Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 10995 ggr
nicesandra
1

Vad är billigt när?

Har de senaste veckorna blivit ruskigt medveten om mina matkostnader då de höjts rejält efter en separation och känner att jag behöver göra vad jag kan för att försöka sänka matkostnaderna något, genom att storhandla sånt som är billigt för tillfället. Själv är jag värdelös på att hålla reda på matpriser, så jag har ingen aning om vad som är billigt när, men kanske vi kan hjälpas åt? T.ex. vet jag att karréskivor är ganska billigt på vintern. Och blomkål, broccoli, vitkål är väl ganska billigt just nu? Kanske man kan köpa hem och förvälla och frysa in?

Någon som har tips på när olika livsmedel är som billigast? Använd den här tråden för att tipsa varandra!

Wildrat
1

Har inga tips om just mat men vill tipsa om att nästan alla affärer (de stora kedjorna) har sina annonsblad tillgängliga på nätet. Gå in på butikens hemsida, välj "läs erbjudanden", "bläddra i annonsbladet" eller vad det nu står. Praktiskt för de som har satt upp "ingen reklam tack" på dörren…

nicesandra
0

Tack för tipset, brukar göra detta :)

squeezetoy
0

Gör upp en veckomatsedel efter hur erbjudanderna ser ut. Passa på att köpa hem när det är bra pris sånt som går att frysa in.

Kolla också i kötthyllan alltid när du handlar, rätt vad där är så hittar du kött med kort datum till bra pris. Sen beror det ju på styckningsdelen också. Att bara äta entrecote kan ju slita lite på plånboken. Hösten och vinterna är ju lite stekarnas och grytornas period och det köttet är ju inte lika dyrt per kg. Karré brukar jag köpa på stora bitar, skära lite i skivor och frysa men även frysa in i lagom stek-storlek för det är jättegott kött att göra stek på.

Ja, sen är det ju olika säsonger på grönsaker också, hösten är ju rotsakssäsong men det lär du ju inte äta några mängder av nu. Färst vitkål kostar ju inte skjortan just nu heller, men den är ju godast just färsk tycker jag personligen iaf.

MatsL
0

Hel fryst eller färsk kyckling brukar finnas för under 30 spänn kilot och räcker till fyra portioner. Storpack bacon eller stekfläsk är också ekonomiskt (fläsk med löksås är min favorit). Coop Extra brukar sälja kött med kort datum till nedsatt pris, åtminstone där jag bor. Grädde står sig i kylen flera dagar längre än datummärkningen, så köp stor- eller flerpack. Detsamma gäller för ägg, datummärkningen gäller för rumstemperatur.

kaisakavat
0

Är man fattig, så är det billigt att äta rätt strikt. Färre utsvävningar. Grönsaker är dyrt för den lilla mängden näring man får av dem. Tycker jag.. Skrattande Mejeri är gott, men inte helt nödvändigt. Jag drar ner på grädden emellaåt. Satsar på smör.

Annars brukar jag "hamstra" när det är riktigt bra priser.

Redan lite senare på hösten blir fläsk billigt, troligen för att charkuterierna börjat göra julmat av andra styckdelar.

När det gäller nötkött så brukar jag handla köttfärs eller högrev, som jag tycker är mkt prisvärt. Högrev är finfint grytkött!

Kyckling har varit billigare ett tag, sedan skandalen med glas i köttet i vintras.. men priserna stiger och sjunker i perioder.. Hamstra vid extrapris, vilket det är rätt ofta. Hela kycklingar tycker jag verkar ekonomiskt bäst, men har inte räknat på det särskilt.

Fisk brukar kunna vara billigt på hösten, lax (odlad oftast) är billigt både till jul och till påsk. Kanske även till midsommar..?

Smör är samma pris alltid, men ger mycket energi och näring för pengarna. Ägg samma sak.

Vikål är oftast jättebilligt. Tycker jag. Huruvida kålen smakar bra, varierar mer med sändningarna än med årstider eller ursprungsland, men visst är det smarrigt med fräsch nyskördad svensk.

Pasi
0

Sen ska man kanske tänka på att inte fylla frysen med kyckling om den är 2 kronor billigare och liknande - lagerhållningen kostar också. Bättre att fylla rejält med "riktigt" rabatterade saker som t ex karré då det finns för 30:- (benfri) eller halvaprisetmat med kort datum… och tjuvskjuten ren.Flört

Kyckling, ost, karré. korv från Lidl, ägg, kycklinghjärta/-mage (Jättegott!), kycklinglever, irländsk nötfärs (Willys), hajmal (ofta extrapris) smör och ost ger mycket valuta för pengarna.
Grönsakerna kör man hela tiden med de som finns billigt för säsongen - som man gjorde förr.

nicesandra
0

#5 jo, att äta mer strikt är något jag börjat med då jag också insett att grönsaker är dyrt, i förhållande till näringsinnehållet. ekologisk gurka t.ex, hua! den har jag slutat med. Ja, ekologiskt har jag svårt att slita mig ifrån, även om det är dyrare. Men fattig är jag inte, att någon annan skall få lida för mina inköp. det känns som att jag köper kvalitet och bättre matproduktionsvillkor genom ekologiskt.
Finns det då några prisvärda grönsaker, rent näringsmässigt?

Mejerier äter jag inte, endast smör. sen blir det kokosmjölk. men ofta inget, tillsätter kokosfett istället…

tack för alla tipsen. flyttar snart in till stan och får närmre till alla affärer, då skall jag ha stenkoll på alla erbjudanden ;) men så tänker jag så här, handlar jag allt på ica, så får jag bonus på det. handlar jag lite på coop, försvinner det från ica-bonusen (man skall ju komma upp i en viss nivår innan man får checken…) även om jag tjänar några kronor på kilopiset på kort datum… he?

monika71
0

Hej

Fläsklägg är billigt kött och bra ur LCHF-synpunkt. Lite tjatigt om man äter det ofta tycker jag, men då och då är det gott.

===============================================================================================================================

kaisakavat
0

nicesandra - Bara en tanke om Coop/Ica..

Vet inte hur det är "hos dig", men här i stan är ICA betydligt dyrare på nästan allt som jag handlar. Kött t ex kostar minst 20 spänn mer kilot, ofta mer, i princip alltid. Ost är också rätt mkt dyrare. Även grönsaker. Mejeri och ägg skulle jag tro är ung samma prisläge, möjligen är Coop faktiskt dyrare på Omega3/krav-ägg.

Jag har två "varor" jag köper på ICA, helt enkelt för att de inte finns på Coop. Det ena är BD-fisks gravade lax (som jag köper jättesällan) och det andra är en viss sorts disksvampar. Fast om jag nu ändå är där så visst går det ner lite fler grejjer i korgen. Skrattande

matsmurfen
0

Med ref till #9, det är ju skillnad på priser i samma butikskedja beroende på storlek också, priserna Coop Extra/Coop Forum och ICA Nära/ ICA Maxi skiljer sig ju t.ex…

KarinJ46
0

Hej Nicesandra! Vilken stad ska du flytta till? Om det är Stockholm så kan jag rekommendera Pulsen (f d Vivo numera Matpressarna) i Flemingsbergs Centrum. Dom har ofta jättelåga priser på varor med kort datum (t ex Brietårta 25:-- för ett kilo, bacon 5:-- paketet, 2st Sorundafalukorvringar för 25:--) Även bra priser på andra varor och mycket spännande produkter från olika länder (område med många folkgrupper)

isalu507
0

Jag är student och lever på 8000 i månaden och klarar mig utmärkt på LCHF-mat! Mitt tips är just som många andra skrivit kött till nedsatt pris! Köper sällan kött till fullpris, men äter ändå fint (svenskt) nöt- och fläskkött ofta. Bara ta hem och lägga i frysen så är det lugna puckar med datumet!

Ägg är väldigt prisvärt! Jag upptäckte en liten invandraraffär som säljer ägg väldigt billigt och har efter det kollat runt på andra ställen med, och just såna butiker verkar vara generellt billigare än de "Normala" affärerna. Den dyraste invandrarbutiken jag sett tog 45 kr. för en platta (30 st) ägg, vilket är mycket billigare än Icas 15-ägg för ca 30 kr.

nicesandra
0

#11, tyvär skall jag stanna kvar i min hemstad, varberg.

#9 Hos mig är det så här, coop är dyrt, ica är billigt. allt enligt PRO's undersökningar. Jag försöker handla på den billiga ican, men då får jag inget ekologiskt kött, och det vill jag ha. då blir det den dyrare ica'n. coop brukar jag inte handla på, för att det är dyrare, här.

Jag har dessutom förmånen att bo i det billigaste matlänet med den billigaste butiken i stan, enligt PRO's undersökningar. så varför klaga, egentligen? ;P Kanske skall jag bara bli bättre på att sprida ut mina matinköp, och handla det som är billigast i just den butiken, och sen handla kvalitet i den andra, lite dyrare butiken?

Tack för alla tips! :)

kaisakavat
0

nicesandra - Med risk för att bli tjatig..Tungan ute PROs provköpspåsar brukar innehålla typ 75 % rena kolhydratkällor, så det är inte säkert att deras undersökning är relevant för oss LCHFare.Skrattande

matsmurfen - Sant, den aspekten glömde jag! Min jmf var dock mellan stor-coop och stor-ica! Glad

[ErikSvensson]
0

ICA brukar ha rätt bra priser på kött i storpack (allt över 1 kg). Har börjat köpa Euroshoppers 900-1000 gram nötfärsförpackningar, 20% fett och 49:-/kg. Vissa produkter verkar bli mycket billigare i storpack t.ex. ost, brukade förr köpa färdigskivade förpackningar och kilopriset där vart över 140 kr / kg, numera köper jag 2 kg ost för runt 50-60 kr/kg.

Erik

squeezetoy
0

#15, vad olika man kan vara… Köpte en gång ett sånt paket från Euroshopper i brist på annat en söndagem och höll på att få spader på den färsen. Gjorde ändå en långkokt köttfärssås på den och rätt mkt kryddor att maskera med, men vilket skitkött de hade stoppat i den färsen, köper den inte igen. Å andra sidan är jag rätt bortskämd när det gäller just köttprodukter.

Här kan man på IcaMaxi köpa kött från de lokala slakteriet från lokala gårdar till bra priser - mkt godare.

När det gäller var man handlar så beror det ju på vad man föredrar också. Jag gillar t ex CoopKonsum i grannstaden jättebra, men jag tycker verkligen inte om CoopForum i staden vi bor men gillar verkligen IcaMaxi istället. Där vi bodde innan var t ex Willys jättebra men jag gillar inte alls Willys här. Och ngt Hemköp finns inte *saknar*. Allt beror inte på butikskedjan helt enkelt, mkt beror på personal/butikschef.

Vi gör alltid veckomatsedel och handlar hem allt, sen kompletteringshandlar vi till helgen på färskvaror som bröd, mjölk och grönsaker samt ev. ngt extra gott till helgen. Ingen idé att planera det i början på veckan, bättre att köpa det man känner för istället.

[ErikSvensson]
0

Det skiljer nog från gång till gång, har fått bra och dålig färs av olika märken men den här har jag inte haft något problem med, är dock inte så jättekräsen. Försöker hålla nere matkostnaderna nu när man är arbetslös, kan inte göra för stora utsvävningar, varje krona räknas. Glad

Erik

hemul
0

Det lönar sig också att hålla koll på butikernas standardpriser, och inte bara för mat. Gör en lista på sånt du köper ofta, som smör, köttfärs, toapapper, diskmedel… fyll i vad det kostar i olika butiker.

Sen gör du en lista på vad de olika butikerna är billiga på. När du ska till en viss butik kollar du vilka av varorna från deras billiga lista du behöver fylla på.

Jag tjänar t.ex. 25 spänn på en stureost, drygt 12-13 på ett 4-pack hårt rullat toapapper ("Extra") om jag går till Willys istället för närmsta butik, en ICA Supermarket. Samma märke djupfryst sill är en femma billigare på Willys än på City Gross o.s.v.

Ja, jag är också fattig som kanske framgår av ovanstående, men jag lever gott. Jag sparar jättemycket på att göra så här. När man vet att man kanske sparar 50 spänn blir man mer motiverad att gå lite längre eller lägga pengar på en bussbiljett (eller bensin). Flört

nicesandra
0

#14 tack för den upplysningen! :) Då kanske jag skall satsa på närmsta butiken istället då, vilket blir coop! Haha, här skall det undersökas priser minsann!

#18 bra idé. skall göra en sån lista! jag har börjat med att spara mina kvitton ;) jag har förmånen att kunna handla under tiden jag jobbar med, så slipper jag flänga runt över halva stan på min fritid ;)

edit: kollade igenom PRO's lista, coop var dyrare även på kyckling, ägg och kött…

hemul
0

Eldorado tvättmedel är förresten både bäst och billigast. Jag använde det redan då, men Plus testade tvättmedel för nåt år den och Eldorado vann. Det var ett annat som var bättre på en viss sorts fläckar, men det var också mycket dyrare och för övrigt tvättade Eldorado lika rent eller renare i de olika testen.

ikis24
0

Hittade just ungnötslever på ica för 35 kr/kg. Billigt! Protein- och näringsrikt. Fettsnålt visserligen, men det kan avhjälpas om den används i någon gräddig gryta eller stuvning.

helvete
0

Köttfärs, kyckling,fläskkarre, vitkål är billigt. Sen blir det ganska billigt att inte köpa godis, glass, läskedrycker, bröd, kaffebröd!! De pengarna kan man lägga på lite dyrare mat. Tyvärr tycker jag att tomater och gurka är mest dyrt vatten.

CasaRamon
0

Vi har börjat handla på City-Gross i Uppsala. Dom har billigaste kött och dessutom fräschaste köttdisk. Dom lägger inte upp stora högar utan fyller på ofta i stället. Handlade tidigare på Ica-Maxi men där är priserna högre och man fyller på stora berg av kött. Det som ligger överst får ju inte så mycket kyla. Ica-Gross har dessutom jättetrevlig personal, det betyder mycket.

ikis24
0

#23, måste testa det. Brukade också handla på maxi eftersom jag såg på någon jämförelse att de har "billigaste matkassen", fast då kanske de avser matkassar som är mer baserade på vegetabilier…

Sugiyama
0

Just nu verkar fläskkarré och picnicbog vara billigt. Av det gör man goda stekar. Jag brukar steka i stekpåse och göra god sås av skyn. Många grönsaker är billiga som vikål, zuccini, blomkål mm. Det är bästa tiden för grönsaker nu.

Gitten
0

Mitt tips är att gå med i www.konsumentsamverkan.se. Där får man utmärkta prisjämnförelser och tips på bra mat. I senast utskicket hade man hittat Scan bacon för 445 kr kilot om man tar bort vattnet.

Anders-S
0

Plocka russinen ur kakan, bli russinplockare - fast bara bildligt talat, russin innehåller ju en hel del kolisar.

Vad jag menar är att det är lönsamt att ha koll på extrapriserna och vilket sortiment respektive kedja är bäst på och handla omväxlande i de olika butikerna istället för att köpa allt på ett ställe.

Brukar handla sista-dagen kött i "sopen" på ICA-Kvantum samt Euroshopper kaffe och Arla-Mezze.  Enghavs sill och en-kg-ekologiskt smör samt ost, om det finns någon svensk GMO-fri, hos Coop-Extra. Enghavs sill, ägg och grönsaker samt Bergendahls kaffe hos Netto. Sista-dagen kött och Falköpings 1l vispgrädde, inlagd sill, ägg, ost och grönsaker samt nötter, mandel och kryddor hos Willys. Hittar sällan någonting jag vill ha hos Lidl och City-Gross som en gång var min favoritaffär har blivit alldeles för dyra jämfört med sista-dagem priserna från ICA och Willys. Köper aldrig kött till fullpris längre.

squeezetoy
0

Det är ju jättebra att kunna plocka russinen ur kakan, men om man är förälder, ensamstående och måste ha med sig barnen så kan det vara minst sagt osmidigt att handla på flera olika affärer.

Anders-S
0

#28 "måste ha med sig barnen" 

Kan du inte handla de veckor du inte har barnen?  Har man barn på halvtid kan de väl få slippa att ranta med i butikerna och istället göra roligare saker med mamma respektive pappa.

squeezetoy
0

Personligen måste jag inte ha barnen med mig, är lyckligt sammanboende med deras far så det är inga problem. Jag bara belyser problemet. För övrigt är det då rakt inte alla som har 50/50 delad vårdnad om barnen, eller ens någon annan förälder att dela dom med.  

När det gäller att handla hem när man inte har barnen så är det faktiskt inte alla som har en bra frys för detta. Vissa lägenheter är utrustade med pinsamt små frysar tyvärr.

kaisakavat
0

#30 Tack squeezetoy!  Det finns en hel del ensamföräldrar som faktiskt i praktiken har barnen hela tiden.. och bara har en liten futtig halvfrys. Glad

Jag hade mina barn hela tiden (vuxna nu), men köpte en liten extra frys.. Om det bar sig ekonomiskt vet jag inte, har man ont om pengar så är den investeringen inte självklar. Men det underlättade praktiskt.

(Extrafrysen följde sen med dottern när hon flyttade hemifrån, så den "har gjort rätt för sig" i över 20 år nu.)

Anders-S
0

#29 o #30  Oavsett vårdnadsform tycker jag barn skall slippa butikerna så mycket som möjligt. Det är egentligen en enormt stressfull miljö med fruktansvärt mycket budskap som väller över dem hela tiden.  Dessutom är 99.9 procent av det som exponeras oätligt enligt mitt sätt att se det. Köper själv bara en promille, ca trettio varor av ett sortiment som är 30.000 varor. Det skapar onödig stress för barn. Vill för övrigt inte att de skall se nyhetsvåldet på TV heller.  Låt barn få vara barn! Det mår deras hjärnor bäst av.

juzze
0

#32 I en idealisk värld så visst vore det bra för barnen. Men det är ofta inte möjligt att hålla barnen borta från livsmedelsaffärer hela tiden.

Pasi
0

Hm, man kanske skulle införa barnarbete så barnen har annat att göra än att hänga med på butiksrundan.Tungan ute

kaisakavat
0

Jaa, det är för eländigt med alla dessa elaka (ensam)föräldrar, som älskar att handla under optimal egen stress och älskar att plåga sina trötta, stressade barn.. och därför tar med dem på livsmedelsaffärer, gärna vid rusningstid. Bara för att själv få ha lite kul.

De VÄLJER säkert att bli (ensam)föräldrar just av just den anledningen åxå. Egoister!  Fy på dem! Flört (OBS! s k ironi)

Barnarbete är en bra idé - de kan t ex hjälpa till att handla. Man skickar dem att hämta saker man har skrivit upp på en inköpslista. De får träning i att navigera bland skräpet på så vis. (inte ironi)

Aniara4
0

Kan tillägga att dagis brukar bli MYCKET griniga om man handlar innan man hämtar barnen!

Men för att återgå till vad som är billigt när så kan jag meddela att just nu har åtminstone våran Vi-butik fläskkarré för 25 spänn kilot, med ben förvisso.

squeezetoy
0

#36 Men vi kanske kan koka buljong på benen kanske ;)

Nä, dagis lär nog bli rätt upprörda om man sätter i system att handla på deras tid. Själv förbereder jag mig mentalt på att nästa år vara själv med barnen mest hela tiden då sambon kommer att veckopendla från jan-maj och sen göra utlandstjänst maj och 6mån frammåt (jovisst, lite leave har de ju). Och då bor vi 70 resp 40mil från min resp. hans släkt.

Var i stort sett själv hela tiden feb-maj nu i år så jag vet ungefär hur det lär bli. All heder åt ensamstående föräldrar!

Sorry allt Off Topic.

kvantprick
0

#32 Jag tycker att du har helt fel där! Jag lärde mig jättemycket om mat när jag var liten, genom att alltid följa med när pappa handlade och skulle ha blivit jättebesviken om jag inte fick följa med. Varför skulle det vara dåligt för barn att se olika utbud och vara med när det skall väljas det som ska ätas och nyttjas i hemmet? Reklam, vilket jag antar att du syftar på när du talar om "budskapen" barnen utsätts för, tycker jag snarare är mindre i mataffärer än t.ex ute på stan eller på vanlig tv. Tror verkligen att tv-tittande är mycket värre för barn än att vara med och handla!

Aniara4
0

#38 Jag håller med. Min mamma var ensamstående, så vi fick ofta följa med och handla, och då fick vi i uppdrag att hämta olika saker för att vi inte skulle bli uttråkade och börja gnälla och tjata. Det brukade vara rätt kul. Lite roligt minne är att jag på allvar trodde att jag fick köpa morötter till min tygkanin, och var lite förvånad över att mamma gick med på det!

Sen köptes det ALDRIG lördagsgodis när vi var med, vilket gjorde att vi heller aldrig tjatade i affären. Men konsekvens där är oerhört viktigt, ger man efter en enda gång har man bäddat för månader av tjat eftersom det ju gick en gång.

Anders-S
0

#36 o #37 Tycker inte att dagispersonalen har rätt till någon åsikt om vad du gör på den tid barnen är på dagis så länge det är rimliga tider de vistas där. Är personalen besvärlig så klaga.

#38 o #39 Så idealiskt fungerar det sällan. Jag ser vanligtvis mest tjutande ungar och mammor i affekt som ryter och skriker åt ungarna. För att inte tala om alla snuviga ungar som leker med maten i diskarna.

Fast det är klart att man kan lära för livet i en butik. Mina ungar frågade redan som små: "Varför luras alltid ICA-handlarn?" De ifrågasatte krämarpriserna. "Det finns ju inga ettöringar".

squeezetoy
0

Hm, förskoleplats får man beviljat för den tid man arbetar plus tid för resa till och från, utrymme för att handla finns inte så personalen har all rätt att gnälla om en förälder sätter i system att alltid handla på dagis-tid. (Alt. 15h/vecka för att söka arbete, vi vilket fall man nog kan passa på att handla.)

Men men, mina barn är iaf oftast glada när de är med och handlar. Den äldre kan få hämta saker själv om han dyrt och heligt lovar att inte springa bort (lite rymmare) och den mindre granskar det jag plockat i vagnen. Än är de kanske lite försmå för att medvetet lära sig något om maten, men undermedvetet lär de sig kanske något.

När jag var liten fick jag och mina syskon sköta mormors handlande. Hon skrev en kort lista och så plockade vi hennes saker medan mamma plockade våra. Men det funkar inte lika bra i en stormarknad som i lilla Ica-butiken i pyttesamhället. Men skoj var det :)

nicesandra
0

Om vi går tillbaka till ämnet?

Nötkött, vad är billigt här?

Pasi
0

#42 Nötfärs är billigt då den kommer från Irland (Willys).
Högrev är billigt … när djuret är slaktat.Obestämd Tror inte det finns nån riktigt säsongsbetonad prisbild, eller?

hemul
0

SVensk köttfärs (finmald dessutom) kostar 39:95 på City Gross den här veckan om de finns där du bor. Du får köpa 3 kg. Sidfläsk och "grillribs" samma pris.