Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5786 ggr
Josp
0

Någon provat zSweet?

Är det någon som har provat det nya sötningmedlem zSweet? Info från LowCarbShop:

"Kalorifritt socker som smakar som socker och är minst lika sött - Erythritol!

Vi introducerar i Sverige Zsweet som är tillverkat av erythritol som utfinns ur fermenterad fruk som är ett naturligt sötningsmedelt. Man har även tillsatt örten S. rebaudiana Leaf Extract (stevia) ,naturliga botaniska örter som är bakteriedödande och hämmar karies.

Detta gör att sötman blir densamma, om inte något sötare än vanligt socker och därmed minst 30% sötare än tex Sukrin.

1 kg Sukrin motsvarar ca 680g Zsweet."

Jag har lite problem med sukrinets kalla/metalliska smak, men det nya innehåller ju en del stevia och den bismaken klarar jag överhuvud taget inte av, så om någon därute har provat det här nya vore jag väldigt tacksam om ni kan tala om om man känner någon stevia-bismak eller inte!

Tack på förhand!

JAUS
0

Nej, jag har inte testat och tänker inte göra det heller, Sukrin duger utmärkt för mig. Du tar nog för mycket sukrin om du känner av dess kylande smak.

kricko1
0

Josp - jag är också intresserad av vad det här är för typ av sötningsmedel. Erythritol är ju detsamma som finns i Sukrin.

Kan det vara tillsatsen av "Stevia-örten" som isf. skulle innebära en smakskillnad???

Jag tycker Sukrin smakar rent av urdåligt, det förstör allt man tillsätter det i och att baka med det är iof. okej för konsistensen skull, men resultatet blir ändå helt oätligt i min smak. Den där kalla metallsmaken är vidrig. Då är Hermesetas och Canderel tusen gånger bättre rent smakmässigt, men då har de ju sina nackdelar på annat sätt.

Så min fundering är OM erythritol överhuvudtaget kan smaka olika? För är det fortfarande samma sorts "söta" smak (dvs. kall, metallisk och inte söt i ordets rätta bemärkelse) som i Sukrin, fast bara ännu kraftigare så är det ju bara etter värre. Något säger mig att det kommer att vara på det viset och att det enda som gör det "sötare" är tillsatsen av Stevia (vilket jag aldrig smakat) och har det då också en konstig bismak så låter det här tyvärr som att man bara hamnar ur askan i elden.

Men man ska ju som bekant inte kasta yxan i sjön innan man vet med säkerhet så…

- Recension, från någon som smakat, emotses mycket tacksamt Glad

MVH!/Kricko.

JAUS
0

#2 Själv tycker jag att sukrin är det överlägset "godaste" sötningsmedlet, tror nog att du överdoserar helt enkelt för jag känner ingen "metallsmak" över huvudtaget.

kricko1
0

Jaus - varför utgår du ifrån att både jag och TS "överdoserar" för att du själv (enligt #1 och #3) varken kan känna den kylande "sötsmaken" eller den metalliska bismaken?

Det räcker ju med ett eller ett par korn på tungan så känns iaf. den isiga "sötsmaken" momentant och du kan väl knappast ta mindre än så!?

Kan det inte vara så att du helt enkelt tycker om den där isiga sötsmaken, det är ju inget fel i det…. men det betyder ju inte att det smakar sött i traditionell mening för det.

När det gäller traditionellt söt smak så ligger Canderel och Hermesetas betydligt närmare enligt min mening iaf, men inte behöver man gilla den sortens söt smak (som i vanligt vitt socker) för den skull. Det är ju två helt skilda saker.

MVH!/K.

JAUS
0

Jag minns att jag en gång för flera år sedan bakade kokostoppar med canderell och smaken var bland det vidrigaste jag någonsin smakat, så jag kan absolut inte påstå att canderell ligger närmare socker i smaken. Sukrin är på vissa sätt t.o.m. bättre än vanligt socker enligt mig.

Men som sagt smaken är som baken, de är helt meningslöst att argumentera om en ren smakfråga. Jag får väl bara vara glad över att de smaklökar jag har inte är överkänsliga för "metallsmak".

kricko1
0

Jaus - Ja, just det och det är ju helt okej om än du skulle finna Canderel vara det vidrigaste av allt vidrigt på denna jord. Men så sluta då själv att förklara andras smakupplevelse med att de "överdoserar" Sukrinet bara för att de erfar den där (inte heller varken sällan eller av få beskrivna) isiga metallsmakssensationen.

Ingen påstår ju att du överdoserade Canderel i dina cocostoppar och att det var därför de blev så extremt vidriga!

Peace!? Flört

KarinSch
0

Och jag tycker att allt smakar vidrigt förutom Splenda, som faktiskt smakar socker, men det kan man ju inte använda av miljöskäl,

Så jag använder rörsocker eller honung de få gånger jag vill ha något sött.

Stevia smakar lakrits, örk.

Sukrin smakar kallt, konstigt och just metalliskt,.

Canderal och andra sötningsmedel smakar bara konstgjort och inte sött.

ToFat
0

Hm, verkar som om det har försvunnit från butiken? Jag var nyfiken på vad det var men det finns inte kvar.

Johannes9878
0

Jag tycker mkt om zsweet. Har ingen konstig eftersmak! Mums