Thaigryta
En jättegod gryta som går att frysa in 
Thaigryta
1kg-½kg kycklingfilé eller fläskfilé eller grytbitar (1kg är för ca. 6 pers)
1 röd lök (ca. 6g kolhydrater/100g)
1 purjolök (ca. 3,4g kolhydrater/100g)
1 spansk peppar eller chilli
1 tsk röd currypasta (Santa Maria har en utan tillsatser å skit, bara kryddor!)
1 msk fisksås (Den GÅR att utesluta… den innehåller lite socker
)
4 dl kokosmjölk (Ica Asia var den enda jag hittade som var utan en massa E000-ämnen…Bara kokoskött och vatten
)
Strimla och bryn köttet, hacka löken och purjon(OBS! HELA purjon, även det gröna! Många tar bara vita delen och slänger det gröna. Mycket dumt
) Stek sedan purjon och löken tillsammans med currypasta, fisksås och chillin tills lökarna är blanka. Häll på kokosmjölken och låt det koka i 15-20 min.
Klart att servera! Eller låt svalna, portionera upp och frys in
Så har ni lunch för nästan en vecka
(om ni gör 6 port)
Kanske den innehåller lite för mkt kolhydrater? Annars kan man ju minska på löken och purjon… jag vet inte på vilken nivå ni ligger
Jo! För att öka fetthalten så kan ni minska kokosmjölken till hälften att koka i. Sen när ni tar bort woken från plattan så häller ni i 2 dl kokosgrädde och rör och och låt stå ngn minut (så den hinner gotta åt sig lite kryddor) koka aldrig i kokosgrädde, då skär den sig… Ingen vacker syn
Håll till godo!
Tack, Saiva! Den gjorde succé på middagsbjudningen. Med lite rostade cashewnötter, klippt färsk coriander och röda rosépepparkorn som dekoration blev det vacker.
Fast jag rekommenderar dubbla mängden kokosmjölk till 1 kg kycklingfiléer, för såsen är himmelsk!
Tack för receptet.

Gjorde denna i söndags på 1,5 kg kyckling. SUPERGOD!! Kan verkigen rekommenderas!!!
Ja, den är jättejättegod. Saiva har en indisk gryta också. Hoppas hon lägger in den här på forumet. Hur mycket kokosmjölk hade du i, monkan? 2 burkar?

Jag hittade en literförpackning kokosmjölk på butiken och jag hade i mer än halva så gissningsvis 6-7 dl. Jag hade ju ganska mycket kött men såsen i sig är så god - nästan som soppa.

Jag har provat grytan med både fläskfilé och kyckling (och quorn till den vegetariska gästen). Den är otroligt god!
Jag fick tipset att röra mycket i pannan, så att såsen skulle reduceras. Gjorde det andra gången och den blev faktiskt tjockare. Det är ju en smaksak hur man vill ha den, men eftersom man inte har något ris att suga upp såsen med finns ju risken att man inte får den i sig! (Vilket är synd eftersom den är så jättegod!) Första gången åt jag ensam, struntade helt i bordsskicket och sörplade i mig såsen från tallriken! 
Kanske inte lämpligt i alla sällskap.
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Jag tillagade den ca 4 tim innan den skulle ätas och värmde sedan upp den, men tag blev så besviken över att det var så lite sås kvar. 1,2 kg kyckling använde jag. Nästa gång blir det 1 burk kokosmjölk/½ kg kött. Fler recept, tack, Saiva!
Kul att ni gillar den! :oD
Har jag inte lagt in den indiska grytan HELLER?!
Är du säker Gittan..?
Jag har bara sett den på rasaivikt.