelsverk varit mest drivande vad gäller nutritionismen så finns ju liknande "problem" inom LCHF. En del fokuserar bara på mängden kolhydrater och äter gladeligen massor av fabriksmajonnäs på solrosolja. Huvva.
Läste för ett bra tag sedan någonstans på nätet (en kommentar i dietisten Eva K:s blogg, av Piltson) en lista (enligt uppgift sammanställd från fettforskaren Mary Enig) över funktioner i kroppen som behöver mättat fett. Det handlade om hjärta, hjärna, lungor, benstomme, lever, njurar, mage… Rekommendation: minst 25%.
Skulle vara intressant att läsa mer om.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet