Morgon-shakes a la lchf
Det här äter jag i princip varje morgon och håller mig mätt länge. Det är ju svårt att käka yoghurt (stavning?) man köper i affären, så jag gjorde en egen variant.
Ett exempel på en shake
ett äpple, en mandarin, kanel, fjällfil (fet o bra) och vispgrädde. Möjligen ett rått ägg.
Blanda efter smak, så mycket man vill ha av varje del (jag gillar mycket grädde). Kör det i mixern ordentligt och häll upp. Ägg kan utan problem bara läggas i råa för protein, det smakar lika bra ändå! Sen är det bara att testa alla olika spännande frukter som finns i affären för att göra det så gott som möjligt! (banan är väldigt gott, men tyvärr lite mycket kolisar).
Pröva o se vad ni tycker!
Tack för tipset! Jag skulle för min del kunna tänka mig lite hallon eftersom jag inte äter frukt (än så länge), så det är ju också en variant. Tycker just frukosten kan vara svår att variera, och efter några månader på kokt/stekt ägg i olika varianter så kan man ju bli lite trött i perioder… För dem som använder proteinpulver så skulle de kanske kunna ha i det i en sådan shake?
PS: Flyttar tråden till "Mat- recept att laga hemma". :ds

Jag börjar alltid dagen med en proteinshake runt 7-8 på morgonen, sedan äter jag något rejält som en andra frukost på kontoret runt 10.
Jag kan bara inte trycka i mig bacon och ägg direkt på morgonen!
Min shake består helt enkelt av vatten, proteinpulver, ca en matsked krossade linfrön och ett par matskedar olja (linfröolja eller olivolja, vad jag har till hands).
Just nu har jag 100 % sojaprotein (supro), men jag har märkt att soja visst inte ska vara bra enligt en del personer… Varför har jag ingen aning om, har inte orkat sätta mig in i det än.
Min dotter (snart 5) har börjat vilja ha smoothie som jag gör på ett ägg, creme fraiche, grädde och frysta hallon. Godare än glass!
Ulf_S, nej akta dej för soja! Köp i stället proteinpulver gjort på vassle eller ännu hellre (enligt Pasi) äggprotein. Såg i min h-kost att det finns en sort som är gjord på både vassle och äggprotein. Annars är Holistics, den som Anna Skipper kör i Du är vad du äter, bra och finns att köpa hos slimjim.se. I början blandade jag i linfröolja, men den smakar ju gift, sedan övergick jag till olivolja, men när jag nu fått tag i kokosolja kör jag den. Har läst här på forumet att man kan äta hur mkt kokosolja som helst utan att det är farligt för kroppen, vegetabiliska fetter annars max 1-2 msk/dagen.