Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7615 ggr
tomplast
0

Fusk-LCHF?

Hej!

Jag är ny på LCHF-området (har dock läst på mig en hel del) och som jag förstår så skall man inte äta saker som har mer än 5% kolhydrater och sammanlagt inte få i sig mer än 20g kolhydrater totalt. Sedan har jag läst på ett annat ställe att det finns "lågkalorikoster" som ligger högre än 20g men under 100g (eller omkring där), kan någon tala om för mig hur det är.

Anledningen till att jag undrar är att Jag vill väldigt gärna t.ex dricka ett glas apelsinjuice någon gång och kanske fuska ibland (väldigt sällan då). Gå ner i vikt kan jag göra utan LCHF, kände mest att jag ville testa på det för att många säger att de mår bättre och får mycket energi (saknar inget av dessa förvisso) när de går på LCHF. Vill ju liksom inte halv-fuska om det leder till att jag går upp i vikt istället, då kanske jag istället lägger ner LCHF helt :(.

Så efter mycket dillande så kommer vi till den slutgiltiga frågan, kan man gå ner i vikt med lågkalorikost (under 100g per dag) ? Kan tilläggas att jag går flera timmar i veckan så jag får en del motion där.

Tack för ett svar.

/Tomas

Leifanders
0

Det går alldeles utmärkt att både må väldigt bra och gå ner i vikt med en mer liberal attityd till kolhydrater så länge du inte har en extrem känslighet mot kolhydrater.

Sen tycker jag inte om att använda ordet fusk när man äter saker med mer kolhydrater, måste man benämna det på något speciellt sätt är avsteg bättre…

[Ragamuffin]
0

Du verkar ha blandat ihop begreppen kolhydrat och kalori, som är vitt skilda saker. Inom lchf behöver man i regel inte tänka så mycket på hur många kalorier man får i sig, så länge kolhydratintaget är lågt. Och visst kan du gå ner i vikt genom att utesluta kolhydrater, såvida du har övervikt  att ta ifrån. Hur det kommer att bli för just dig om du "fuskar" då och då kan ingen veta förrän du testat och sett hur din kropp  reagerar, då vi alla är olika. Men vill du dricka apelsinjuice t.ex. varje dag kanske lchf inte är för dig. Måste dock påpeka att de allra flesta efter ett tag på lchf inte tycks känna något sug efter sånt som innehåller kolhydrater längre.

Lycka till!

Aniara4
0

Jag tycker inte heller om ordet "fusk", det antyder att man äter inte för sin egen skull utan för något slags sträng kontrollant som man ska försöka lura. Man bestämmer själv sin nivå, hur mycket eller lite kolhydrater man vill äta, och sen bestämmer man om man alltid ska hålla sig till den nivån eller om man ibland vill äta lite mer kolhydrater. Både nivån och avstegen bestämmer man utifrån vad man mår bra av.

Zepp
0

Anledningen till att dra ner på kolhydraterna är att sänka blodsockret som i sin tur sänker insulinnivån.

Med lågt insulin som är ett lagrande hormon så uppregleras fettförbräningen, vilket ofta leder till att fettdepåerna blir mer tillgängliga.

Pröva du att sänka kolhydratintaget.. dvs dra ner drastiskt på de stora kolhydratkällor som ofta fyller stora delar av tallriken, potatis, ris, pasta, men även socker och bröd, flingor och allt som är sött.

Du får efter en viss omställningsperiod ett lågt och stabilt blodsocker vilket gör att du står dig lämngre på färre mål.

Och glöm inte det viktiga, man ersätter energin från kolhydraterna med energi från fett, protein äter man normalt för sin aktivitetsnivå.

Som regel för friska räcker det att äta fullfeta matvaror, inte skära bort fettranden, steka i smör/kokosfett och sen slå en slatt grädde i panna o sjuda allt till en sås.

Är köttet fettsnålt lägger man på en klick kryddsmör.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tankgirl
0

20 g kh, är det samma som 20 % av energiintaget? Eller hur ska man räkna antal g kh? På minmat.net visar de ju bara %….

Fiana
0

#5 Min mat visar båda, men på lite olika ställen

Aniara4
0

#5 Nej, det är inte samma sak. Minmat visar både gram och energiprocent om du tittar lite närmare.

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tankgirl
0

Ok, så vad i detta är kh i gram?:

Energi kcal: 2189,12 Energi kJ: 9148,00
Proteiner: 101,22 Fiber: 14,70
Kolhydrater: 18,96 Vatten: 684,62
Alkohol: 0,00
Fett: 188,88

För jag tolkade protein, fett, kh-siffrorna som kcal av det totala kcal. Men det är alltså i gram?? Otydligt av minmat i så fall.

Tack för hjälpen.

Aniara4
0

18.96 gram kolhydrater.

Energiprocenten syns nere i tårtdiagrammet.

tankgirl
0

Ok tack så mycket!