behöver råd
Hej,
Det verkar ju finnas mycket kunskap samlad här, så jag vill gärna ställa en fråga till er:
Jag är uppvuxen i en fettskrämd familj på 70-talet. Det stod alltid Lätt & Lagom på bordet, när minimjölken kom byttes lättmjölken snabbt ut och den 17%-iga osten är numera utbytt mot 10%ig. Till varje måltid serverades potatis, ris, pasta eller bröd. När jag tänker tillbaka inser jag att kolhydrater förmodligen utgjort 70% av näringsintaget i min familj…och fett ca 5% eftersom vi alltid valt "mini"-varianten av allt.
Förra året fick min pappa veta att han behövde göra en ballongsprängning pga tre förträngda kranskärl. Efter ingreppet blev han remitterad till en dietist som gav honom rådet att byta ut "vanlig" Lätt & Lagom mot Lätt och & Lagom mini och sluta helt med ost. Däremot skulle han öka intaget av bröd, havregryn och fullkornsprodukter.
Häromveckan fick han veta att ytterligare ett kranskärl var tilltäppt och att ett nytt ingrepp måste göras. Enligt dietisten beror det på att han i många år drack lättmjölk med 0,5% fett innan minimjölken med 0.1% fett kom…och på att han inte kommit upp i den rekommenderade dagliga mängden av spannmålsprodukter. Min pappa har dessutom en fäbless för rött kött, vilket enligt dietisten är farligt och något han bör sluta med. I stället skall han äta mer kyckling och fisk, naturligtvis med en rejäl portion potatis, pasta eller ris till. Halva tallriken skall enligt dietisten på Lunds Universitetssjukhus bestå av kolhydrater.
Vad kan man säga för att han skall inse hur fel detta är; just nu stirrar han sig blind på dietistens listor med röda, gula och gröna prickar (precis som Viktväktarna första gången jag gick med där; behöver jag tillägga att jag, innan jag började med lågkolhydratkost, vägde 10 kg mer än INNAN jag skrev in mig i VV första gången??? Min bror väger f ö 30 kg för mycket och min mamma 15 kg för mycket - båda frossar i kolhydrater och köper lättprodukter och klagar över att kilona bara läggs till varandra utan att de gjort något för att "förtjäna" detta)
Mina föräldrar bor i Skåne; finns det någon dietist/läkare där med inriktning på LCHF som jag skulle kunna försöka skicka honom till? Jag tycker det är hemskt att se honom tvinga i sig havregrynsgröt gjord på fiberhavregryn och grimasera illa, bara för att dietisten sagt att det är vad han behöver…sylten till behöver han enligt henne inte avstå från, så länge han byter ut lättmjölken mot minimjölk!
Det är så fruktansvärt hur självklart alla dessa blinda dietister och läkare bara fortsätter att skada människor, som om dåliga hälsa inte är nog, utan döden är målet?!
Jag skulle rekommendera att ta kontakt med Uffe Ravnskov. Han är hemmahörande just i Lund. Det finns adress och tfnnr här: http://www.ravnskov.nu/svuffe.htm
Jag vet inte om han fortfarande tar emot patienter, men det är värt ett enkelt telefonsamtal att kolla upp det. Kanske kan han rekommendera vart ni kan vända er istället.
Tusen tack, MimLan, jag har läst Uffe Ravnskogs bok om kolesterol men hade helt missat att han finns i Lund!
Ska omgående kolla upp det!
Herregud, det är ju fruktansvärt! Hur kan dessa dietister få hålla på!
Ge gubben bacon och ägg till frukost istället för den gasbildande havregrynsgröten. Och om det är svårt att få honom att förstå ( har problem med min egen far för övrigt ) så kan du ju alltid vara en snäll dotter och bjuda honom på lite "pannkakor" gjorda på 3 ägg, 2 dl vispgrädde och 1 msk fiberhusk. Sen behöver man ju inte ha sylt i dom, utan vispad vispgrädde, eller ost i så blir det matigare.

Ja det låter som de råd han får gör honom ännu sämre. De har uppenbarligen inte hört talas om oxiderade LDL och små kompakta LDL. Vilket man får av den kosten han rekommenderas.
Här gäller det att få tag i en läkare som hänger med i utvecklingen. Samt att byta kost.
1. Bort med allt inflammatoriskt som spannmål, fleromättade fetter, mejeriprodukter med låg fetthalt och allt socker eller produkter som omvandlas dit.
2. In med fullfeta mejeriprodukter, mättade och enkelomättade fetter, samt riktig mat med kött, fisk och ägg med måtta naturligtvis.
3. Sola med måtta mitt på dagen varje dag för att få D-vitamin samt tillskott därutöver.
4. Antiinflammatoriska medel och niacin i samråd med läkare.

Läser din far böcker.. isåfall vore det lämpligt med Litsfeldts bok "fettskrämd", Lars-Erik är själv ballongsprängd, före detta diabetiker som gjort tvärt emot dietisternas råd !
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172417234
F-n man borde spärra in alla dietister för säkerhets skull och bara släppa ut sådana som har nödig kunskap i näringslära!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Skrämmande!
Kostrådgivare Pernilla Lunderot bor i Höör/Skåne. Dock är hon nu mammaledig men tillfälligt ersatt av en kvinna som heter Marielle Hjälmedala, bosatt i Göteborg
Man behöver inte bo där sin dietist bor.
Bägge är LCHF-dietister. Mycket duktiga båda två, rekommenderas starkt. Marielle tar c:a 1000 för rådgivning inklusive uppföljning , telefonmöte och cd-skiva.
http://www.soberkonsult.se/, klicka på "Aktuellt"
Lycka till med din familj och dig själv!

"…ytterligare ett kranskärl var tilltäppt och att ett nytt ingrepp måste göras. Enligt dietisten beror det på att han i många år drack lättmjölk med 0,5% fett innan minimjölken med 0.1%"
Ja du… 
Zepp,
Tusen tack för tipset om boken! Jag har precis beställt den och den kommer nog lagom till pappas födelsedag den 23 sept! Efter mina framstötningar den senaste tiden har han slutat med Lätt&Lagom och börjat med Bregott…visserligen Bregott Mellan med 60% fetthalt, men det är en klar förbättring och man får ta små steg i taget.