ris, bröd, pasta - varför inte?
Det här är ju en dum fråga att ställa på ett LCHF-forum, jag vet! Men jag tänkte såhär i morse, att om man inte är så superstrikt med sin LCHF utan tillåter uppemot 100g kolhydrater/dygn (det är fortfarande LCHF!?) så varför är det då så förbjudet med pasta, bröd och ris?
Jag själv åt två rostade mackor med ost i morse, och jag är fortfarande i ketos! Resten av dagen kommer jag äta fisk och fett och kommer således inte över 40g kolhydrater ens.
100g pasta = 80g kolhydrater, ungefär samma med ris. Om man till sitt ris äter kött, och alla andra mål består av 0g kolhydrater så är det ju rätt lugnt, eller?
100 gram skall du inte vara säker på. Det handlar om vilken din individuella gräns ligger på.
Spannmål är inte människoföda, ej heller frön. Vi tål den typen av mat dåligt oavsett kolhydratnivå. Sök på lektiner och fytinsyra.

Om du når de resultat du önskar fastän du tillåter dig pasta eller ris i moderata mängder så finns det ingen anledning till varför inte, men många är de som inte tål spannmål över huvud taget utan att bli sjuka, och 100 gram kolhydrater om dagen är åtminstone 5 gånger så mycket som många (kanske de flesta) här äter, men som sagt, funkar det för dig så kör på, det är inget som någon annan behöver ha en åsikt om.
vill man äta för att bibehålla eller utveckla hälsa skulle jag avstå just dessa "livs"medel. Just för att alla tillhör spannmålsgruppen. Då hade jag istället ätit lite potatis, men framförallt mer rotsaker om jag skulle vara liberal.

Jamen det är väl helt individuellt både vilken nivå man lägger sig på och varifrån man tar sina kolhydrater.
Man får rådbråka sin hjärna o fundera på vad man vill uppnå, vad man vill avstå ifrån och vad ens egentliga problem består utav.. eller om man har några problem överhuvudtaget.
Men spannmål överhuvudtaget är rätt näringsbefriade livsmedel, som sagt då skulle jag nog i stället välja mer grönsaker, mejerier och rotfrukter.
Egentligen är rådet att slopa bröd, pasta, ris, potatis o sånt, ett nybörjarråd som de flesta lätt kan ta till sig och för en del kan det räcka med sådana åtgärder i samband med att man går över på fullfeta produkter i övrigt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Okej, jag förstår!
det är alltså ur näringssynpunkt helt onödigt att sätta i sig massa pasta och ris :)
För någon/några vintrar sen så gick det ut en upplysning att man inte skulle mata fåglar med bröd, för det är för näringsfattigt.
Min reflektion var (och är)
- varför ska någon äta bröd om det är näringsfattigt?

Man kan säga att raffinerade spannmålsprodukter i stort sett innehåller energi och antinutrienter.
Polerat vitt ris är rätt förskonat från antinutrienter, men innehåller heller inget annat än stärkelse.
Skall man äta bröd bör det vara surdegsjäst av råg, sånt finns inte att köpa, det får man göra själv.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ja, särskilt vitt sådant. Sen kan det ur hälsosynpunkt som sagt vara lurigt för en del också, särskilt när man blir äldre. Men är man ung, frisk och inte har någon övervikt (åtminstone ingen att tala om) behöver man inte vara så värst strikt, då är det viktigaste att man inte är fettskrämd, och att man ser protein-/fett-delen av måltiden som det primära och kanske har med lite spannmål för att man tycker det är gott, istället för att lassa på med pasta och sen ha lite kött vid sidan om. Så frågan du får ställa dig är som sagt om du tycker du uppnår de resultat du vill ha även fast du tillåter dig lite spannmål, om svaret är ja finns det som sagt ingen anledning att avstå, visst ska man fokusera på näringsrik mat men kan man tillåta sig annat också utan några negativa konsekvenser kan man göra det. Mat ska vara gott också.
Om jag skulle välja ett kolhydratsrikt livsmedel så skulle det vara rotfrukter med nån enstaka potatis förutom övriga grönsaker.
Sen så handlar det ju inte bara om att man kan äta vadsomhelst bara man håller sig under sin uppsatta gräns kolhydrater.
Handlar ju också om VAD för kolhydrater man äter. Många går upp eller stannar i vikt av pasta, även om det är en liten mängd.
Sen triggar det lätt också att man vill ha mer.
Jag skulle aldrig kunna äta bara 100 g pasta, det triggar verkligen mig så att jag kan sätta i mig flera jätteportioner. Pasta var en sak jag hetsåt när min ätstörning var som värst.
Tänkte börja lite smått med 2 grova mackor på morgonen och en liten andel ris/pasta/potatis till måltiden om jag är sugen.
Anledningen är att jag tycker att jag känner mig lite seg/nere när jag äter för strikt.
Sen har jag ingen problem med vikten utan ligger på min målvikt.
När övergår egentligen LCHF till en strikt GI-kost?
Strikt GI-kost = rivstarten? Isåfall är det ganska lika fast lite mindre mängd grönsaker och fett på GIn antagligen.
Får nog hålla med om att det är LCHF, i synnerhet har man inte heller spannmål då. Det finns i vanliga GI.
Tror LCHF betyder olika för olika människor, i min LCHF ingår en liten del spannmål.
LCHF är ju bara en benämning på att det ska vara lite kolh. och mycket fett. Sen får man själv bestämma vilken nivå man vill ligga på och vad man vill äta för att lyckas.
Jag kör själv under 100g kolhydrater per dag, vilket fungerar fint för mig.
Många som kör LCHF äter fortfarande 1-2 mackor till frukost.