Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 6316 ggr
lettro
0

Alla är vi barn i början

Hejsan alla glada LCHF:are! Glad

Det här med LCHF känns verkligen helt rätt.

Jag körde först en "ren kur" i tre veckor med pulverdiet, och gick ner 15 kg. Dock mådde jag inget vidare. Fick ofta tvinga i mig "maten", och två gånger blev det t.o.m så att jag fick upp det igen.

Efter att jag gått över till LCHF känns det prima!
Övergången har gått perfekt, och jag fick den "kickstart" jag ville med pulverdieten.
Jag har dock bara kört LCHF i fyra dagar nu, och det är här mina funderingar kommer in. Obestämd

Jag har läst på (pluggat) i massa forum. Framförallt här, på Annika Dahlqvist blogg, på alltomlchf.se samt Anna Halléns blogg, och tycker mig ha fått bra koll på det mesta (t.o.m. LDL och HDL i kolesterolet). Dock är vi ju alla barn i början, och man vill ju vara säker på att man fattat det hela rätt.

Då kommer min fråga: Ser denna "dagsmeny" bra ut? Jag brukar hålla mig till samma proportioner varje dag, dock med olika varor/produkter. Ge gärna kritik eller förslag till ändringar. Beröm är inte heller fel Oskyldig

Morgondagens meny:

Frukost
---------
3 kokta ägg
25g citronmajonnäs
1 gul paprika (ca 100g)

kolhydrat 5,5g
fett 40g
protein 25g

Lunch
-------
1 burk tonfisk
25g citronmajonnäs
25g kräftost
100g gurka
150g oliver gröna

kolhydrat 5,5g
fett 43g
protein 32g

Middag
---------
1 burk makrill i tomatsås
100 g ost i skivor (Gouda 30%)
1 röd paprika (ca 100g)

kolhydrat 10 g
fett 45g
protein 24g

Totalt, ca: 21g kolhydrat, 85g protein och 130g fett
(Procentförhållande enligt "minmat.net": 5% kolhydrat, 21% protein och 73% fett) Se nedan:

.:Dagens Mat:.

Energi kcal:

1651,70

Energi kJ:

6662,60

Proteiner:

85,17

Fiber:

9,20

Kolhydrater:

21,15

Vatten:

540,13

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

129,80

Kolesterol:

813,15

E-mättade:

22,13

Mättade:

8,26

F-mättade:

4,54

Vitaminer:

A:

397,80

B1:

0,40

B2:

0,88

B3:

2,00

B6:

0,90

B9:

225,35

B12:

2,73

C:

414,00

D:

2,73

E:

9,16

Mineraler:

Fosfor:

489,50

Järn:

7,01

Kalcium:

219,00

Kalium:

900,20

Magnesium:

95,35

Natrium:

3866,40

Selen:

48,25

Zink:

1,49

140Gram Euroshopper tonfisk i vatten
100Gram Xtra Gouda ost 30% i skivor
195Gram Ägg kokt
120Gram Ica Makrillfilé i tomatsås
25Gram Findus Citronmajonnäs burk
25Gram Kavli Kräftost
25Gram Findus Citronmajonnäs burk
100Gram Paprika gul
100Gram Paprika röd
150Gram Oliver gröna inlagda
100Gram Gurka

Målvikt: 85 kg, nuvarande 162kg, startvikt 177kg

Nå, hur ser det ut? Är det en bra "grund" att börja med och avvakta och se vad det blir för resultat, eller bör jag ändra något?
Just denna dag blev det mycket majonnäs som stod för fettet. Andra dagar har det blivit både "Äggsmör" (tokgott) och oliver som "fettkälla". (Är förresten oliver bra att ha som fett?)
Jag har inte haft några problem alls de fyra första dagarna, och blir lagom mätt på portionerna. Inte en dag har jag varit tvungen att ta lite extra.
Jag dricker ca. 3 liter vatten om dagen, både kranvatten och Loka eller Ramlösa med smak för omväxlingens skull. Allt känns prima!

Som sagt så har jag ca. 77kg kvar att gå ner, och jag vill ju få en så optimal fettförbränning/viktminskning som möjligt. Jag är idel öra för förslag och kritik.

Ok, nu är det äntligen slut på mina funderingar.
Now, shoot me! Skrattande

Tack på förhand, och lycka till allihopa med all underbart goda mat.

LCHF FOREVER!

Kram från Markus Flört

Fiana
0

Fördelningen och mängden ser ganska bra ut. Kan dock vara värt att tänka på att det inte är riktigt optimalt att förlita sig på oljor som fettkälla dock (majonnäs, oliver, etc.) - det är generellt bättre om fettet kommer från fett kött/fisk och smör eller kokosolja. Men det är ju lite finjustering, men kan vara bra att tänka på. Kan även vara bra att variera grönsakerna lite, paprika är nyttigt, men olika grönsaker har lite olika saker i som är nyttiga (om du nu äter så mycket paprika varje dag kanske du kan byta ut den mot broccoli/blomkål/vitkål/spenat/tomat etc.)

lettro
0

Tack Fiana!

Då fick jag mina farhågor angående fettet bekräftat.
Jag har absolut inget emot smör, och snart drar jag igång med lax, ål och köttbitar. "Äggsmör" är redan en riktig favorit! 
Ville bara inte "chocka" magen med för mycket tunga grejer efter pulverdieten.
Sen det där med grönsaker blir heller inga problem. Variation kommer det bli, och jag älskar i stort sätt alla ovanjordsgrönsaker som nämns som bra. Tänkte prova blomkålsmos någon dag här framöver, och även att steka vitkål. Anledningen att det blev paprika var för att det var det vi hade hemma Glad
Nu i början har jag bara inte orkat göra några konkreta maträtter, utan bara hållit mig till basvaror för att komma igång.
Det här med LCHF är ju som sagt inte en diet, utan en livsstil, och då tar det också lite tid att lära sig att handla rätt också.

Stort tack för ditt svar!

//M

Fiana
0

#2 Det var nog smart tänkt (att inte chocka magen för mycket).

Enkel mat med mest basvaror är en riktigt bra grund, ju mer recept och speciella "rätter" man försöker göra, ju mer potentiella fallgropar kan man hamna i, att det blir för mycket grädde/creme frache etc. och så. Så känn inte att du måste tvinga dig att laga komplicerade saker, även om det så klart är trevligt med variation. En stekt köttbit med lite kryddsmör och någon grönsak är kanonmat och det behöver inte göras mer komplicerat än så. Samma med fisk såklart. Och kokta ägg är aldrig fel att ta till (eller ja i vilken form som helst så klart) :)

Jag tycker du har börjat bra, du får säkert till det :)

KarinJ46
0

Hej Markus,

Jag är inte heller någon expert, det enda jag funderar över är om 1650 kalorier verkligen är tillräckligt för dig i dagsintag? I och för sig så har du ju en del att "ta av" men det vore ju synd om kroppen ställde in sig på svältdrift istället för fettdrift när du har börjat så bra.

Men det finns så många kunniga människor här på forumet så vi får hoppas att någon annan kan hjälpa till mer än jag.

Lycka till med fortsättningen på ditt nya liv Skrattande

/Karin

lettro
0

Fiana (#3): Jag gjorde faktiskt som så att jag bytte ut citronmajonnäsen till 50 g smör istället och gjorde mig lite "Äggsmör". När det gäller maträtter så känns det skönt att du också tycker det känns bäst med "basvaror". Sedan älskar jag ägg i alla former (utom råa, direkt ur skalet), så det borde inte bli några problem där Flört Har dock inte provat "Äggmjölk", men det kommer.

KarinJ46 (#4): Tack för stödet, det värmer!
Jag har också funderat över mitt låga kaloriintag.
Enligt siten "Hälsosidorna" (http://www.halsosidorna.se/Beraknaenergibehov.htm) så är mitt energibehov 4065 kcal/dag… Förvånad
Om jag däremot gör en beräkning på "Kaloritabell.com" (http://www.kaloritabell.com/kaloriraknare.php) så blir resultatet 2903 kcal/dag. ("Resultatet är ditt basala kaloribehov vid noll ansträngning")…
Det lustiga är att båda siterna säger sig använda "den beprövade Harris&Benedict-ekvationen"…
Har beräknat på ett tiotal olika siter, och ALLA säger olika fast jag matar in samma siffror och graden av aktivitet/rörelse.

Jag har inte börjat röra på mig ännu, men det kommer. Detta i kombination med att jag jobbar som busschaufför gör att jag nog kan "överleva" på de kalorier jag får i dagsläget. jag går iaf inte och är hungrig.

Bara för att förtydliga för min egen skull, visst är det 1g/"önskad" vikt i kg man ska beräkna för proteinet?  Vill inte äta för lite protein. Då jag är gammal gymnast med mycket "vilande" muskler  vill man ju inte tappa för mycket av dom.

Tack så länge!

//M

Fiana
0

#5 Är du inte hungrig och det visar sig att du tappar i vikt och är så pass överviktig är det tillräckligt så länge du inte sjunker alltför lågt. Är du hungrig ska du så klart äta lite mer. Tränar du inte hårt så är 80 gram protein helt ok med marginal. Tror "riktiga" minimibehovet är någonstans runt 0.5 gram per fettfri kroppsvikt, 1 gram per normalvikt klarar det bra. Men sen kan du säkert äta runt 100 gram ett bra tag om du har så mycket att ta av, kanske behöver du minska ner det närmare 80 när du börjar närma dig normalvikt om du fortfarande inte börjat träna. Förbrännt kroppsfett ingår också i energin du använder.

cnidaria
0

Hej lettro, sä länge du inte går hungrig så är det okej. Kroppen kommer ju att ta av sin fettreserv (ett gram=9 kcal.)när den behöver energi och det är ju det vi vill Cool. Lycka till

Effie
0

#5 Ordet "hungrig" är lite lurigt. Signalerna är inte nödvändigtvis desamma som förr. Håll koll på att du inte mår dåligt - illamående, trött, frusen…då kan det vara läge att äta mer.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

lettro
0

Tack för alla kloka svar!

Igår fick jag dock en liten "set-back" med lite hungerkänslor på kvällen. Då tog jag två skivor Goudaost (30%) och la på en klick majonnäs. Efter ca 3 minuter så kände jag mig riktigt mätt, och sedan på kvällen kändes som jag ätit en hel pizza. Jag kände mig så uppblåst, så jag fick rejäla ångestkänslor. "Tänk om jag sabbat allt nu", o.s.v.
I morse ställde jag mig på vågen för att "tjuv-väga" mig. Jag vet att vågen inte är allt, men när man har en resa på 77 kg kvar att ta bort så vill man ända se hur det går. Tro mig! Nu visade vågen dock det som jag inte riktigt trott. Jag hade EXAKT samma vikt som när jag började med LCHF för typ 5 dagar sedan. Helt godkänt!

Min uppsvullna känsla berodde nog på att jag helt enkelt var mätt, fast på ett annat sätt. "Fett-mätt", kanske man ska säga.

Idag känns det dock bättre, och när jag nu ätit 3 ägg med 50g smör så är jag ordentligt "fett-mätt". Känns helt ok! Hoppas bara jag gör rätt… Ovissheten känns jobbigast. Läste om en som "bara" gick ner 10 kg på ett år. Det betyder nästan 8 år för mig…
Iofs är det ju så mycket gott man får äta, men lite snabbare vill jag nog gå ner. 1-2 kg i veckan känns lagom. Men, jag får se hur det går. Jag klarar nog inte att minska på maten. det känns som om det är på gränsen nu. Som t.ex igår när min son sitter med en hel tallrik full med stuvade makaroner och 6 skivor falukorv, medans jag sitter med en paprika, 7 skivor ost och en burk makrill i tomatsås. "Ska du inte äta mer än så", frågade sonen (Elias, 7 år). "Men det ser iaf jättegott ut", la han till. Glad
Antagligen börjar min viktminskning ta fart när jag börjar röra på mig. Nu blir det bara någon timmes pingis på Wii med lillgrabben någon dag i veckan. Men jag svettas ordentligt efter ett par matcher, så det känns faktiskt riktigt bra. Även trummor på hard-expert på Guitar hero brukar framkalla rejält med svett. Det kanske är bra "start-motion" för mig…? Cool 

Ett stort tack igen för alla trevliga, uppmuntrande svar. Det värmer enormt att en "okänd" människa engagerar sig i just mitt fall.

TACK!

//Markus (DJ Lettro aka Big MacDaddy)

karinafp
0

http://www.lchf-forum.se/index.php?topic=931.msg6121#msg6121 är en viktdagbok från en kille med ungefär samma utgångsläge som du. Mycket uppmuntrande läsning. Skrattande

Fiana
0

Med tanke på att du precis gått på svältkost så får du dels tänka på att du inte kommer tappa det där inledande kilona vätskevikt som man annars tappar. Kroppen är även inställd efter lite låg förbränning från så lågt kaloriintag så det är inte helt omöjligt det antingen tar ett bra tag för ordentlig fettförbränning att komma igång, och/eller att du helt enkelt går upp något kilo första tiden, om inte annat för att tarmarna nu fylls på med riktig mat istället för att varit nästan tomma från bara vätska som intag.

Då du är man och rejält tung så bör du nog kunna gå ner betydligt mer än 10 kilo på ett år, men att "räkna med" 2 kilo i veckan kan du inte. Det går inte riktigt att tvinga ner kroppen i vikt med LCHF om man gör rätt, den måste vara med på noterna, men ger å andra sidan mindre jo-jo effekt än om man späker sig ner i vikt (a´la Biggest Loser etc. där flera vinnare gått upp alltihopa eller nära där till på kort tid efteråt).

Det är så orättvist att en del går ner fort och en del långsammare. Lite långsammare är bättre för kroppen och för överflödig hud problemet.

Men som sagt, män har det lättare och har man inte heller tidigare hållt på att bantat går det oftast ännu lättare.

lettro
0

karinafp (#10): Tack, det var kul att läsa. Han gör ett grymt bra jobb. Tydligen vägde han 160 kg som 12 åring… Jag önskar honom all välgång, och jag skrev några rader på hans sida och önskade honom lycka till.

Fiana (#11): Jag har också tänkt på att min kropp nog är i lite "omställningsfas" efter min svältdiet. Det som dock känns skönt är att jag iaf inte gått upp ett gram de senaste 5 dagarna trots allt gott jag ätit. Jag hade aldrig kunnat drömma om att kunna äta 100g kyckling med 50g bearnaise till. Eller att sitta och "lyxäta" en rulle fet Goudaost med en rejäl klick majonnäs i. Utan att gå upp i vikt!

Jag har inställningen att även om det tar lite tid så gör det inget. Jag mår så mycket bättre mentalt, och känner mig så härligt mätt nu för tiden. Inga upp och nergångar som det kunde bli förut med enorma sug efter mat, och då speciellt efter kolhydrater. Nu blir det mer en svagt svidande känsla i magen som säger "feed me", och då gör jag det. Gärna! Sedan tar det ofta 5-6 timmar innan jag blir hungrig igen, utan sug efter massa konstigheter. Helt underbart!

Så, med andra ord, det får ta den tid det tar. Det har ju tagit drygt 20 år att gå upp dessa kilon, så då borde det ta något/några år att gå ner dom igen.

Än en gång, TACK för all uppmuntran!

//Markus