Vatten?
Hej. En fråga angående vatten. Hur pass viktigt är det dricka rikligt med vatten? Varför är det viktigt?
Jag vet att jag dricker väääääääldigt liiite vatten (vätska överhuvudtaget) och undrar om det ger nån konsekvens jag borde passa på lite?
/nina

Jodå, vi är väldigt känsliga för vätskebrist, det räcker att vätskehalten sjunker lite grann för att prestationsförmågan skall gå ner med flera tiotals procent.
Sen så.. efter att ha sagt det.. varför blir du inte törstig, kroppen har en utmärkt förmåga att reglera vattenbalansen, genom en sinrik biologisk process som manifesterar som vad man i vannligt tal brukar benämna törst.
Det finns en hel del myter om att man måste dricka ett visst antal liter vatten om dagen, men den mesta vätskan får vi genom det vi äter.
Ofta handlar det faktist om äldre mäniskor eller sjuka som genom det har förlorat en del av förmågan att känna törst.. men jag antar att du är rätt frisk och borde ha fullt fungerande vätskekontroll genom törsten.
Ät när du är hungrig, sluta när du är mätt.. drick när du är törstig, sluta när du inte är det längre.. gäller fortfarande för friska individer!
Vet inte om du har läst i tidningarna om löpare som dött på grund av vätskebrist, det är faktist även så att löpare har dlött på grund av för stort vattenintag, vilket spätt ut elektrolyterna i blodet såpass att hjärtat sluta slå.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tvärtom är det med mig, jag dricker mycket vatten och blir törstig och trött om jag inte dricker ordentligt. Men jag lyssnar på kroppen och dricker när jag är törstig ;)
"En stund i taget - här & nu"

Är inte urinen ljusgul dricker man för lite 
Jag har alltid varit jättedålig på att dricka vatten.
När jag började med LCHF fick jag en form av huvudvärk som jag aldrig kännt tidigare. Jag var sugen på allt hela tiden men absolut inte törstig.
Till sist, för att bli av med suget försökte jag dricka lite vatten. Det slutade med att jag drack närmare en liter på ett bräde. Jag var jättetörstig visade det sig.
Efter det har jag fortsatt dricka vatten regelbundet, och den där huvudvärken försvann direkt och har inte kommit tillbaka.
Om du har svårt för att dricka vatten, börja med att dricka lite varje timme. Så småningom vänjer du dig och du lär dig förstå när kroppen signalerar törst.

Tack! Ja, jag vet inte, jag känner mig inte törstig, men det är som du säger Aily, att när jag väl bestämmer mig för att dricka så dricker jag minst en halvliter jättefort.
Ska kanske prova dricka lite då o då. Knivigt detta :P