Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4433 ggr
[Pageup]
0

Äta, när ?

Jag vet att det skrivits i trådar om när man ska äta osv. Mina funderingar ligger hos de familjer som äter LCHF, om det är som alla säger att man behöver bara äta när man är "hungrig" då måste ju alla äta olika tider ? :)

Sen tänkte jag hur ni gör då ni jobbar, då ni har lunch om ni inte är hungriga ? men samtidigt vet ni att det annars dröjer 5-7 timmar innan ni får äta. Skiter ni i att äta då ?

Sen, om jag inte känner mig hungrig alls mellan frukost/middag, kan jag då skippa lunchen utan att kroppen börjar förbränna ?

Det jag är rädd för det är att äta för lite, jag är normalviktig och behöver inte gå ner i vikt. men samtidigt så borde jag kunna äta endast frukost och middag, kanske kvällsfika om ja blir hungrig på kvällen, utan att kroppen ska behöva ta av "reserver" eller vad man ska säga. För kroppen borde ju säga till mig att äta om jag är hungrig :P

Sen sista frågan, hur gör ni om ni under arbetsdagen känner er slö och trött (lågt blodsocker) tar ni då något lätt för att få upp energin och blodsockret, isåfall vad ?

Har ätit LCHF lite över 1 och en halv månad nu.

Vänliga Hälsningar

Magnus

[ngupa]
0

Skulle säga att man blir inte slö (lågtblodsocker) om man knappt äter kolhydrater. Vitsen är ju att man alltid håller blodsockret lågt och jämt. Glad

Här äter vi ibland lite olika och ibland ihop. Vi kör med ca 3 mål om dagen. Om man ska äta färre gånger behhöver man bara se till att protionen är stor nog. Så upplever jag det.

karinafp
0

Om man får alldeles för -dva farligt - lågt blodsocker, går levern in och fixar till det. Äter man något kolhydrataktigt för att få upp blodsockret, hamnar man lätt i berg- och dalbanan igen. Finns egentligen ingen anledning att "få upp blodsockret". Det ska vara nere… Flört

[Pageup]
0

Ah okej, tröttheten har ju som börjat släppa, men ibland känner man sig bara slö, sådana dagar man kan ha. Det jag funderade på, det var ju just det där med ätandet. Fast man ska nog lita på kroppens signaler, är jag inte hungrig, så kan jag likagärna vänta med att äta, kroppen borde ju vara konstruerad på så sätt att den säger till då man behöver äta för att få energi.

[ngupa]
0

#3 Helt klart gör den det, den är intelligent ju kroppen Skrattande

tröttheten hänger säkert ihop med omställning från kolhydratsdrift till fettdrift….

egensinnig
0

jag blir trött när jag ätit för dåligt - ( höll på att svimma i svampskogen igår) det hjälper med något fett för att få upp energin o må bra igen - ett ägg m smör, några paranötter el lite ost

Bästa sättet att veta hur klarar att skippa lunchen är att testa. Mår du bra - inga problem. Blir du trött o hängig - för långt mellanrum - ät.

soderen
0

Jag har ett jobb där man inte kan äta när man blir hungrig, utan jag får allt vackert äta när jag har rast. Det skall tilläggas att jag har oregelbunda tider också. De gånger jag inte är speciellt hungrig så "tvingar" jag mig att äta, fast oftast bara halva portionen. (resten sparar jag till morgondagen)

Det är inget roligt att "tvinga" i sig mat, men har man sitt sista pass på knappt 5 timmar så ser i varje fall inte jag något alternativ.

Zepp
0

Jag tror de flesta har jobb med fasta mattider och då gäller att man anpassar portionstorleken til detta.

Inte är jag hungrig i svinottan, men jag äter ändå så jag klarar mig fram till lunch, vi pratar här om 4-5 timmar vilket egentligen inte är så farligt men med tanke på att man fastat hela natten.

Det är väl lika dant med småbarnaföräldrar, man får äta när barnen skall äta men även där gäller att anpassa portionerna.. hur skulle det se ut om man satt o petatde i maten samtidigt som man hävdar att barnen skall äta upp?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mikaelj
0

Jag börjar äta när jag kommer hem från jobbet på kvällen och äter tills jag är mätt.