Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 25964 ggr
KarinJ46
31

Svamp i munnen - Smittar det?

Kan man få svamp i munnen av att kyssa någon som har detta?

Fiana
0

Vet inte säkert, men svamp i underlivet kan smitta vid sex har jag läst så det är nog inte helt omöjligt att det kan om man är motttaglig.

[vaargen]
1

Ja och nej tydligen.

Såhär säger PrimaVi

"Svampinfektion beror på en överväxt av en svamp som normalt finns i munfloran, hos en del av befolkningen. Din pojkvän kan redan ha denna svamp i sin normalflora och för den skull inte vara sjuk. Vid en kyss kan det naturligtvis ske en överförning av mikroorganismer t.ex. svamp. Men för att den skall bli sjukdomsframkallande krävs ett försvagat immunförsvar t.ex. efter en antibiotikakur eller vid stark stress. Jag tror inte du behöver vara orolig för smittrisken i detta fall."

KarinJ46
1

Ok, han är astmatiker och använder olika typer av astmaspray. Senaste veckan har min mun känts som ett läskpapper med lite "fadd" smak. Läste att man kan få svamp i munnen av astmaspray, det var därför jag blev lite fundersam.

Sindri
0

Jag har tidigare (före LCHF) haft förkylningsastma och blivit ordinerad olika typer av spray. Speciellt Pulmicort tyckte jag var läskig och gav flera gånger svamp i munnen. Man måste vara supernoga med att skölja munnen ordentligt efter varje gång man sprayar.

Men som sagt - med LCHF och lite D-vitamintillskott har jag sluppit detta i vinter. Vilken enorm befrielse.

Äter din pojkvän LCHF? Kanske han skulle prova, har sett många som blivit mycket bättre av det. Sprayerna är ju bra på kort sikt, men på lång sikt bryter de ned.

Har du själv nyligen börjat med LCHF? I så fall kan det vara så att din egen candida-svamp (som de flesta kh-ätare verkar ha för mycket av)  kämpar för sin dominans.

Zepp
0

Min Astma försvann sedan jag lade om kosten.. inte för att jag riktigt fattat varför.. men jag mistänker att det har med ökat D-vitaminintag att göra.

Lågt D-vitamin är kopplat till astma.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.