Becel utan värde för infarktrisk
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/omega-3-ingen-hjalp-vid-hjartinfarkt_5212283.svd
Det är väl egentligen inte någon stor nyhet, men inte desto mindre torde det nu vara klarlagt att Becel inte minskar risken att få en ny infarkt, när man har haft en. Det har ju redan varit förbjudet en tid här i Sverige att sälja smörjan med hälsopåståenden.
Det skulle inte förvåna mig om ytterligare studier visar på att Unilevers margarin har rakt motsatt effekt mot vad som påstås och i stället är direkt skadligt. Det kanske rentav ökar risken för infarkt? Det innehåller ju en väldigt stor andel inflammationsdrivande Omega-6, som knappast kan vara bra att få i sig.
Det hade så klart varit bättre att få ett klart svar på den frågan; det finns ju en stark misstanke att det är skadligt och rentav kan öka risken att få stroke eller hjärtinfarkt. Såvitt jag kan förstå har varken det ingående fettet eller tillsatserna prövats och funnits oskadliga. Varningstexten har ju också ständigt varit alltför osynlig på förpackningen. Jag tycker att Becel-smeten borde förbjudas som livsmedel.
Moahahaha! *frossar i skadeglädje* Ack, om ändå detta kunde bli en ögonöppnare beträffande margarinerna och deras påstådda nytta!
Men känner jag mänskligheten rätt, blir väl den allmänna slutsatsen att det där med omega3 inte verkar ha någon betydelse.

Inget oväntat resultat, men rubriken stör jag mig lite på, den ger ju sken av att det inte heller finns någon orsak att äta fet fisk, och ej heller i artikeln påpekas det att det är skillnad på ALA och EPA samt DHA och att det vetenskapliga underlaget för att påstå att omega 3 från fet fisk och alger skyddar mot hjärtinfarkt är större.

En liten tillsats av ett ämne som vi knappt kan ta upp gör ingen skillnad, förvånande? Knappast!
Som Kostdoktorn påpekar har tillsats i form av ex.vis Lax däremot en klar verkan
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Ja rubriken var korkad. Det borde ha stått vad det handlade om, margarin.