Så in i bängen less...
Är det bara jag som är less på allt vad LCHF heter? Längtar efter bröd, potatis, pasta, glass ja allt som tillhörde livet före.
Började 14 juni i år efter att fått diagnosen diabetes typII 18 maj. Gått ner 8-9 kg och blodsockret på dagen ligger mellan 5-7. Tar 2 Metformin per dag.
Handeksem borta, IBS borta och ändå så är jag i en rejäl svacka. Funderar hit och dit om det inte finns nån annan väg men kommer inte fram till nåt.
Kan inte ta upp detta med min läkare eller diabetessköterska då de är så anti mot denna livsföring. De har ingen aning om vad jag pysslar med utan är bara glada över att mina värden är så bra.
Alla är så positiva - är det bara jag som tycker att det känns deppigt?
Om du inte är sockerberoende kanske du inte behöver vara strikt utan unna dig lite bara någon dag i veckan… av det du längtar efter.
Jag är typ med mkt förbättrat hbA1c. Men för att inte känna av "pekpinnen" så tillåter jag mig potatis ibland och bröd vid bjudningar…typ. Det går lättare då. :)
Lycka till! :)
Jag har ätit LCHF sedan förra våren och mår jättebra av det.
Ibland kan man känna att man blir trött på att äta LCHF, men det brukar vara en tillfällig svacka :-).
Jag brukar surfa runt och leta recept på internet för att få ny inspiration.
Kan tipsa om recept på Sesambröd. Jag malde dessutom sesamfröna till "mjöl" i en OBH Nordica Coffe Mill , då blev det verkligen brödlikt - kanske kletigare att baka ut men det var det värt!

Visst kan jag sakna smaken av potatis och pasta, men påminner jag mig om konsekvenserna är de inte svåra att avstå, och jag tycker faktiskt inte så värst synd om mig när jag får äta biff med bearnaise så ofta jag vill, mat som under andra försök att tappa vikt varit förbjuden. Låter spontant som att du behöver variera din mat mer, man behöver inte leva på samma sorts kött med samma sås och samma grönsaker ständigt, det finns så mycket olika saker att välja mellan, och så mycket olika sätt att tillaga dem på.
Glass kan du göra själv, betydligt godare än köpe-varianter, dessutom.
Även om jag kan sakna ditten och datten så är smaklökarna så förändrade att jag bara gör grimaser om jag skulle t.ex äta vanlig glass. Ät en liten potatis till någon måltid om det är viktigt för dig.
Tror också du är för enkelspårig i kosten, många är det för de är inte vana att se möjligheterna efter det tidigare enkelspåret. Kan det vara så?
Klart man kan bli less !
Kan du inte tänka som så att du faktiskt med LCHF har bromsat upp det som kallas naturalförloppet, för tidig död.
Du skall fortsätta vandra frisk på denna jord många år framöver med en fungerande bukspottkörtel.
Då tycker jag det är ganskla lätt att avstå från socker, öl, bröd, pasta mm.
Kolhydratavstegen jag ändå gör är mycket små, oplanerade och spordiska.
Till dags dato: Medicinfri, aldrig behövt äta metformin, typ.
Jag försöker låta bli att hitta ersättare för olika bakverk och efterrätter.
I går var jag på IKEA, tog en laxtallrik utan potatis samt en räkmacka där jag skippade brödet, lassade allt på samma tallrik, tog en pytteflaska rödvin från Grythyttan (på IKEA faktiskt).
Ps: frugan körde bilen hem.
Cerealier är ett helvete

Avstå inte mer än du behöver! Använd blodsockermätaren och ditt omdöme för att hitta din väg.

Ibland måste man fuska bara liiite, inte minst för att upptäcka att det inte var så förbålt gott det man längtat efter, och känna att det knappast var värt det hela när de gamla bekymren gör sig påminda eller vikten kryper uppåt igen.
Tror inte det finns nån som inte fuskar lite ibland men det gäller att dra lärdom och erfarenhet av snedstegen man gör och inte minst se till att inte falla så djupt av vagnen så man spolierar alla hälsovinster man gjort.
Idag känner jag inte att jag fuskar på något sätt när det sker utan bara att väljer att göra små avsteg ibland.
Avstegen blir avstamp för en lång tid med bra kost utan längtan till sötsaker och stärkelse.
Det mesta som var så gott tidigare känns nu alldeles för sött. Blodsockersvängningen och tröttheten blir direkt märkbar likaså magen som börjar knorra över skräpet som dimper ner.
Lchf är inget tvång.
Du väljer och utforskar själv hur du vill äta och lär dig under resans gång vad som passar bäst för dig.
Jag äter på 5-10 minuter. Sen gör jag annat i 4-6 timmar (240-360 min) och mår väldigt bra.
Varför ska det som tar 5-10 minuter få förstöra resten av dagen. Fokusera mer på livet mellan "maten":-)
Det finns en poäng i det ni skriver. Tack! Jag har fastnat i så enkel livsföring som möjligt. Tappat lusten att laga mat - inget kul att hitta på nya recept. Vill helst inte alls använda spisen….
Har dessutom en 15-åring hemma som bojkottar det jag nån gång bjuder på. Han får den mat han äter och där tar min lust till större ovationer slut. Lätt att jag bara äter ägg, ost, oliver m m. Äter föratt överleva.
Idag ska jag åka och handla lite roligare saker (LCHF) så jag får lite mer variation - mitt kylskåp är väldigt tomt.
Tack alla ni för pepping
Ja det gäller att äta gott av LCHF-maten, finns ju massor. Igår gjorde jag en stor sats taco-gratäng som räckte till några matlådor också. Jag har suttit och längtat till lunchen idag, så god är den. Kanske faller 15-åringen din i smaken också. Min 17 åring fick nacho-chips till och åt ordentligt. www.kokaihop.se har receptet + en massa annat smaskigt.
Är med dig Yamuna. Har inte diabetes eller övervikt. Kört nu över en månad och bara tappat vatten. Står still.
Att handla tar f-n 3 ggr så lång tid. Har insett att jag behöver läsglasögon för att se alla små förteckningar. Man "får" ju inte ens äta bacon pga nitritet. Antingen hitta en bonde eller köpa rökt sidfläsk. SUCK.
Läser om hur folk tuggar fläsksvål tillsammans med en kopp te med kokosolja. FY F-N.
Vill ha en prinsessbakelse eller en rostad macka med mkt smör och apelsinmarmelad. Eller nybakade scones.
Har aldrig gillat att handla och laga mat och med lchf så blir det så förbenat jobbigt.
Enda fördelen för mig med lchf har visat sig vara att jag sluppit sockerdippen. Annars är allt som vanligt.
Skiter i det här nu.
Jag fuskade med ett pommes i söndags! Det smakade inte alls som jag minns det (inte alls lika gott) och blev nästan lite sur över att jag slösade kolhydrater på det där
Tuggade glatt vidare på stuvad blomkål efter det!
http://julialex.blogg.se
För mig hjälper det mycket om man kan baka lite LCHF-bröd (sök runt här på sajten efter recept) och äta med mycket smör, ost och grönsaker på. Eller grädde med hallon/jordgubbar/andra bär. Det finns så mycket som är ganska ok som man kan äta om man anstränger sig lite. :) Variation behövs när man längtar efter dittan och datten.
Tror du har allt att vinna på att vara någorlunda strikt ett par månader till eller mer och sen kanske du kan fuska mer med tiden. Din kropp är ju såå lycklig över att slippa kolhydraterna.. det är bara din hjärna som är lite butter. :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Du slog huvet på spiken. Det är precis så jag känner.
#9 PS. Det är inte 15-åriga ungar som bestämmer vad som serveras. Han får skaffa ett jobb och köpa egen mat om det skall vara på ett så tramsigt vis.
#11 Många många LCHF-are äter bacon. Det är väl en fördel om man inte äter det varje dag bara :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
SnorLars och Yamuna, jag har svårt att se problemet. Om ni vill äta en princessbakelse är det väl bara att göra det? Sen att det då kanske inte kan kallas LCHF, vad spelar det för roll?
Eller om ni bara vill kapa bort kolhydraterna, gör det då och ät bacon eller vad det nu är utan att tänka på tillsatserna så kan ni ju fundera på tillsatserna så småningom när det känns som ett bättre läge för det. Man behöver inte ta samtliga steg på en gång.
OM nu målet är att käka helt strikt enligt renlärig LCHF alltså. Jag själv äter liberalt och har inga problem med att någon gång ibland peta i mig bullar eller kakor till exempel. Nu är det kanske lätt för mig, som varken har någon sjukdom eller övervikt, att äta liberalt, ni kanske måste vara strikta och då kan jag förstå att det känns som ett tvång ibland…
Jo, det är precis så att jag har både sjukdom och övervikt så jag bör vara strikt. Men det är väl så att jag har ätit så mycket av det gamla goda så jag får sota för det nu. Bara gilla läget…har ätit mig mig sjuk.
Tack för tipset! Det blir tacogratäng till middag idag!

Jaha du SnorLars
Allt eller inget black or white alltså.
Ja, man väljer själv, både hur man ser på kosten, och hur man tillämpar den.
Själv tycker jag det går blixtsnabbt att handla.
Det är ju bara att gå förbi 90% av skiten som erbjuds och
plocka guldkornen 
Läsglasögon kanske du behöver för att din lins har stelnat av en process som kallas glycolisering.
Gissa vad man får den av!
Matlagningen är reptilsnabb med lite planering och gärna storkok ett par gånger i veckan.
Inge pasta och potatis som ska puttra i evigheter längre underlättar rejält.
Att du vill ha bakelser och marmelad är ju ett medvetet val av dig som inte jag kan eller bör argumenteras emot, så
Det är bara att mumsa på då 
Det som ligger i köttdisken behöver ingen granskning av innehållet. Inte heller smör och creme fraiche. Inte så noga med grönsakerna heller.
Vad är det för konstiga "produkter" ni måste läsa på? Att en princessbakelse innehåller uppemot 25 olika konstiga ingredienser vet jag redan. Det är därför jag inte väljer att äta den. Dock äter jag hembakta bakelser när det finns på olika kalas. Dessa bakar min sambo med smör:-)
LCHF-kost behöver ofta bara en stekpanna. Håller med duva och det är också bra för miljön att inte koka potatis:-)
Jag äter mer varierat sen jag började med LCHF, fast jag tycker ju om att laga mat. För mig är det fortfarande roligt att hitta nya rätter och bröd (som # 13) inom ramen för LCHF. Men jag har bara ätit LCHF i sju veckor, så det kanske spelar in. Min dotter (8 år) får däremot äta vad hon vill ha (pasta, kött och tomat t.ex).
Har inte gått ner i vikt (eller midjemått) som jag hoppades att göra som bieffekt
men har så roligt då jag surfar omkring (som #2) och hittar inspiration till mat att laga.
Min hy har liksom din blivit bättre, så det är jag oxå glad för.
Har ersatt pasta och potatis med LCHF-bröd för att kunna suga upp såsen/skyn. För det är viktigt för mig att få tag på all sås
Blev förvånad (trots alla vittnesmål här) då jag tog en Straropramen i fredags (mitt absoluta favvo öl) att den smakade ohyggligt sött!
Lite potatis eller pasta lär du ju inte dö av (som # 6 skrev, kolla då av blodsockret så klart), då det gäller glass kan du ju göra god LCHF glass om du vill. Självklart är det jobbigare om man alltid har varit en gottegris! Jag tror att det är enklare att avstå "riktig" glass om man struntar i att göra efterätter som efterhärmar det. Men det är ju bara vad jag tror.
Som # 7 duvfa sa, fuska lite och se om du har lättare att äta enligt LCHF då.
Sen håller jag med #17, om man inte kan äta strikt så måste det ju vara bättre att äta mindre LCHF än inte alls?
Oj, jag verkar bara ha upprepat alla andras kommentarer! Men man kanske kan se min kommentar som en sammanfattning?
Jag brukar laga en sjukt god (i mitt tycke) paj som jag knyckt från Airam
"Ingredienser:
25gram smör
5-6 ägg
1 dl grädde
Ugn 225 grader.
Smält smöret i pajform. Vispa under tiden hastigt ihop ägg och grädde. Slå stanningen över det lätt brynta smöret och grädda tills det blivit en torr gyllenbrun yta.
25gram smör
1 påse frusen hackad spenat
10-15 cm purjo
3-4 vitlöksklyftor
1 ask Philadelfia eller liknande
kanske en skvätt grädde
salt & nymald svartpeppar
1 stor tomat
200gram getost
Smält smöret. Låt purjon (som rengjorts och skivats) smälta. Tillsätt spenaten och rör tills allt har smält. Tillsätt färskosten och pressa i vitlöken. Krydda. Späd ev med grädde. Låt sjuda samman till tjock röra. Skiva under tiden getost och tomat i "halvmånar". Slå spenatröran i pajskalet och toppa med ost & tomat. Gratinera tills ytan lockar."
Att jag hittat det LCHF receptetet räcker för mig som motivering till att äta LCHF 
Lycka till och hoppas att du klarar av att fortsätta med lchf!
Man kan välja lite "spår" som nybörjare (dvs innan man får in det i ryggmärgen och på rutin) - antingen kan man göra det super enkelt (men kanske lite tråkigt) med typ kött, smör, ägg, ost och lite grösaker - handla går jättefort (bara att gå till mejeridisken för smör, ostdisken när osten är slut, och sedan till kött/fisk disken och plocka något till bra pris som man tycker är gott). Att laga det är då också riktigt minimalt med tid och anstränging. Ännu enklare om man äter riktigt mycket och fett så man kanske bara behöver äta en eller möjligen två gånger om dagen - då behöver man bara tänka på mat i kanske totalt 30 minuter om dagen (inkluderat ätandet av den!). Med det alternativet går det lätt och snabbt att komma igång men för en del lite tråkigt.
Andra alternativet är att man dyker huvudstupa i allt special och alla receptsiter etc. som finns och testar allt möjligt och ersättningar osv (det gjorde jag som tycker det är roligt att experimentera i köket) och så hittar man snart vad man gillar och vad som fungerar för en, och ganska snart blir det lika "naturligt" som det man åt innan.
Vilket man bör välja eller kanske ett mellanting beror ju på hur man är som person.
Nuförtiden efter ca 1.5 år så gör jag ett mellanting, experimentlustan fanns mest i början för att det var nytt, att lägga massa tid och energi på maten när man bor själv är inte så jättekul alltid. Så för det mesta äter jag ganska lika och samma och dessutom sällan. Har jag ingen inspiration men är hungrig, ja då blir det för det mesta någon variant av en stor omelett med lite olika "pålägg" stekt i mycket smör och så behöver jag oftast inte äta något mer. Ibland ser jag till att ha kokta ägg i kylen, mosa ihop 2 med smör och så funkar det som måltid också. Är jag sugen på att äta "mackor" ja då gör jag lembas eller pones, som jag vid det här laget kan slänga ihop i sömnen om det skulle behövas. Ja, helt enkelt så ägnar jag de flesta dagar inte maten mycket tanke alls (och då har jag tidigare varit en som *krävde* jättevariation, men det behövs inte längre, matfixeringen är helt enkelt inte där längre).
Men de gånger jag är på humör efter något extra då kan det bli timmar i köket med bakprojekt och nya special rätter osv, jag har aldrig hittat något stopp på vad man kan hitta på med det som är "tillåtet", det är något som blir lättare med tiden, vart efter det man äter blir "naturligt" för en själv.
Idag blir det falukorvsgryta (charkmästarns falukorv jag köpte en stor av förra veckan till extrapris), med falukorv, krossade tomater och vitkål som jag gjorde för några dagar sedan (var inte mycket jobb där inte och vips hade jag mat för 3 dagar), den kommer jag äta med lite vitlöks aioli och riven ost. Gott, gott.
Jag har försökt med veckomenyer och att storhandla. Funkar inte för mig så blir så att jag på vägen hem efter jobbet, trött som f-n, ska försöka lista ut något att äta. Det var lurigt innan och skitjobbigt om man ska jaga kolisar och E:n.
Har under en tid nu vägt allting jag äter, fört matdagbok, hållit mig till siffrorna och nästan slaviskt legat 75/20/5 och 1,2gram protein och äta "min" mängd kalorier. Alltid hållit mig under 20 gram kh per dag och varit stolt när jag hamnat under 10.
Har ingenting emot kosten som sådan, bara det att lchf kräver mer disciplin och koll vilket jag knappt hade innan (när det gäller mat).
Problemet har alltså inte med lchf att göra utan det har nu blivit tydligare att jag saknar matdisciplin (och läsglasögon).
Hängt här på forumet ett tag och eftersom jag är en 100% människa så har jag tagit till mig alla diskussioner om fluor, nitrit och glutamat. Det har blivit för mkt.
Har helt enkelt tappat drivkraften. Planen är att bli mer liberal och försöka stanna i ketos.
#25 Håller man sig till rena råvaror finns det inga e-nummer att fundera över. Så det går att förenkla livet samtidigt som man förbättrar hälsan.
#25 Det låter som du "tar i" alldeles för mycket och i slutänden gör det svårare för dig. Förenkla kosten istället istället för ambitiösa veckomenyer och storhandling, det blir man lätt bara trött av om man inte tycker det är roligt i sig. Köp en bit (fett) kött, stek i skivor i panna eller eller hel i ugnen (varför inte fläskkarré det brukar vara bra pris så här års), gör en rejäl laddning kryddsmör. Lägg lite salladblad eller lite tomat eller lite paprika eller lite broccoli/blomkål på tallriken och ät. Gjorde du köttet i ugnen av en stor bit så har du för flera dagar. Helt automatiskt blev handlingslistan jättekort och du behöver inte fundera på varesig e-nummer eller procent eller exakta kolhydrater.
Koka en rejäl mängd ägg och lägg i kylen, ät med smör eller majonnäs eller i värsta fall som de är till mindre måltider som frukost eller så. Eller med makrill i tomatsås
Köp en rejäl förpackning köttfärs (gärna fet, den brukar vara billigare också) - stek med lite kryddor, vispa ihop några ägg med lite grädde och häll över färsen tillsammans med riven ost, stoppa i ugnen tills det ser klart ut. Ät med eventuellt sallad som ovan eller kanske strimlad vitkålssallad. Voilá igen mat för flera dagar utan att behöva läsa en enda innehållsförteckning eller räkna något alls.
Inte en enda innehållsförteckning som behövde läsas, inget behövde räknas och inget planeras långt i förväg. Och resultatet? En ganska strikt LCHF kost med bra fördelningar och betydligt under 20 gram kolhydrater per dag. Inga e-nummer ingen nitrit och inget glutamat. Handlingen? mja borde gå på max 15 minuter i affären? och mat för säg i alla fall halva veckan om man inte är mer än 1-2 personer. Är man själv och inte alltför kinking med att äta samma sak flera gånger i rad så räcker det till hela veckan.
Det behöver verkligen inte vara ett dugg svårare än så. Så länge man inte vill försöka putta in en massa "extra" som stora mänger mejerier och nötter och bär behöver man inte krångla till det mer.
Som exempel då jag varit pank och med ingen tid och ska flytta om mindre än en vecka har jag följande i min kyl: 16 ägg, 300 gram smör, halvt stort paket bregott, ett halvt vitkålshuvud, en stor falukorv av halvbra märke (var billig förra veckan), 2 salladshuvuden (billigt på ica den här veckan), lite majjonäs, lite av någon halvbra kebabdressing (yoghurt/majonnäs baserad), en liten bit ost (kanske 150 gram kvar) en påse riven ost. 1 paket bacon från Tulip. I frysen 1.5 portion köttbullar från ikea utan tillsatser värre än lite ströbröd, någon portion broccoli/blomkål. Och pja det var det, och det räknar jag kallt med att jag inte behöver handla något mer innan jag flyttar om en vecka. Det går bra det med. Ah glömde en liten skätt grädde också, kanske någon deciliter eller så. Blir det världens roligaste mat? Nä inte den här veckan, men varför måste man alltid äta så spännande? Det är väl få i makaroner/pulvermos och korv/köttbullar/fiskpinnar träsket som gör heller. Och att handla det skulle också tagit säg 15 minuter som exemplet ovan, och nog inte mer än ca 150 kr. Om några veckor har jag mer tid och pengar igen, då kan jag spendera ork på roliga nya recept etc.
Ooh se jag hade ett halvt paket pofiber i ett skåp också, då blir det Pones med smör och ost och te till kvällsmat någon kväll också.

# 11 Jag fattar inte vad som är så jobbigt heller. Stek en skiva fett kött och stek några ägg till. Tar max en kvart och är jättegott. Är det för arbetssamt skippa äggen och skicka i en halv burk creme fraiche i stekskyn. Rör om. Ät.
Att handla tar fem minuter nu förtiden och vad lätt det är att bära hem! Inte tonvis med grönsaker och frukt eller mjölk och fil. Jätteskönt.
Det verkar vara en mental grej för er som tycker det är jobbigt. Däremot går jag inte ner i vikt men det kan bero på att jag är normalviktig…
Det som är jobbigt med att handla är att man måste tråckla sig längst in i butikerna för att hitta det man ska ha och sedan samma sak ut igen.
Jag fattar inte varför man ska krångla till det så förbenat. Ät det du klarar utan att må dåligt och få för högt blodsocker.
Jag äter "vanlig" mat men har plockat bort ris, pasta eller potatis. Tillåter mig ett knäckebröd ibland (jag klarar det). Istället för de traditionella tillbehören lägger jag till de grönsaker jag tycker om helt enkelt. Gräddsås eller smör som jag smaksatt.
Visst, vill man eller måste äta strikt kan jag förstå vissa problem för då blir det kanske krångligare och svårare att variera.
:-)
För mig är LCHF det enklaste som finns. Kött, ägg och smör är basen man alltid klarar sig med. Sen om det finns längst in i butiken..Ja, men tur att man inte fick jaga bytet säger jag. Har man det som något jobbigt så borde nästan allt vara jobbigt.
Om det är jobbigt att räkna. Sluta räkna! Det finns inget bättre än att lita på sina känslor och äta när man känner sug efter att äta.
Det finns inget annat djur som är lika meningslöst krångliga som oss människor. Varför inte bara äta och hålla käften..
#30 Du kanske är ironisk? Eller var du kanske vegetarian före LCHF? Jag var i alla fall inte vegetarian före LCHF och nog åt jag mjölkprodukter ockå. Skillnaden var väl att man då tråcklade sig längst in i affärerna för att hitta det man skulle ha PLUS att man tråcklade sig runt bland bröd-pasta-mjöl-ris-hyllorna OCKSÅ.
Liksom Dufva tycker jag också att det går hur snabbt som helst att handla numera.
Vissa människor har säkert ett kontrollbehov när det gäller maten och tycker att det är en del av "späkningen" att väga, mäta och räkna och ta in ALLA råd på en gång. I början kanske det känns spännande och kul men jag förstår att det kan bli jobbigt till slut.
Jag tror att var och en måste hitta sin modell som funkar i längden. Jag väger och mäter ytterst sällan. Jag försöker lära mig att lyssna på min kropp och dess signaler. Jag silar bort kamelerna och sväljer myggen. Just nu i alla fall. Sen får jag ta en sak i taget för att kunna leva och må så bra som möjligt. För detta är ett livslångt val för mig.
Mitt frukost/lunch trix:
smält 40g fett (smör eller kokosfett) och blanda i:
4 ägg +1 äggula + salt och peppar
Ibland lägger jag i en burk tonfisk/makrill/osttärningar/bacon/tomatbitar/köttbitar (som blivit över) eller dy.
Sen några minuter i micron, kan behövas röras runt i efter halva tiden.
Sen äter jag halva och petar ner resten i en lunchlåda till jobbet. Enkelt, billigt, snabbt, näringsrikt.
Sen äter jag middag med familjen på kvällen, vanligtvis sallad och kött.
Jag skrev ett svar med mitt sätt och min tanke igår som bara försvann lessnade och försöker nu igen i stället.
Jag har ätit LCHF ca fem år innan dess GI som jag kom i kontakt med långt innan det var inne. Jag är lite för stor och har typ 2 diabetes sen 13-14 år. Undertiden jag gjorde allt "rätt" blev jag bara sjukare och sjukare fick högt Blodtryck dålig ämnesomsättning denena medicinen efter den andra för sockret lagade mat åt mellis tränade två tre gånger i veckan förutom långa promenader till och från jobbet vikten var på väg upp och jag var hungrig hela tiden. Jag har nu bara lite metformin kvar är nästan frisk äter när jag är hungrig går varken upp eller ner i vikt.
MEN jag blir också less ibland, tro inte annat….. Jag löser det genom att äta glass på stan om jag vill, tar en liten potatis till sillen osv. Jag får inget sug eller ont i magen av sånt och jag slipper tycka synd om mig. Från början var jag jättestrikt men det upplevde jag som lättare eftersom jag inte behövdeäta hela tiden, jag hann dessutom bli sjukare innan jag hittade LCHF och det kan jag lungt säga att högt Blodtryck vill jag inte ha igen, och får det inte av mina små "godisbitar"
Det jag alltid varit noga med är frukosten, tror dagens första mål är viktig och påverkar hela dagen. Jag äter bacon och ägg mår bra av det.
Precis som du sussie (#35) gör jag också. Vill jag äta glass idag så äter jag glass. Min frukost, lunch och middag är ju LCHF stabila och en glass skulle kunna jämföras med en frukt eller något annat som är naturligt sötare än LCHF.
Rättika är en utmärkt ersättning för potatis, urgott i pyttipanna. Shiratakinudlar funkar bra istället för pasta. De har nära noll gram kolhydrater och är glutenfria.
#33, nä min poäng är att just det jag vill ha, ägg, smör grädde osv. alltid finns längst in i butiken och man måste ta sig förbi bergen av bröd, kakor, pasta mm. Skulle gå mycket fortare att handla om man slapp det.
#38 Och min poäng är att de fanns väl där även före du åt LCHF?
Skillnaden är att nu slipper du stanna och välja vid bergen av kolisarna! Du rusar bara rakt förbi dem.
Vår ICA Nära är iofs inte så stor så för oss är det helt ok. Men visst, en LCHF-butik vore inte dumt. Den skulle inte behöva vara så stor!
Förslag: Se det som en liten "motionsrunda"..
.. "repan" runt i affären, alltså.
Men alltså.. så himla länge tar det väl inte!! Vårt stora coop rundar man ju på max ett par minuter - gående - om man räknar bort stoppen.
Ibland önskar jag det skulle finnas fler LCHF-grunkor, så det skulle ta lite längre tid att handla. 
Matlagningen är ju mest sånt som sköter sig självt. En större gryta räcker till många mål. En stek likadant.. Koka ägg - många samtidigt. E t c..
Alltså så jobbigt är det inte men det klagas på att det är så jobbigt att handla med LCHF. Tycker egentligen det är tvärt om eftersom det mesta finns samlat på ett ställe, längst in. Om det jag vill ha vore samlat i början eller slutet så skulle det bli ännu lättare. Ett svep runt mejeri, ett runt kött, klart!

Pasta: vitkolspasta eller zuccinipasta. Bara att strimla och koka. Ett par minuter.
Potatis: kokt, skalad zuccini. Olika varianter, tex klyftpotatis funkar också med zuccini.
Glass: Gör själv med mindre socker!
Kakor: Finns massor av härligt goda kakrecept på nätet och i kokböcker. Även andra "sötsaker."
Bröd: Opsies, sesambröd, pizzabottnar, frökex, tortillabröd osv osvfinns enormt många smarriga brödrecept på nätet!
Kan inte hitta någon anledning att undvika sina favotirrätter!