OT: Städrobotar testrapport
Eftersom vi båda inte är intresserade av avdelningen städa det minsta så har vi införskaffat två städrobotar, en dammsugarrobot och en skurrobot en liten rapport efter första testen:
Dammsugarroboten fungerar bra på mattor, den drar omkring fransarna lite grann men det är ju bara att lägga dom rätt igen. Sladdar är däremot ett problem, dels går den inte särskilt bra på dom dels kan den haka i en sladd och dra iväg med den, jag lyckades i sista stund rädda en modell som var på väg i golvet, därefter hakade jag tillfälligtvis upp alla sladdar på möbler och då var det inge som helst problem. Den har viss förkärlek att leta sig in i återvändsgränder men den hittar ut själv och förresten är det rätt dammigt i dessa återvändsgränder så det är ingen fara, sen när den är färdig rullar den tillbaks till "mamma" dvs dockningsstationen och sätter igång att ladda batteriet.
Skurarroboten är inte särskilt bra på ett dammigt golv, den blåser omkring dammet eller blöter ner det till svarta små korvar som den lägger av lite här och där, således: kör dammsugarroboten först. Fläckar är den däremot bra på, dom envisare fläckarna försvinner lite för varje passering medans dom vanliga försvinner direkt, å då använder jag bara vanligt vatten nu på testrundan. Det finns med tre påsar med ett specialframställt tvättmedel till den man kan också använde "white vineager" är det möjligen vitvins vinäger? Hur fungerar det som tvättmedel, någon som vet?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Låter kul :)
jo white vineagar borde vara vitvins vinäger

Googlade lite på vitvins vinäger och tvättmedel en hel massa tips om vad man kan göra rent med vitvins eller bara vinäger, citron förekom också en hel del, och så den gamla trotjänaren CocaCola
Det låter underbart med en skurrobot… tills jag googlade och såg att de kostar 5 000 kr… 

#3: Jag gav lite under 4500:- och när man ser resultatet i köket så var det klart värt det (på sikt alltså)

Vår städrobot är betydligt billigare, men å andra sidan pratar hon bara polska. 

#5: Dammsugarroboten gick på c:a 3800:- och kan en massa språk, bl.a. polska, men vi är slöa på den punkten och lät den fortsätta att prata engelska, det är ju inte så mycket man pratar med sin dammsugarrobot om 
Jag köpte en billigare variant av dammsugarrobot, Rumba heter den och den var totalt värdelös. Fastnade stuo i kvarten och stod och skrek. Den hade roterande borstar där hårstrån lindade upp sig och sedan fick man stå och försöka få loss dom efteråt. Tog lika lång tid som det tagit att dammsuga själv.Sen gick den inte in i någon dockningsstation heller och de där spärrarna man satte upp knuffade den på och sedan var det fritt fram att "rymma"

Det följde med två "virtuella väggar" till den här, jag har inte testat dom än men dom skall visst spärra med en "signalridå" som får roboten att vända så det blir aldrig någon fysisk kontakt mellan roboten och den virtuella väggen
starhawk: Känns nästan som du borde posta detta på Science Fiction i Fokus också, känns väldigt rätt där :)

Ha, ha, vilken underbar tråd!
#8 jo men den stötte i de där som sände ut strålarna så dom hamna på sniskan och sedan var det fritt fram.

#11: Använde du dom till att "balka av" ett rum? då är dom ju lite utsatta, vid en dörröppning är det ju bara att sätta dom på andra sidan öppningen utom synhåll från rummet, då är dom ju skyddade av dörrkarmen. I ett rum får man väl placera dom skymda bakom nån möbel så att roboten aldrig kan komma i närheten av dom

Min städrobot har en hel arsenal av sysslor den kan utföra.
Nästan helt utan underhåll och billig i drift är den också.
Lite fett och protein bara så knotar den på med såväl hushålls som trädgårdssysslor med ett strålande resultat varje gång.
Jag är faktiskt väldigt nöjd med den här modellen och kommer nog inte att behöva uppgradera den på länge.
(Om nu inte nån av er berättar för den att jag skrivit det här inlägget förstås) 

#13: Det där påminner om när morsan sa "jag har en diskmaskin" fast den maskinen gick på en blandning av Kolhydrater, Protein och Fett

Nu har jag testat dom "virtuella" väggarna. Jag ställde dom på andra sidan dörröppningen alldeles vid dörrfodret med riktning tvärs över dörröppningen. Fungerade utmärkt, roboten var framme och "nosade" på tröskeln men passerade aldrig så den kom aldrig i närheten av sändaren
Problemet var på övervåningen när jag ville hindra den att trilla ner för trappen. Annars gick det ju bra att ställa sändarna på andra sidan väggen. Sen tror jag min billiga modell inte var så bra heller, är nog bättre att kosta på sig om man ska ha en sådan.

Borde gå att placera dom så att dom "skyddar varandra" så att strålarna går i kors. Man placerar dom mot varandra och lite snett inåt från öppningen sett. är det en liten gång framför trappan borde det funka utan att balka av delar av föregående rum
Nej det är ingen gång, det går inte att ställa dom bakom på något vis. Maskinen puttar till lådorna så dom kommer snett och dom måste stå rakt mitt emot för att fungera, som sagt billigt skräp.