Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 8071 ggr
SirfalasEmy
0

Ringers-dropp?

Någon som begärt det? Jag ska sövas på sjukhustandvården nästa vecka (är extremt rädd, där av sövningen, och ska dra ut en visdomstand och laga andra) och har fått tipset tipset om Ringers. Vill inte få en massa socker insprutat i kroppen, nämligen.

Försöker hitta info om Ringers, men hittar inget. Är det vatten med salt? Minns inte riktigt.

Vad finns det för olika dropp tro? Jag ska vara sövd i ett par timmar om jag fattat det rätt.

Zepp
0

One litre of lactated Ringer's solution contains:

Generally, the sodium, chloride, potassium and lactate come from NaCl (sodium chloride), NaC3H5O3 (sodium lactate), CaCl2 (calcium chloride), and KCl (potassium chloride).

There are slight variations for the composition for Ringer's as supplied by different manufacturers. As such, the term Ringer's Lactate should not be equated with one precise formulation.[1]

Although its pH is 6.5, it is an alkalizing solution.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lactated_Ringer's_solution

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lisols86
0

Ringer Acetat efterliknar extracellulärvätskan, och har samma sammansättning som kroppen vilket skiljer sig lite från koksaltslösning. Används oftast som vätske/elektrolytersättnig. innehåller natriumklorid, kalium, kalcium och magnesium vill jag minnas… inget socker. så länge du inte får glukosdropp!

Lycka till!

matvraket-se
0

Du kan utan vidare låta personalen sköta ALLT som har med infusioner att göra och du behöver inte oroa dig för att få socker insprutat i dig. Du kommer att få det du behöver - varken mer eller mindre!

Om du har frågor som rör din narkos ska du tala med narkosläkaren eller narkossköterskan. De vet dessutom allt om Ringer-Acetat och andra infusionsvätskor.

vikingmormor
0

Skriv eller ring till ansvarig narkos/anestesiläkare och påtala din önskan/ditt krav om Ringer istället för sockerdropp. Förklara noggrant varför du äter lågkolhydrat och vad du slipper ha i symptom, jfr med vad du har med SLVs sockerkost. Du kan säga att genom att äta lågkolhydrat, så slipper jag… vilket är nödvändigt för att jag ska må bra, må så bra jag kan må eller liknande.

En Ringerlösning är vatten med salter. All narkospersonal vet att den finns, vet hur man använder den.

SirfalasEmy
0

Tack för era svar! Jag skrev även inne hos kostdoktorn och fick lite svar där också :) Fick veta att det finns Ringers-acetat och Ringers-glukos. Kommer be om den förstnämnda.

Narkossköterskan ska ringa upp under dagen, så får vi se vad denne säger.