Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4878 ggr
annizan
0

Måste man äta frukost?

Jag har ätit LCHF i ett år ungefär och trivs bra med det.

När jag hittade rätt balans matmässigt så märkte jag att jag inte behövde äta lika mycket, eller ofta som förr.

Jag har alltid haft svårt för att äta frukost och har fått tvinga i mig något om mornarna. Därför kändes det som en befrielse när jag fick lära mig att nu äter man när man är hungrig och slipper stirra på klockan. Jag äter oftast första målet vid lunch, ibland vid middagen. Jag är mätt och nöjd.

Men, jag läste på en LCHF-sida,att frukosten är viktig. Att man går ner mindre i vikt om man inte äter frukost.

Jag kämpar med vikten och har nu stått still ett par veckor, vilket jag vet är helt okej. Men jag kan ju inte låta bli att undra, gör jag fel när jag skippar frukosten?

Leifanders
0

Så länge du får i dig det du behöver få i dig så ska det, som jag förstått det, inte spela någon som helst roll om du äter 1 eller 10 gånger om dagen. Det bör alltså inte spela någon roll om du äter frukost eller ej så länge du mår bra och äter när du är hungrig…

chapp
0

Min erfarenhet är att man måste underhålla förbränningen med rätt mycket mat. Men detta kanske bara gäller om man äter väldigt lite kolhydrater.

OlgaMaria
0

Ja, annars kommer SÄPO!

;-) Skämt åsido. Du märker vad som funkar för dig. För mig kan det vara bra för fettförbränningen att skippa frukost i perioder (skulle ju kunna skippa det alltid men för mig går det i perioder).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

starhawk
0

Vi är alla olika, för mig är frukost och lunch det viktiga jag skulle inte kunna tänka mig att börja dagen utan frukost middagen blir nåt lättare för sällskaps skull och för att ha nåt i samband med medecinintaget (har IBS)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

zikzak
0

Ät om och när du är hungrig, punkt slut =)

fialiten75
0

Jag äter nästan aldrig frukost, möjligvis på helgen när frukosten då blir framåt elva och istället för lunch. Jag är inte hungrig förrän då helt enkelt.

Jag äter i regel två mål om dagen fungerar utmärkt för mig och har gått ner 13 kg på tre månader. Så nej jag tror inte man måste äta frukost.

Effie
0

Jag tillhör också dem som trott att det varit lag på att äta frukost Glad och tvingat ner mat varje morgon i fyrtio år (nej, man vänjer sig inte). Så en dag läste jag en tråd eller två här på KiF om periodisk fasta. Först tänkte jag "nej, det vågar jag inte; jag vet hur mycket jag äter om jag går länge utan mat". Men jag läste vidare, och funderade vidare, och lade märke till att på helgerna åt jag ju i alla fall inte frukost förrän framåt tolv, och om jag åt ordentligt när jag väl åt, så skulle jag inte vara utsvulten vid nästa mål.

Nu är det väl inte direkt periodisk fasta att hoppa över frukosten, men du kan ju försöka hitta de trådarna någonstans i djupet; jag tyckte de var intressanta. Tanken i dem var väl att kroppen får en chans att ta av reserverna om man äter mer sällan, fast utan att svälta. Och jag trivs med det.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Laurel
0

Jag äter inte heller frukost annat än på helgen då jag äter den vid 10-tiden. På veckorna stoppar jag inget i munnen (förutom kaffe och vatten) förrän klockan 12 när jag äter lunch. Det funkar hur bra som helst!

Zepp
0

Man bör äta minst en gång om dagen.. eller iallafall minst varanann dag.. vad det gäller är nog mest vanor och att man äter tillräckligt för att stå sig på det vad gäller både näring och energi.

Sen så kan det skilja på om man går ner i vikt.. då kan det var som så att kroppen tar en del av depåerna under resten av tiden, men när man är normalviktig kanske man får en ökad aptit som leder till att man äter lite oftare.. och därmed ofta lite mer då det inte finns lika mycket i depåer att ta utav.

Man bör iallafall få i sig en viss mängd näring i snitt under dygnet,, depåerna bidrar som regel mest med energi.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.