superenkel lax
den här rätten får du färdigt på en halvtimme
ta en form anpassad för ugn. Smörj formen med smör. Lägg i den mängd laxfile du önskar- jag brukar ta två till mig. Skiva smör och lägg på och sedan in i ugnen på 200 grader eller 175 om du har varmluft, i 20 minuter. Du kan sleva upp smöret på laxen nån gång under tiden. Ta bort laxen ur formen och häll i den mängd grönsaker, frysta aller färska, i formen och ös över lite smör. Sätt in den i ugnen igen i ca 10 minuter. Sedan har du en superb middag!

mmmmmmmmmmmm låte jätte gott ska jag prova en dag

Pröva med pesto på laxen - vet att den innehåller olja, men det blir kanongott
Har du odlad lax? Jag tycker att den vildfångade (som ätit naturlig föda) är för torr för att köra i ugnen. Den brukar jag bräcka.
ja det är odlad. Ibland har man inget annat att välja på. Jag brukar köpa färdiga fileer som säkert är odlade. Men nu när jag tänker efter så har jag gjort det här på naturlig lax med och det var ingen skillnad i konsistens. Jag tror att det kanske kan bero på att man öser smöret efter halva tiden och att den inte får vara inne mer än 20 minuter för då blir den torr- jag glömde i ugnen en gång i tio minuter för mycket och det blev torrt. Är det fler som upplevt att den vilda laxen blir torrare i ugnen?
Tack för tipset, 90kgaldrigmer, för jag gillar egentligen inte att bräcka den. Undras om man inte förstör lite av råvaran då? Ugnsmat är den allra smidigaste!
och gott! jag åt det här till frukost igår