Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5194 ggr
LCHF-tina
0

För mycket kött?

Hej! Jag undrar om det finns någon gräns för hur mycket kött man bör äta?

Jag har varit vegetarian i många år men är nu nybliven köttätare. I går åt jag tex en stor bit anka (jag bor i kina) ett helt paket bacon (jag var på grillfest) tre korvar (helt utan kolhydrater) två stora biffar, en bit fisk och säkert nått mer. Är det verkligen hälsosamt? Jag tror att det blev runt 3500kcal enligt minmat, 0g kolhydrater och en jävla massa protein :D

[annalinnea]
0

Om du vill gå ner i vikt och/eller vill hålla koll på kalorier så ska du ju inte äta obegränsat kanske…. men annars är det väl mer, typ, att det är bra att variera lite? inte äta kött av samma sort, från samma producent, alltid utan blanda fisk och kött och inälvsmat kanske. :) Gärna gräsbetat, gärna närproducerat etc :)

Jag måste fråga om hur din mage reagerade när du började äta kött? Jag hör inte sällan vegetarianer som påstår att deras magar skulle aldrig palla att äta kött nu när de har varit utan det så länge, t ex min pojkvän som varit vegetarian i sex år. Undrar om det funkar så eller om deras magar i själva verket skulle bli glada? :P

MimLan
0

Äter du bara protein kommer du att få problem, det är inte hälsosamt. Sök på rabbit starvation. Är proteinet fett, eller äts med fett är det ok.

Du behöver ju bara vänta tills du blir hungrig nästa gång innan du äter igen.

egensinnig
0

#1 lite OT men bara måste kommentera. En vegetarian har inte samma kemi ( bakterier mm) i magen och tarmarna efter att inte ha behövt bryta ner kött på åratal. Så JA det är mycket vanligt att man mår rejält dåligt när man börjar äta kött igen. I vilken grad beror säkert på hur strikt veggie man varit. Jag åt vegetariskt + fisk i 15 år och började äta kött igen. En halv korv gjorde mig sjuk som attan - så jag fick trappa upp sucessivt i små, små steg. Idag kan jag äta stora mängder kött - kunde dock inte det när jag kombinerade det med kolhydrater - då mådde jag pyton.

Och det säger sig självt att alla större kostomläggningar påverkar oss , inte sant? Jag mådde ju pyton när jag gick över till LCHF med men härdade ut och mår nu ok igen. Så vilken omläggning man än gör så är det nog bra att ta det lite lugnt o lyssna på kroppen

ninjanina
0

fan va najs;)

LCHF-tina
0

Jag har faktiskt varit vegetarian i 13 år, helt strikt och jag började äta kött för 2 veckor sedan. Har inga problem alls med magen, inte de minsta :D

Ska försöka variera mer och ha ordentligt med fett till köttet! tack för tipsen!

Zepp
0

Man får äta flera kilo fettfritt kött om dagen, under lång tid, för att få problem.

Det handlar om kroppens förmåga att göra sig av med restprodukterna, närmare bestämt Ureacyckeln som har vissa begränsningar i hur mycket amoniak den kan omvandla till Urea så vi kan kissa ut överskottet.

Enskilda dagars överintag leder som regel inte till något problem förutom att man blir proppmätt och kissar extra mycket.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ureacykeln

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.