Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4533 ggr
Lillois
0

Ny här - Start ikväll

Verkar som en bra sida. Gick ner i vikt med LCHF efter att jag fick barn för 4 år sedan. Senaste året har jag lagt på mig igen så nu tänkte jag söka lite tips och info här innan jag åker iväg och handlar. Har lite frågor..

*Opsiebröd (eller vad det heter)
Hur gör man det? kan jag äta det om jag äter LCHF?

* Grädde i kaffet
Läste något om det. Ska det vara bättre än mellanmjölk?
Kan inte dricka kaffe utan mjölk.

*Vaniljpulver
Funkar det? Vart köper jag det?

Tack o hej :)

Wtn3
0

Oopsies består i princip av ägg och philadelphiaost, så om du inte tillhör de som behöver vara ganska strikta med mjölkprodukterna är det en utmärkt brödersättning. Grundrecept finns på http://www.lchf-recept.se/oopsie-brod/, en del brukar strö på lite frön också.

Ja, grädde innehåller mer fett och mindre kolhydrater än mjölk, men vräk inte på, för då är det lätt att det blir både mer energi och mer kolhydrater än man tänkt sig, för flytande kalorier mättar inte lika bra.

Vaniljpulver innehåller mycket kolhydrater, men det räcker å andra sidan med väldigt lite för att ge smak så det kan funka. Det finns en hel del här som äter det ibland. Du får prova helt enkelt. Man kan ofta köpa det i välsorterade butiker, eller stormarknader iaf.

Lillois
0

Tack för snabbt svar! :)

Fortsätter med vanlig mjölk i kaffet då. Får dra ner på mejeri senare om det skulle behövas.

Tar gärna emot mer tips. på smoothies t ex.

Finns säkert en tråd om allt. Bara jag som inte hunnit "landa" än :)

Ska söka runt lite.

Fiana
0

#2 Grädden är fortfarande mycket bättre än mjölk

Det är inte så troligt att du lyckas gå ner i vikt om du inte är kraftigt överviktig om du dricker både mycket kaffe med mycket grädde/mjölk i samt också vill ha smoothie. Smoothies blir alltid antingen mycket mejerier (som även om man inte är specifikt känslig för dem ger en hel del kolhydrater) eller för mycket bär

Wtn3
0

Grädde är bättre än mjölk som #3 säger. Det beror väl iofs i viss mån på hur mycket av det du använder, handlar det om en skvätt i varje kaffekopp är det mycket bättre med grädde, har du för vana att ta hälften kaffe, hälften mjölk skulle ett byte till grädde innebära väldigt många extra kalorier som inte mättar speciellt bra.

Lillois
0

Allright, inga smoothies då.. Men tänkte på att en del äter turkisk yoghurt med bär och grädde, blir ju samma innehåll som en smoothie/milkshake?

Ja jag är den som har en del möljk i kaffet, därför jag inte törs byta till grädde. Fast kanske smakar bra med endast en skvätt. Får väl testa :)

MimLan
0

#5 Visst kan du göra smoothies. Men problemet är att många har det som måltider. Måltider skall baseras på mat, riktig mat, inte mejerier.

Wtn3
0

Ja, men de som har smoothies som måltider är också de generellt som har svårt att gå ner i vikt, bättre att fokusera på mat, med kött och grönsaker, och koncentrera det mesta av sitt mejerianvändande främst till smör, både som stekfett och som såsbas (bearnaise eller hollandaise t ex). För många går grädde också bra att ha i såsen (man slår bara grädde i stekskyn efter att köttet är klart och låter det sjuda ihop till en sås), men det är inte många som når framgångsrik viktminskning om de baserar större delen av sitt energiintag på mejerier.