Kokos - rena hälsokuren?
Kokosfett innehåller ju bland det nyttigaste fett man kan äta.
Ekologiska kokosflingor innehåller endast 1,5 % kolhydrater och e hel del fett.
Borde inte kokosflingor därmed vara bland det nyttiaste man kan äta med tanke på fettet?
är ju rätt dyrt med rent kokosfett så varför inte frossa i ekologiska kokosflingor bara?

Kokosfett innehåller inga kolhydrater alls. Du får alltså i dig mer fett per mängd (i volym räknat, t ex 1 dl) jämfört med flingorna, men inga kh.
Och kokosfett slinker ner mycket lättare än flingor.
Därför väljer jag att använda kokosfett - utan kokossmak, så att jag kan ha det till lite av varje).
Tycker du om att frossa i kokosflingor, så ska du naturligtvis göra det! :)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Vet inte om jag tycker det är så dyrt. Ger 45 kr för en burk på life butiken. Sen använder jag visserligen bara det i kaffet istället för frukost.
jag gillar inte kokosflingor, så där har JAG min anledning att föredra kokosfett… fast jag kör med silverpaket och det är jättebilligt!
Jag har hört så många varningar om silverpaketen så det blir ekologiskt för min del.
jag anser varningarna vara tveksamma då det i stort sett enbart är tillverkarna av det dyrare fettet som påstår det.

"Silverpaketen" framställs av kopra, alltså torkad kokosnöt, som kan ha en tvivelaktig kvalitet. Oljan utvinns genom pressning eller med lösningsmedel.
Silverpaketen är sämre än färskt framställda ”virgin”-varianter, så är det bara, men de lär inte vara skadliga.

Ok, men fettet i kokosflingor borde väl generellt vara lika nyttigt som rent kokosfett?
Jag har visserligen aldrig funderat över det, men kokosfett är kokosfett! Så länge andra kemikalier eller processer inte förstör förstör produktens egenskaper så är det ju samma produkt.
Så - ät du dina kokosflingor så länge du tycker om dem!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#7 Visst är det det. Men bara 1.5% kolhydrater stämmer inte. Jag vet att det står det på ica´s "i love eco" men det står helt enkelt fel (vilket de erkänt när några skickat mail för något år sedan för att kolla).
Det är lika som i alla andra märken - ca 6-6.5%. Mycket fibrer också.