Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 13153 ggr
Jojjemin
0

smördeg

Någon som vet innehållsförtecking (eller iaf hur många kolisar det är) i smördeg?

Går dett att göra egen smördeg på lchf vis?

Fiana
0

smördeg är i princip bara fett och vetemjöl, dessutom oftast gjord på margarin, så utan exakt näringsvärde är lätt att säga att köpt smördeg är nästan så illa det kan bli ur lchf synpunkt

Har inte sett något recept på lchf smördeg, tvivlar på att man skulle få samma effekt utan mjöl.

[Rivqah]
0

Det ironiska är att smördeg inte består av smör utan margarin. Skrattande

Prova göra en egen (aldrig provat själv). Byt ut margarin till smör och vetemjöl mot t.ex. mandelmjöl och lite FiberHusk.

Smördegen som du kan köpa i dagligvaruhandeln är tyvärr inget för oss.

Jojjemin
0

Okej, har inte kollat ute i affären utan bara kom på helt plötsligt att det vore gott ;P Men ska göra ett försök att göra det själv :)

Tack för svaren!

Inkanyezi
4

I Frankrike är det vanliga morgonbrödet en croissant, och det bakas vanligen två sorter, den ena med margarin och den andra med smör. "Croissant beurre" är lite mindre pösig, något kompaktare, och har större tuggmotstånd. Den är lite mörkare än den som är gjord på margarin. Den är också lite dyrare, men många tycker att den smakar bättre. Det är en osötad vetedeg, som man kavlar ut och lägger smör på, viker, låter vila svalt minst 15 min, kavlar ut igen och lägger på smör, viker igen, låter vila och kavlar ut och upprepar processen. Efter fyra till fem vikningar kavlar man ut den på svalt bakbord, skär i trianglar som rullas från basen mot spetsen till croissants, som får jäsa svalt minst 45 min innan man gräddar 10 - 15 min i 225°. Alltså ungefär som wienerbröd, men utan socker.

När de görs med margarin blir de luftiga och frasiga och sprider massor med skivartade smulor när man äter dem, men med smör håller de ihop mer.

Och oavsett vilket fett man använder är ju det mesta vete, som inte är LC. Innehållet av kolhydrater kan man väl sluta sig till efter mängden mjöl.