Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8462 ggr
Johanna-Soderlund
0

Frukt för eller efter maten?

Jag tycker att det känns bäst att äta frukt före maten än efter. Många LCHF:are rekommenderar ju att man äter frukten efteråt. Det här har ju med hur insulinet verkar.

Jag tycker att jag blir sötsugen efter ett tag om jag avslutar med frukt, jag äter en hel del grönsaker och lite frukt, jag tycker det funkar bra om jag avslutar med fett. 

Vad tycker ni som ibland äter frukt funkar bäst? (Jag försöker inte gå ner i vikt utan vill bara må bra.)

Ulf-S
0

När jag någon gång äter frukt brukar jag göra det 30-60 min innan jag äter en riktig måltid eftersom frukt inte mättar utan bara skapar sug…

Frukt är ju sockerlösning mer eller mindre.

mezza
0

Jag tycker det funkar bäst med fett till dvs grädde eller yoghurt.

magma
0

Om du nu inte upplever att du går upp i vikt eller får mer sug genom att äta frukten före istället för efter en måltid, så tycker jag du borde kunna fortsätta på den vägen..! Själv kan jag inte äta frukt alls, inte heller ens 1 dl hallon då och då, eftersom jag ökat i vikt de gånger jag provat… *suck* Eller rättare sagt, jag har inte provat frukt men däremot bär och det har inte fungerat. Frukt avhåller jag mig från åtminstone fram tills dess att viktminskningen är avklarad. Hoppas kunna äta jordgubbar i sommar, för det saknade jag förra året!!

dufva
0

Jag brukar ta frukten minst ett par timmar efter maten oftast strax innan sängdags.

Då märker jag inte av nån extra hunger för då sover jag ju i alla fall Glad När morgonen anländer har jag ett stabilt blodsocker igen och har inget ökat sug alls

Har inte märkat av nån viktökning av detta "frukteri" heller fast det blir förstås mer och mer sällan nu Tar egentligen hellre nån kött eller fiskbit om jag blir sugen på nåt..

magma
0

Välkommen förresten Johanna!! Det glömde jag skriva:)

monkan
0

Jag äter ingen frukt alls längre. Har inget behov heller. Om jag någongång gör det får jag sug efter annat så jag avstår hellre.

Margareta
0

Jag reagerar som monkan så ingen frukt för mig heller, om jag själv får välja.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
1

Jag äter inte heller frukt. När jag gjorde det  efter maten (förr) så fick jag ont i magen och blev svullen. Jag har läst att frukten skall ätas på fastande mage, den är lättsmält och går genom tarmen snabbt, om man ätit middag  före så hindrar maten frukten att  komma genom tarmen och den jäser då och orsakar uppsväldhet.

mumsan
0

Och jag som trodde att man skulle äta frukt efter maten för att få i sig fett först. Men jag äter ingen frukt nu mera. Tänkte på SSS då han skriver att först äta fett och sedan dricka vinet. Troddde att det var samma ed frukt . Grönsakerna ska vi ju äta sisst på tallriken.

Mervi
0

mumsan: det kanske är så om man vill gå ner i vikt. Det jag skriver om handlar om att inte få ont i magen.

Margareta
0

Det som kan vara lite knepigt på det här forumet är att alla är inte här av samma orsak eftersom kosten bidrar till så många hälsoförbättringar på många olika områden.

De flesta är nog här för viktminskning och då kan det vara lätt att tro att ALLA råd gäller hur man skall göra vid viktminskning, men så är det INTE, så man får försöka läsa noga och även skriva utförligt.

Genomgående är i alla fall att råden skall rikta mot VÄLMÅENDE oavsett om det är viktminskning eller ej. Den som dessutom behöver gå ner i vikt måste lära sig hur den ena kroppen fungerar in i minsta detalj eftersom det kan variera oerhört.

Det den ena tål och har gått ner massor i vikt kanske den andra inte klarar ett enda dugg utan att riskera viktökning, så klurigt är det…

Numer pensionär i Nynäshamn

Gittan-Xyz
1

Enligt Montignac ska man äta den en kvart före maten, eftersom frukten ruttnar fort och bildar gaser när man äter den efter måltid. För att få bäst effekt ur viktminskningssynpunt gör jag som Chocolate, äter den 3 timmar efter måltid.

MegN
0

Jag åt också frukten separat, de få gånger jag nu ätit frukt. Körde med mandariner som kvällsfika under jullovet, men efter att ha gått upp 3 kg bestämde jag mig för att det inte var värt det!

Gittan-Xyz
0

Ojdå, ja jag kan ju äta frukt igen nu när jag kör proteindrink i stället för mat på lunchen. Det är det värt. Kan inte avstå frukt.