Brödersättning?
Hej, jag har ännu inte börjat äta LCHF, har bara försökt läsa på och komma mer in i vad det är för något. Men har nu kommit så långt att jag bestämt mig för att börja! Men nu har jag en liten fråga till er lite mera erfarna. Man skall ju inte äta bröd, men finns det något som man kan äta istället för det som är tillåtet enligt LCHF? Mitt morgonmål har mest bestått av just bröd, snabbt, lätt och enkelt för en morgontrött människa som jag :)
Det finns lågkolhydratbröd på en del affärer, Nystart från Carbzone. Men att bara ta sånt till frukost, tja äter man en ordentlig lunch och middag funkar det väl men jag behöver nåt stadigare på morgonen. Ägg och bacon tycker jag är perfekt.
hej och välkommen hit!
Ett nöt/frö bröd funkar utmärkt hos oss att äta och endast ca1 kh per skiva.
3 dl linfrö
1 dl sesamfrö
1 dl fiberhusk
0.75 dl malda mandlar
0.75 dl malda hasselnötter
0.5 msk brödkryddor
2 tsk bakpulver
Mixa dessa ingredienser, blanda sedan i 50 g smält smör, 6 ägg, 250 g keso och en halv burk creme fraiche. Häll upp i bakpapperssklädd brödform bottnad med solrosfrön eller pumpakärnor och tryck till lite smeten ut i kanter osv, toppa sedan med samma frön och platta till något fröna mot smeten.
Grädda 175 grader 1 timma.
Syndigt goda varma med mkt smör och gräddost på 

Kolla in bröd med brödsmak!
IMO blir det som scones ganska precis 
Kolla annars de andra recepten till vänster!

Testa Finn Crisp och Norsk Flat Bröd! Det finns på ICA eller Coop. Godaste är nog Finn Crispen.
Det här brödet är perfekt 
God Morgonbröd
- 75 g smör
- 1 dl kallpressad kokosolja
- 1 msk vatten
- 2 msk fiberhusk (pulveriserat psylliumfröskal)
- 1 1/2 dl linfrön
- 2 dl solroskärnor
- 1 1/2 dl kokosflingor
- 125 g mandlar, grovt hackade
- 4 större eller 5 mindre ägg
- 1 matsked mald kardemumma
- 1 tsk kanel (ev)
- 1 tsk havssalt
Sätt ugnen på 170 grader. Smält smör och kokosolja och blanda ner fiberhusken + vatten och låt svälla ett par minuter. Mixa linfrön, solroskärnor, och mandlar med en mixerstav så att de finfördelas till ett mjöl. Blanda sedan samman alla ingredienser och tag gärna en handfull hela solrosfrön i. Deg som blir kletig och hälls ut på en smord bakplåt och formas till ett runt bröd (ca 7-8 cm högt och 20-25 cm i diameter) och dekorera med solrosfrön. Låt stå i ugnen på 170 grader i 60 minuter eller längre, beroende på hur sprött du vill ha brödet. Skär i skivor och njut brödet varmt med smör på.

Den som inte orkar laga mat på morgonen kan ha kalla kokta ägg i en bunke i kylen, så de alltid finns tillgängliga, och äta ett par med majonnäs, och kanske lite rester från gårdagen som kan ätas kallt. Är man kolhydratkänslig så är det mycket bättre än att börja leta brödimitationer. Men för all del, prova och se om det funkar för dig med brödimitationer, det finns bra och kolhydratsnåla recept.
ja, nu behöver man ju givetvis inte baka brödet (i #2) på morgonen… jag fryser in mitt i 2 halvor och förvarar sedan det upptinade i svalen.
detta är ett bra bröd, sk diabetesbröd
4 pers.
2 ägg
3-4 msk krossade linfrön
1 msk psylliumfrö
1 tsk bakpulver
1 krm salt
20 g rapsolja el olivolja
lite solroskärnor
vispa äggen hårt med elvisp tillsammans med salt så det blir fluffigt vänd försiktigt ner de torra ingred och oljan, det blir som en smet, ej som deg.
låt detta svälla en stund o grädda sen i ugn 200 grader ca 10 min, dubbla recept vid fler bröd, förvaras i kyl

Allra bäst är att äta MAT, vid vaje måltid!
Man skall äta sig mätt på mat och tillbehören är bara till för att förgylla måltiden.
Ägg i olika former är nog en bra start på dagen, går fortare att tillaga än att värma något i micron.
Men för all del gårdagens middagsrester funkar oxå, både kallt o varmt.. och om man äter en rejäl frukost kan du strunta i lunchen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.