Hög av choklad
Hej kolhydrater! Jag har varit en anonym besökare här några månader nu sedan jag gled in på LCHF; mycket spännande och hjälpsam läsning. Här kommer iaf mitt första inlägg.
Efter att ha gått utan socker, choklad, cigg, snus, alkohol och annat sinnesförändrande i mer än försumbara mängder de senaste 3-4 månaderna blev jag idag övermåttligt sugen på choklad och har säkerligen tryckt i mig en 70g 90%:igt svartaktigt guld. Så, nu sitter jag här i ett smånervöst och medvetandeförändrat tillstånd; jag har definitivt blivit hög av chokladen. Ljusintrycken har blivit starkare, tankegångarna flyter annorlunda, händerna småskakar osv.. Jag kan åtminstone inte kalla det en snedtripp, man blir ju glad av choklad, så här sitter man småglader och nervös. Lite av en balansgång kan det ju bli; råkade ta en titt på ett forumsinlägg om filosofin kring evighet och höll på att balla ur av de stora tankarn.
Hursomhelst, kan någon relatera? Kommer det alltid bli såhär nu när man inte pysslar med de förhatliga kolhydraterna längre? Kommer jag bli full på ett glas vin lika lätt som jag tydligen blir berusad av choklad? Dela gärna med er av era erfarenheter!
Jag har inte ätit de mängderna, bara max en ruta choklad - men känner att jag skulle få en liknande reaktion om jag åt mer……Tror vi blir så mycket känsligare på den här kosten helt enkelt. Min mage blir som en ballong av 70% choklad - en enda liten ruta förstör totalt. men 85% funkar bra. Undra om det är sockret du reagerar på el något annat i chokalden?
Alkohol är ett kapitel för sig…..har alltid gillat vin och druckit 1-2 flaskor per vecka - 1 glas om dan i snitt. Men nu är det inte gott längre! Och jag känner mig förgiftad om jag dricker mer än ett litet glas - jag som gärna drack 3 glas till en 3-rätters god middag + fördrink och avec till kaffet om det var fianre middag. Helt uteslutet nu för tiden.

För en tid sedan tryckte jag i mig en hel chokladkaka utan någon nämnvärd effekt, nu är jag av den bestämmda uppfattningen att allt över 65% är bläää!! så det var "vanlig" choklad av Marabous märke
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
var på bröllop i helgen och där fanns en enorm (hemtillverkad) chokladkartong (Aladdin, det var fyra askar som lagts ut i ett lager i en enda stoooor) jag åt en hel del bitar men kände ingenting. Drack även både vin och avec (Tequila Rose, sött å gött) Höll mig någorlunda från bröd förutom en bit av bröllopstårtan. Nå, men HÖG bev jag inte… får (tyvärr) inga (vare sig önskade eller oönskade) reaktioner förutom lite viktuppgång när jag slarvar. Men det gäller att bara slarva enstaka tillfällen. Det funkar för mig. Ner går jag inte hur strikt jag än är. Eller jag skulle kanske gå ner om jag nollade helt men det ids jag inte.
du fick väl en sockerfylla, det har jag också fått. det är otäckt när man känner sig salongsberusad och inte druckit något. Men kakao var inte det från början, urminnes tider, något som togs som drog eller är jag helt ute och cyklar?

Hej! Tror inte det var sockret utan kakaon som är centralstimulerande. Jag blir också superspeedad och konstig av choklad och det är fler här med samma erfarenheter. På youtube finns mängder av klipp där folk varnar för raw cacao. Kolla och se om du känner igen dig!

Tack för svaren alla. Jag kan säga att chokladen innehöll mycket lite socker så jag tror inte det gjorde grejen. Djävlar vilken avtändning, känner mig nästan lite bakis såhär efteråt; tror jag kan skippa choklad ett kvartal igen!
#4 - Aztekerna som introducerade västvärlden för kakaon, deras cacahuatl, åt enteogeniska svampar, "knarksvampar" om du så vill, och drack en dryck på kakao och honung till, antagligen för att höja uppmärksamheten och intensiviteten i ruset kan jag gissa så här i efterhand.
#5 - Jag ska ta en titt!
Choklad innehaller hoga halter av koffein sa det kan lika garna vara en koffeinkick som en sockerkick.
Någonting i kakao höjer halten av serotonin (ger lyckokänsla) i hjärnan. Det är därför alla olyckligt kära "knarkar" choklad. Sägs det.
Jag tror inte heller på sockerkick, snarare på kick på kakaon eller koffeinet. Tidigare har jag inte druckit kaffe, inte rökt, inte snusat och inte ätit choklad med hög kakaohalt. Sprit har jag varit mycket måttlig med (typ ett glas vin i månaden). För ett år sedan (innan jag övergick till LCHF) slutade jag äta vanligt godis och köpte choklad med minst 70 % kakao i stället. Jag fick helt klart kickar av chokladen om jag åt mer än en halv kaka. Kunde inte sova och blev speedad, precis som jag blir om jag dricker en kopp kaffe, kaffeångest kallar jag tillståndet. Folk skrattar åt mig för att jag är så känslig för något så vanligt som kaffe…
Nu håller jag antagligen på att bygga upp någon sorts resistens eller nåt eftersom jag har 1 tsk snabbkaffe och 1 tsk kakaopulver i äggmjölken två gånger om dagen…

Hej förstår nästan hur du kände dig.
På nyårsafton blev jag serverad " varm-choklad-dryck" alltså något med socker, kakao o alkohol. Jag blev så "hög" och onykter, efter ett år med lchf.
Vet lite bättre nu - avstår nästa gång eller tar iaf mycket mindre av det goda.