Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5720 ggr
Lillois
0

Lillois dagbok

Hejsan!

Är ny här, men LCHF är inte ett helt nytt begrepp för mig. Men man kan alltid lära sig mer. Glad

Startade igår måndag 30 aug och vill gå ner från 63.8kg till ca 55kg. Är 157 cm lång.

Just nu är jag helt såld på att äta kvarg med lite lighssaft över. Mums så gott!

Mitt alias är uppfunnet utav min 4åriga dotter
ifall nån undrar.Tungan ute

/Nina "Lillois"

LatMask
0

Hej och välkommen Nina/Lillois!

Men… kvarg är väl rätt fett och bra, har jag för mig. Men lightsaft? Den typen av lightprodukter brukar innehålla diverse konstiga sötningsmedel.

(För länge, länge, länge sedan var jag galen i keso med sylt, det är väl lite samma stuk?)

Aily
0

Kesella är gott. Jag äter den med några hallon och lite hela linfrön samt lite vispgrädde. Linfröna ger lite mysig struktur på det hela, men de åker rakt igenom som de är.

Ett ägg till och man klarar sig en stund. Glad

Lillois
0

Tackar Glad

Ja, men det råder ju delade meningar om lightsaft och lightläsk.
Jag tycker att det är helt okej för då får jag något gott utan socker.
Och nyttigt med tanke på kvargen iaf.

Ikväll lagade jag en sorts gryta med kyckling, svamp, bambuskott, cashewnötter och så kokosmjölk över och röd currykrydda. Till det ska jag ha broccoli. Blir lunchlåda till skolan Flört

Eden2006
0

#2. Vilken Kesella ? inte den goda med lime och jordgubb väl? Jag är så ny här. Kan man äta lite frusna bär på youghurten eller ska man undvika detta.

Braille
0

Olika vad som funkar. Ät riktig mat i första hand och prova sen om det funkar att äta lite bär o youghurt etc. ibland.

Aily
0

#4   -   Nej, vanlig naturell 10%. Ibland kör jag med mager kvarg också, men har mindre betydelse. Jag har ju grädde i ändå. Har 3-4 hallon i också. I början hade jag också några droppar funlight i, men det har jag inte längre.

Det viktigaste är att du har koll på totala intaget av kolhydrater över dagen. I mitt fall gällde det för proteiner också, då jag åt alldeles för många sådana ett tag, vilket gjorde att jag inte gick ner i vikt. Man hamnar lätt på LCHP (low carb high protein) i stället för LCHF. :P

Lillois
0

En fundering.. Fett än protein? Hur ska fördelningen se ut?

Zepp
0

En tumregel säger att fettet skall vara lika mycket, eller mer än proteinet och kolhydraterna tillsamans, i gram.

Kallas för Skaldeman Index.

Då äter man minst 66E% fett och 33E% av resten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lillois
0

Åhh jag är så glad! Har haft svårt att hitta korv med hög kötthalt, men nu på Willys hittade jag massvis. Köpte mig Chorizo med 95% kötthalt.

För övrigt så har jag haft riktigt dålig aptit under helgen. Känns som jag tröttnat på kött och kyckling för inget smakar. jag lagar maten men sen får jag liksom inte i mig den :( Nån som har samma problem?

Får iaf i mig räkor och ost.. Även kvarg.