brun på tungan
Jag har ätit lchf kost i 1,5 år och trivs verkligen super. Den enda nackdelen är att min tunga är alldeles brun och jag har fått bruna beläggningar på tänderna precis vid tandköttet. Vad är detta? Ser oerhört otrevligt ut. Tips någon?

Vad säger din tandhygienist?
Är du säker på att det är kosten? Du använder inte munskölj? Hörde förut nånstans att Listerine tex kunde missfärga tänderna?
jag var hos tandhygienist i våras och tyvärr minns jag inte vad hon sa. Däremot så är jag inte brun alltid på tungan men ofta. Nej det är inte munskölj =(
Det låter otroligt att det skulle vara kostrelaterat… Jag antar att du inte nyttjar nikotin, för då hade du väl redan tänkt på att det kan vara boven…?
Sen jag slutade med näst intill alla kolhydrater så tycker jag att jag har fått mindre beläggningar på tänder och tandkött samt en fräschare mun. Fast det är klart, då man drack så mycket cola som jag gjorde och åt en hel del kakor så är man ju inte fräsch i munnen :P
Nej, jag använder inget nikotin så det kan inte vara det. Det är som minst på morgonen och som värst på kvällen. Det blir bättre när jag borstar men är fortfarande ganska mycket kvar. Detta kom i samband med kostbytet så jag är ganska säker på att det är det. I våras tyckte jag tänderna blivit så bruna på insidan i munnen att jag beställde tid hos tandhygienist. Hon sa det gamla vanliga kaffe, te etc…. Nu ett halvår senare ser det lika jäkligt ut. Inte roligt. Vad är det som orsakar det och hur får jag bort det? Dyrt att springa till tandhygienist i tid och otid

En tanke jag får är att du äter mindre frukt nu och att det kan vara orsaken till beläggningarna. Frukt (särskilt jordgubbar och citrusfrukter) innehåller syra som verkar blekande, men även skadande!, på emaljen.
ja förr åt jag mycket frukt. Sedan ajg började för 1,5 år sedan har jag nog ätit max 5 frukter och då som efterrätt efter en god middag.
Det känns dock som om det är något som finns i saliven som sedan färgar både tunga och tänder bruna. Anledningen till att det bara är insidan av tänderna är pga tandborstningen. Jag når inte så bra med tandborsten precis i skarven mellan tand/tandkött

Spenatsmoothies ger brun tunga 
Om inte det är fallet kan det vara kaliumbrist.
Vid kaliumbrist så klarar inte njurarna av att utsöndra slaggprodukter, och då tvingas kroppen att ta till andra utvägar.
då önskar jag att jag hade druckit spenatsmoothies men så är itne fallet 
kaliumbrist verkar vara väldigt ovanligt och några sådan symptom verkar jag inte ha. Dock ska du ha stort tack för att du försökte hjälpa Dufva.
Vad kan det vara? så här på kvällen är beläggningen nästan svart…

Allvarligt talat bör du nog kolla med en läkare vad det kan vara.
Nån bakterie eller svamp ligger väl också nära till hands att gissa på.
Förutsätter att du provat borsta bort det utan resultat.
Det är knappast nåt allvarligt så ta det bara lugnt 

Kanske detta.. annars så äter du för mycket choklad. 
"En vanlig orsak till dålig andedräkt är att man har en beläggning, plack, på tungan. Normalt har tungans ovansida en blekrosa färg. Den bleka nyansen kommer av de små stråna på tungan, papillerna, som är svagt ljusgrå. En beläggning döljer den rosa nyansen, och tungan kan se gråvit, gul eller brunaktig ut. En anledning till att det bildas beläggningar kan vara att papillerna blir längre. Då kan tungans normala självrengöring bli sämre."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Kan det möjligen vara så att du dricker för lite vatten?
Jag har en sån där kolsyremanick som gör det lättare att dricka mycket, minst 2 liter/dag.
för lite vatten kan nog bidra till det hela. Ska försöka att bli bättre på att dricka i ett par dagar och se om det hjälper…
Tack så jättemycket för era tips!