Att inte kunna fika på stan....
Bor i Göteborg, så det kan ju inte vara brist på LCHF:are precis. Nu har jag inte börjat om med LCHF än, men idag skulle jag och sambon äta frukost ute. Gick in på Condeco, 5-6 frukostalternativ, men inget som ens liknade low carb…
Man kan få veganmacka, laktosfritt, soyamjölk och whatever, men LCHF har de inte (och då är ändå deras slogan coffee, food, people).
Äter man på restaurang är det ju lättare, men just fikandet…. ska man behöva ge upp det som low carbare?
De har säkert mackor med ost, skinka, räksallad, etc. Köp det och lämna kvar brödet, eller någon sallad med extra räkor/kött och dressing. Är det ett vettigt fik så går det bra att bara be att de fixar en tallrik med det du äter, men utan brödet.

Nu har jag mailat Condeco!
Hos er kan man få det mesta i kostväg, veganmacka, laktosfritt osv… MEN: ni har inget som helst low carb-vänligt på menyn? Av alla frukostmenyer så är ingen low carb! Tråkigt. Det behöver inte vara så svårt. Förslag:
1. omelett med bacon, tomat&rödlökssallad
2. 2 kokta ägg, grekisk yoghurt och hallon
3. makrill i tomat, blandad sallad och majonäs
4. liten påläggstallrik (några ostskivor, salami, skinka, färskost) och lite grönsaker.
5. "Kaffefrukost". Stor svart kaffe med vispad osötad grädde, 3 st ost&skinkrullar
Det behöver inte vara svårt eller krångligt.
Likadant med övrig meny: Något low carb-alternativ hade varit trevligt, det är stor brist på lowcarbvänliga fik i stan, så lägger ni till det på menyn, så kan jag garantera att väldigt många blir väldigt glada. Jag lovar att vara Condeco Linnégatan evigt trogen på helgmorgnar :-)
Med vänlig hälsning
Linda
De flesta fik jag är in på brukar kunna fixa "påläggstallrik".
Jag öppnar med att berätta att jag inte kan äta bröd och socker och frågar snällt ifall jag kan få köpa några skinkskivor och några ostskivor.
Funkar alltid om det är ett fik som gör mackorna själva..
"Söt-fika-ersättning" är ju svårare att få, men det gör då ingenting, tycker jag.

Men just det där om att man ska behöva BE om det stör mig! Kan de ha veganmacka på menyn så kan de banne mig ha LCHF-mat!
Och en GI, en ISO, en VV, en Paelo, en GI-noll osv osv?

Javisst, varför inte? :-)
Herregud så negativ man kan vara…..

Det där med kokta äggen är en aldeles utmärkt ide för ett fik som serverar frukostar, kan man få smör till och någon ostkiva så är hela dagen räddad.. borde kunna appelera även andra än lowcarbare.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Mitt bästa tips ute är räkmacka och be dem ta bort brödet!!! Oftast är det ganska mycket på en räkmacka också!!!

Jag kallar det för äggmacka med räka, för det brukar vara ett ägg med några förskrämda räkor på.. men ägg är gott det med.. o nyttigt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Du har rätt oftast är det mer ägg än räkor men ägg funkar ju bra 
Det måste bli ett besök där snart!! Pappa och syrran var där nu i sommar och de var mycket nöjda!!! :-)
sist jag var på cafe bad jag o vispad grädde i teet 
I Japan kunde man köpa färdigkokta ägg i kiosken, perfekt mellanmål. Det saknar jag här i Sverige. Tänk om man kunde köpa det i pressbyrån när man är på språng.
För Göteborgare kan jag tipsa om gamla Tintin (har bytt namn nu till typ Café and Food 24/7 eller liknande) som ligger på en tvärgata till Avenyn. De har mycket mat bland annat ägg och bacon på menyn :D Sen vet jag inte om man får bröd till men det kan man ju lämna.
Jag bor också i Göteborg och tycker även jag att det är hopplöst. Visst kan man alltid fråga men det hade varit så skönt om det fanns i alla fall ett enda ställe i stan där man kan få alla dagens måltider UTAN att behöva ändra och ha sig. Vilken dröm att bara kunna beställa det som finns på menyn. Jag har t o m haft problem med att få grädde till kaffet! På tranquilo blev jag idiotförklarad. Jag ville ha en skål med osötad grädde istället för dessert. Servitrisen frågade fyra gånger om det var sant. För att förenkla för henne bad jag henne istället om en kopp kaffe med lite grädde i. Hon såg ut som en fågelholk, detta hade hon aldrig hört talas om. Hon kom ut med en bytta grädde, en sked, mitt kaffe. Slevade i en sked och frågade om hon gjorde rätt….haha
den var SÖTAD!!!
finns det grädde på caféer är den nästan alltid sötad eller sån där läskig spraygrädde.
Tydligen ska i a f café cosmos på västra hamngatan (cosmos) har lite bättre alternativ. Även cafeet inne vid consum på avenyn har alternativ. Det tråkiga är att det nästan alltid är sallader…

Tack Hemulen för tipsen.
Ja, det hade varit skönt att slippa ändra och specialbeställa hela tiden…

#16. Men grädde ur en sifon (stavas det så ;) är inte sötad
i alla fall står det på vår gräddsifon att man inte får ha socker
i den… Så det bör väl vara samma med dom som dom har
på fiken också.
Ang huvudfrågan…
Så tror jag att det handlar om att se möjligheter istället för problem.
Själv kan jag tycka att det är lite kul när personalen undrar vad man
håller på med…. Berätta då, så är vi snart ännu fler LCHFare.

#16 men grädde är väl inte sött???
vaargen #11, bor man som jag på Åland och har "turen" att åka färja när man skall bege sig till "civilstationen" så skall man passa på att äta räkmacka, på Eckerölinjen snålar man inte heller på räkor. Och brödet i botten lämnar man.
Ett tips till alla är väl att säga att man är allergisk mot mjöl eller nåt, det verkar som om folk i gemen accepterar det bättre än om man säger att man äter LCHF, och förklarar man vad det är så kan det ju vara totalt kört. Fett är ju så ohälsosamt 
Förresten, skulle man inte kunna förbjuda den här Xtravaganza reklamen som dyker upp här hela tiden 
var på stan i Borås och på Orion kan man göra specialare, de blandar som man vill ha salladerna, dvs möe räkor, pyttelite tomat, sallad och gurka, 2 ägg och äkta creme fraiche, och en "söt"fika kan de göra också i form av lätttinade hallon med riktig vispgräde på 
#21 & 19, grädden ur sprayburken känns inte ok för mig, jag vill ha riktig grädde. Det är inte att den skulle vara sötad som är problemet, den smakar artificiellt och det måste vara en del skumt i den om den
Grädde direkt ur förpackningen är inte söt, men de brukar sockra den när de vispar den så på caféer upplever jag att det är svårt att få grädde de inte har sötat med socker.
Är det någon som vet hur det är med kaffe latte, cappuchino och liknande? Det är ju kaffe och mjölk i, men är det något mer? Jag nöjer mig med bara en sån om jag är ute och fikar. De kanske inte gör den på grädde förstås, men om mjöken är någorlunda fet kan det vara ok om det är ett undantagsfall. Sen kan man ibland få grädde på toppen också.
#24 vi gör alltid egna påhittade grejer vart vi än är,oscars i kungälv fick igår göra kebabsallad med endast det vi ville ha i…samma pris förstås. Likaså kärra pizzeria…de är oxå duktiga på att göra det som man vill ha det.