Ang vitaminer.
Finns det en vänlig själ här som kan tipsa om någon vettig vitamintablett? Det får gärna vara någon form av multivitamintablett som inhåller de vitaminer som man kan behöva en dust extra av när man äter den här kosten. Som jag har förstått det så skulle det kunna vara exempelvis D vitamin.
Någon?
Är väl bara D vitaminet man behöver tänka på och Om man vet med sig att man äter odlad fisk och kött från industrin då bör man stoppa i sig Omega 3 också.

Ägg och lever är naturliga vitaminpiller.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Då tänkte jag köpa D vitamin vet ni vad det är för rekomenderat dagsintag när det gäller D vitamin? Jag har hittat kapslar som är på 20 mcg per kapsel, så frågan är då hur många sådana jag behöver om dagen…. Jag verkar visst ha tappat bort mig i vitamin djungeln. Och ägg i all ära men den där levern får du nog behålla Zepp :P.

Dom pillrena är nog lite svaga.
Ett sånt piller motsvarar en minut i sommarsol 
Bygger på gamla alltför låga dagsbehovsberäkningar
Du behöver uppåt 100mcg eller 4000iu för maximal effekt

Okej tack då vet jag vad jag ska gå efter!
Jag köpte nåt i hälsokostaffären som heter "D-Pearls" från Pharma Nord. 120st kapslar för 99:--
Enligt innehållsdeklarationen så innehåller 1 kapsel 800ie Vitamin D (eller 20ug, fast u'et ser annorlunda ut) och dom påstår att det är 400% av dagsdosen.
Dagsdos 1 kapsel om dan. Verkar det att stämma?

Det är väl rekomenderat värde av Livsmedelsverket antar jag.. finns andra som hävdar man kan ta högre doser.
"För de flesta vuxna kan tillskott på 2000 - 4000 E dagligen vara lagom, om man inte regelbundet är ca 15 minuter i stark sol med bar hud. För barn räcker troligen 1000 E dagligen."
http://www.kostdoktorn.se/rekommenderade-halsoprodukter#d-vitamin
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Holistics D-vitaminkapslar är på 2000IE, en eller två av dessa om dagen är lagom. Finns på många hälsokostaffärer men inte alla. Kostdoktorn har ett par andra tips och länk till där man kan köpa: http://www.kostdoktorn.se/rekommenderade-halsoprodukter#d-vitamin
Var hos min husläkare förra veckan. När jag berättade för henne att jag brukar ta cirka d-vitamin på 4000-5000IU/dag blev hon chockad och uppmanade mig sluta ta en så hög dos. Hon sade att jag kommer att få njursten och att det skadar mitt foster. Jag sa inget men min man hävdade att min läkare hade bättre kunskap än mig och att jag borde följa hennes råd. Hmm, gissa om jag gjorde det 
#7 då gör jag så att jag tar 2 om dagen och sen så ska jag köpa Holistics när burken är slut :-)