Intresserade doktorer, positivt överraskad.
Hallå!
Vill mest bara berätta att jag idag var på vårdcentralen för att få antibiotika mot en illasinnat UVI. Jag var tvungen att ta en sänka och då upptäcktes att jag hade väldigt mycket ketonkroppar.
Läkaren blev lite orolig och frågade om jag drack för lite etc. Jag berättade att jag sedan ca 7-8 månader tillbaks ätit LCHFkost för att bli bättre i lederna och gå ner i vikt. Hon blev väldigt intresserad och bad mig berätta om de effekter jag upplevt, både positiva och negativa.
Jag hade inte så mkt negativt att säga om kosten, mer än de omställningsbesvär jag hade första veckan. Fick berätta hur jag åt varpå jag förklarade att man äter ganska normal kost med fullfeta produkter utan onödiga tillsatser. Drog paralellen att man till exempel kan byta ut potatisen mot broccoli och potatismoset mot blomkålsmos. Hon tyckte det verkade rimligt och inte alls extremt.
Hon var mycket intresserad och positivt inställd till min syn på LCHF, tyckte att man lär sig bäst av de som praktiserar kosten och inte av de forskare som sitter med tabeller.Det är på väg åt rätt håll! Sprid ordet och försök att inte verka extrema (då blir man bara militant gnällspik och det gilalr ingen).
Ville bara dela med mig av en liten lyckohistoria:)
Härligt! Det kanske finns ett begynnande intresse hos läkarkåren i allafall. Hade en liknande upplevelse i början på sommaren då jag var hos en läkare som tyckte att mitt kolesterolvärde kanske var liiite i högsta laget. Hon rekommenderade att jag skulle undvika halvfabrikat, lightprodukter och snabbmat och laga mat av riktiga råvaror. Kändes ju inte som nån uppoffring direkt….

Jasså! Se där:) Himla skoj att höra.
Jag tror att den viktig del när man berättar för kritiker om LCHF är att inte verka extrem. Man måste få det att låta så nära "vanlig" mat som möjligt. Typ som att säga att om man ska bjuda en lchfare på middag, så kan det räcka med att byta ut potatisen mot broccoli om det tex serveras lax med kall cremefraishesås. :)