Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 12171 ggr
Coffeina
0

Älskar indisk mat!

Jag skrev någon annanstans här om indisk mat… vilket jag älskar. Äter LCHF sedan några månader. Ligger ca mellan 5-10 kolisar per dag (knappt) (för det mesta)Glad

Klarar mig bra utan bröd. Men, jag har många paket poppadom skvar i skafferiet sedan orgier i indisk mat i maj. De var dessutom mycket svåra att hitta i nån affär och jag vill inte slänga dem. De är gjorda av bl a linsmjöl. Vad tror ni, visst kan jag väl äta en sådan, någon ytterst enstaka gång. De väger ca 12 gr ostekta, sedan är det ju bara oljan som gör att de väger mer. Eller, händer det något annat vid tillagningen…

En helt annan sak, är bjudna på fläskpannkaksmiddag till helgen. Jag vet att där är mjöl i pannkakan, men om man tar rejält med smör till och mycket fläsk..?

Tacksam för råd!

Ulf-S
0

Bara du kan känna efter om det funkar att göra avsteg. Ät en poppadom och känn efter. Det finns nog ingen här som säkert kan säga att de är OK för dig och att du kan äta dem utan problem.

Samma sak med fläskpannkakan. Du måste själv bedöma hur du reagerar på den.

Jag skulle personligen kasta poppadompaketen och rata pannkakan.

Aniara4
1

Bröd och pannkaka är inte LCHF, men det är inget som säger att just du måste äta LCHF hela tiden. Kolla hur mycket kolhydrater det blir i ett bröd och se själv om det får plats i den "budget" du har bestämt för dig själv, din kolhydratnivå. Ta med i beräkningarna att många mår särskilt dåligt av spannmål och fundera på om du är en sådan. Det märker du om du får ont i magen när du äter brödet och pannkakan. Bestäm till slut hur viktiga dina skäl till att äta LCHF är, och om de är mindre viktiga än att inte vara socialt obekväm. Är det så att du verkligen har påtagliga hälsoproblem/farligt hög övervikt så kanske det kan vara värt det att på framtida bjudningar förklara att du mår dåligt av kolhydrater men att du gärna tar med något eget att äta tillsammans med de andra (sök t.ex. här på kokospannkakor) eller äter innan och tar bara en kopp kaffe eller en ostbit när de andra äter.

Det finns ingen perfekt lösning där du både får äta allt du känner för (av egen smak eller andras trugande) OCH får hälsovinsterna av LCHF. Man måste välja, tyvärr.

KarinJ46
0

Coffeina, jag kan inte se att du har angett skälen till varför du äter LCHF mat. Om det är för att gå ner i vikt skulle jag skippa både bröden och fläskpannkakan. Om det är p g a allergier eller andra hälsoskäl så kommer säkert kroppen säga ifrån om du äter nåt du inte tål.

Beträffande att ha kvar grejor i skafferiet sen "innan LCHF" så skulle jag slänga alltihopa för att inte råka ut för frestelser. Jag gjorde det själv med allt jag hade i mina skåp eftersom jag bestämt mig för att aldrig äta knäckebröd/kex/choklad/chips igen. Jag ville inte vara "dumsnål" på bekostnad av min egen hälsa.

Lycka till med resten på ditt nya liv!

dufva
0

Ett klassiskt dilemma.

Vi vill väl alla nån gång både kunna äta kakan och samtidigt ha den kvar Glad

Det är upp till dig och dina egna preferenser, och hur du reagerar på avsteg är också hur individuellt som helst.

Fuskar man nån enstaka gång händer knappast nåt, men fuskar man ofta är det inte ens LCHF man äter och då kan man förstås inte räkna med vare sig viktnedgång eller hälsovinster.

Ingrima
0

Linser innehåller ganska mycket protein (ca 25 g/100 g) så det gör väl linsmjöl också. En poppadam borde alltså innehålla högst 10 g kolhydrater, så en sådan 2 ggr i veckan borde väl inte vara något problem.

Pannkakan kanske det är bäst att låta bli.

Sugiyama
0

Man kan göra fläskpankaka utan mjöl. Kolla in Airams blogg, där finns ett bra recept som jag brukar göra. Du kan kanske göra en liten till dig och sedan en vanlig stor till dina gäster.

De indiska bröden har jag ingen aning om men om du äter indiskt en gång i månaden och till det en papadam så är väl ingen skada skedd. Som övriga skriver så får man helt enkelt lära sig vad man klarar av och kolla av hur kroppen reagerar på avsteget.

soderen
0

Den fläskpankaka som #6 nämner är mycket god.
Papadorm smakade jag på för första gången i våras, tyckte faktiskt inte det var gott. Fasten jag var en inbiten lchf:are var jag nyfiken och ville testa. Det gör jag lite då och då fortfarande.

Men det är ju jag själv som får "betala priset" för mina avsteg.

Jag tycker att du själv avgör vad som är rätt och fel.

KarinSch
0

Jag skulle äta upp dem, en och en lite då och då, har för mig att de håller länge, annars kan du frysa dem. De tillför den indiska maten både struktur och smak. Strunta hellre i riset.

Du ska äta som du vill och mår bra av, om det inte beror på allergier så är valet ditt. Alla kolhydrater som du äter mindre mot tidigare gör nytta för din kropp men om du äter så att du känner att du försakar en massa blir du bara stressad och mår sämre. Lär dig äta kolhydrater som om de alla var fett (förr alltså). Man äter några för att piffa till maten, men inte som huvudföda. Det finns vissa som blir dåliga när de äter kolhydrater och det är troligtvis av samma skäl som man förr mådde superdåligt om man åt för mycket fett, kroppen känner inte igen det och reagerar med att protestera. Egentligen är det ingen skillnad på LCHF och viktväktarna än att man slipper vara hungrig, i övrigt gäller små mängder mat, då går man ner i vikt. Här äter man lite kolhydrater, hos vv lite fett.

När man börjar med LCHF mat får man omställningsbesvär och det samma händer om man går tillbaka och äter kolisar. Ät måttligt av allt, väldigt lite av kolhydrater men med förnuft.

Jag äter oftast under 50 gr kolhydrater men äter vanlig mat när vi äter ute på restauranger och på fest (Är i o f sig inte mer än någon gång i månaden) men istället för en stor hög pommes äter jag fem och istället för två brödbitar äter jag en halv, men jag vill ha livskvalitet och njuta av maten och det jag tycker om. Jag väljer bara kolhydrater som jag saknar i vardagslivet, som indiskt bröd och potatisrätter, aldrig pasta eller rotfrukter (en o annan morot i grytor), men äter glass ibland.

Coffeina
0

Tack för era svar.

Jag har varit strikt/väldigt strikt sedan jag börjat med LCHF för ca 8 v sedan (har nog legat mer kring 3-5 kolisar per dag…) Jag har gått ner ca 8kg (ca 10-12cm i midjan). Känner mig mycket motiverad, har inget sug längre, speciellt kvällarna går fantastiskt bra. Lite ost om jag blir hungrig… Jag har inga allergier, inga sjukdomar utan "enda" (hmmm…) orsaken till LCHF är min övervikt.

Jag väger nu 75kg (158cm) och ska i framtiden inte äta fullt  strikt (några veckor till). Jag har inte riktigt tänkt på hur mycket jag vill gå ner (enligt uträkningar är det nog mycket till). Eftersom jag aldrig lyckats komma under 70kg förr, känns det som ett första mål. Sedan får vi se…

Jag är nog ej så vansinnigt känslig för kolhydrater i små, små, små mängder. Jag har två gånger innan ätit LCHF men efter några månader tröttnat på all mat så totalt. Och därför givit upp.

Ang poppadomsen i skafferiet… Jag tänker inte äta 2 i veckan, men 1st någon enstaka gång..? Där är alltså inget mjöl alls i dem, linser räknas väl inte som spannmål? Och de väger så lite… Jag ska alltså inte äta bröd som så. Och pannkakan är ett absolut undantag, vi får besök av släkt från andra sidan jorden, det blir skånsk äggakaka och jag väljer att dela den upplevelsen med våra gäster.

#8 Känner mycket igen mig i vad du skriver… Vill inte försaka t ex potatis för all tid och evighet. En potatis, någon gång, vill jag kunna äta.

Denna gången tänker jag se det som en livsstil (som ni alla säger). Och hålla den! Aldrig mer smörgåsar, aldrig kolhydratberg som ris, pasta, popcorn… Däremot någon enstaka gång, en liten hemgjord, hyfsat förnuftig glasskula, en liten potatis till en god bit kött med gräddsås och smör. Om jag äter väldigt strikt till vardags, kan man då göra så här..? Kolhydrater i små, små mängder. (Jag menar kanske ett tillfälle i månaden eller så…) Är det LCHF då?

Vill gärna ha fler kommentarer!

Sugiyama
0

Det är klart det är LCHF, undantag måste man få göra.