LCHF anpassat i Turkiet?
Hej!
Åker snart till Turkiet och tänkte höra mig för om ni har varit där och upplevt maten varit ganska LCHF-anpassad?
Jag googlade och fick fram att det finns mycket grillat, grönsaker och yoghurtsåser i korta drag. Tänkte höra om egna personliga erfarenheter, eller om ni har tips när man är på resande fot? :)
Den turkiska maten är underbar! Grillspett, fisk, kyckling, oliver, får och getostar, skaldjur, färska grönsaker.
Överallt bjuds man på sötsliskigt thé - det och frukten kan man ju hoppa över.
Frukostbuffén där jag var bestod mest av vitt bröd och honung dock. Men om man har tur finns kokta ägg och ost + oliver vilket blir ganska schysst med lite extra fett till.
Så det är ganska lätt att köra LCHF där tycker jag.
Perfekt! :D
Vi ska inte ha frukost, så vi kommer handla frukost och ha i lägenheten. Tänkte man kunda handla yoghurt, ost och ev. bär och nötter för att lyxa till det lite! :)
Tack för svaret!

De har nån slags vit ost som man brukar få på frukosten som de skär i tjocka skivor, den är himmelskt god och jag undrar om det finns nån som vet vad den heter, kanske den finns på nån mataffär för österländsk mat
Aha okej! Jag kan se om jag äter den och kommer ihåg namnet sen :)

Den turkiska maten är väldigt lik den grekiska .Ät rent kött, fisk o fågel.
Det hotel jag bodde på ( i och för dig ganska många år sedan) serverade även stekt och kokt ägg. Ägg röra och bacon,mm.
Okej, ja grekisk mat är ju suverän! Ska satsa på kött och såser :D tack!
Den turkiska maten skiljer inte sig så mycket från den arabiska. Det är som sagt mycket grill, fisk, oliver, sallader, ost etc. Många restauranger serverar också grytor med kött och grönsaker, bara man skippar riset, bulguret och brödet. Men var uppmärksam om de såser de serverar speciellt yoghurtsåsen för ibland är det färdiga så fråga innan om det.
Jag har varit i Turkiet tre gånger. Mest har jag varit vid medlemskusten, men jag har även rest inåt landet, till Kappadokien. Kort sagt kan man väl säga att jag inte har åkt till Turkiet för ingenting. ;)
Yoghurt är ett bra livsmedel förstås, men lammkött är en specialitet. Själv passar jag på att äta lammlever när jag är där. En favorit är s.k. albansk lever (arnavut cigeri på turkiska). Grönsakerna är fräscha och det finns många goda ostar värda att prova. Gå helst på de ställen dit lokalborna går - då får du prisvärd genuin mat.
Det finns färsrätter, t.ex. çig köfte (råa lammfärsbiffar), som innehåller bulgur som bindemedel. Det är gott, men d umåste själv avgöra om du tycker det är värt besväret och hur pass känslig du är för bulgur.
Och så ska du akta dig för baklava, Turkish Delight, börek och alla sorters bröd, förstås.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#7, okej det var min tanke också, satsa lite på grönsaker och kött! Ska vara uppmärksam på såserna, misstänker att de är sisådär o tanke på fetthalten kanske också.
#8, Jag älskar lamm och tänkte verkligen äta det, är ganska känslig för inälvsmat så jag skippar nog det, tackar för tipsen. Jag tänkte helt skippa efterrätterna och unna mig alkohol och lite frukt
Vilken bra tråd
Åker själv till Turkiet på torsdag. Hade tänkt att inte vara jättestrikt där nere. Men det är lika bra att undvika det som man vet innehåller mycket KH.
Vi kommer att ha all-inclusive på vårt hotell, så det skall bli sännande att se och prova urvalet.
Min burk med kokosfett kommer jag att ha med mig. På så sätt vet jag att jag får i mig något vettigt fett varje dag.
Skall bli skönt att få uppleva sol och värme.
Ett tips till, har i o för sig inget med kosten att göra. Unna dig hamam (turkiskt bad)
Jag har rest till Turkiet årligen i 20 års tid. Tycker det fungerar utmärkt att äta lchf där. Den vita osten som ni söker namn på här i tråden kan vara svår att finna. Det finns hur många olika vita ostar som helst som turkarna äter till frukost. Olika typer av fetaost. Jag äter alltid kokt ägg med smör och vanlig hårdost (tex tuana/kasar fetthalt ca 26 %-lite torrare konsistens än våra herrgårdsostar) till frukost eller gör en omelett med grädde i. En annan ost som ibland ses på frukostbordet är små trekantsostar typ la vache que rit-här heter de ucgen peynir (=trekants ost). Ost= peynir.
Smör heter tereyag på turkiska och det är alltid osaltat. Finns smör från många olika mejerier. Man kan köpa vispgrädde också. Den är 38-procent fet, fetare finns ej. De säljs i små tetraförpackningar, kvadratformade, i större mataffärer typ migros, yonca. Grädden är inte flytande som vår utan mer som en kräm. Frågar man efter grädde i mataffär får man nästan alltid en sockrig variant som heter creme gentil (osäker på stavning). Läs på innehållet. Socker heter seker. Turkarna är inte vana vid att använda grädde i matlagning eller vispa grädde till bär osv-dom brukar alltid bli förvånade när jag frågar var grädden finns-efter lite letande hittar vi den i ett knappt synbart hål i mejeridisken. Grädde heter krema.
Något som är gott till omelett är att steka skivor av turkisk korv (korv=sucuk). De är mycket goda och kryddiga-finns både starka och mildare.
Om det finns en marknadsdag-gå och titta. Färska grönsaker i massor. Doftar så gott av alla kryddor. Och man köper fint smör från lokala små bönder och massor av olika ostar-allt får man smaka innan man köper. Nymjölkad ohomogeniserad mjölk med sin naturliga fetthalt köper vi till barnen och kokar upp hemma. Varje år tar vi hem något som heter salca -från marknaden eller svärmor-(paprikapuré med salt god smak) som de turkiska kvinnorna mödosamt tillverkar. Denna puré har jag en gång varit med vid tillverkningsprocessen, med min svärmor och resten av familjen-många timmars arbete blev det-riktig kvinnokraft. Innehåller bara paprika och salt. Den har vi som bas i köttfärssås och kycklinggrytor istället för buljong, blir jättegott med grädde och creme fraiche till-köp gärna med en burk hem och kom ihåg att förvara den i resväskan-inte i handbagage för då häller personalen på flygplatsen ut det i soptunnan-pga säkerhetsregler.
Creme fraiche är svårt att hitta i Turkiet-kan finnas i större städer- har aldrig sett på turistorter eller i den stora turkiska stad jag åker till varje år.
Om jag går till restaurang brukar jag alltid ha med en burk med smör till mig och barnen och klicka på maten. Smör är äkta fett så det tål att vara framme i riktigt varmt land. Turkisk mat innehåller ganska bra med fett men de använder omega-6 rika fetter (majsolja och solrosolja). Rapsoljan (kanola) har precis gjort entré på markanden så nu kan man i alla fall få ner omega 6-halten men det tar tid för dem att få upp ögonen för rapsoljan. Och margarinindustrin har stort grepp om folket-det är billigt fett (sana och becel) och dom lockar konsumenterna med små presenter som man får i butikerna när man handlar deras fett.
Prova den turkiska majonäsen-den är god! Mildare än svensk, inte lika skarp av ättiksmak.
Njut nu riktigt mycket av ett fantastiskt trevligt folk, vackert land och enormt god mat!
#9 - Om du bemödar dig med att åka så långt som till Turkiet, så varför stenvägra inälvsmat? Jag vet att vi av hävd inte gärna äter inälvsmat i Sverige, men jag tycker gott att du kan prova lever. Du måste inte äta fårmagssoppa (som enligt mig inte är så gott), men stekt lammlever är mums.
De som förstår sig på alkohol, säger att viner från Kappadokien är goda. Själv tycker jag att man kan åka till själva Kappadokien också. Där är det fint, för att inte säga intressant.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#10, vad härligt! Jag hoppas du får en fin semester, jag ska också på hamamspa, jätteskönt!
#11, tack för all informationen du skrev, jättesnällt av dig. Nu vet jag mer vad jag ska undvika osv. Mycket stor nytta kommer jag ha av det! Tack igen! :)
#12, jag stenvägrar inte att äta inälvsmat av vana utan för att jag inte tycker att det är gott, har inte hävdad något annat. Jag håller mig till köttet! Tack för tipset på vinerna!