Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 8694 ggr
egensinnig
0

Använda stekflott från fläsk?

Har ungsstekt fläsk ikväll och när jag skulle diska långpannan var det ca 1,5 dl flott i den som jag slog över i en skål och ev tänkte ha och steka i - bra el dåligt?

Min mormor sparade alltid stekflottet och stekte i nästa gång - antagligen av ren sparsamhet och för att det var gott gissar jag.

dufva
0

Jag tycker det är helt ok

Fettet är till stor del mättat och klarar relativt höga temperaturer utan att förändras.

På hamburgerhaken sparar de sin frityrolja flera dagar och den är av betydligt sämre kvalitet och riskerar förändras mer för varje gång den återanvänds

Wildrat
0

Det är bara fettet efter kött som är nitritsaltat (tex bacon) man inte bör använda. Nitritet kan bli nitrat som är giftigt när man värmer upp det igen…

egensinnig
0

#2 då ska jag nog slänga det eftersom det var salt fläsk.

lader-o-jarn
0

prova att ha flottet som blir kvar när man har stekt sidfläsk på mackan..  (om man nu äter bröd) brukade vi göra när jag var liten.

egensinnig
0

#4 ja det är så gott! Men vet inte om man vågar spara det pga av nitrit? I Danmark får man alltid små paket med ister el flott att ha på macka/smörrebröd - mums!

lader-o-jarn
0

köper man osaltat sidfläsk finns det väll inga nitriter i det?

eller kan det bli det när man saltar när man steker?

egensinnig
0

#6 osaltat borde vara ok ja då inget nitritsalt är tillsatt.

Midnattskocken
0

Om du steker i det flottet varje dag, ja då är det ju kanske inte så nyttigt. Men om du steker i det sällan (och då för smakens skull) eller brer på "mackan" så då spelar det ju ingen roll. Det är rock´n´roll, lev lite farligtFlört

Stirra dig inte blind på alla rapporter, man kan inte leva så, i ständig rädsla för att få i sig ngt som ev skulle vara dåligt för hälsan. Allting handlar om mängdenGlad

matvraket-se
0

Min farmor hade en bytta invid spisen, där hällde hon alltid allt flott. Far har berättat att tvärsnittet i byttan var randigt och skiktat i olika lager. Rimligen borde en del av flottet värmts flera gånger och fläsket var inte rimmat utan saltat så att det fick kokas innan stekning för att alls gå att äta. (saltkaret finns kvar än idag)

Om man har lust att ta vara på stekflottet och äta det är det nog inte livsfarligt - mina farföräldrar blev närmare 90!