Är så sötsugen
Vilka är dom POSITIVA effekterna av att inte äta kolhydrater??
Hjälp mej att inte stoppa något söt i munne!!
Finns många fördelar med att inte äta kolhydrater, men en av dem är ju tex att man kan bli av med sitt sötsug :)
OK jag ska försöka komma med lite anti-grejer:
- Du förstör tänderna
- Du förstör din fettförbränning och kroppen sätter igång att lagra fett igen.
- Du underhåller ditt sötsug om du äter sött
- Du kommer att må illa och vara skitförbannad på dig själv efteråt.
*pepp pepp* du KAN klara det! Ät nått fett, drick en kopp te med kokosolja i, gå ut och gå en promenad (utan plånbok så du inte helt plötsligt har köpt godis utan att veta om det). Försök att ta dig för nåt!
Positiva effekter av lchf… Det beror nog en del på utgångsläget, men för mig innebär lchf att jag slipper klåda av candidan och sår i hårbotten.
Jag sover lugnare- vaknar alltså inte upp en eller flera ggr/natt- och somnar lättare.
Jag har ett jämnare humör och orkar mer, jag har mindre av kvisslor/akne i ansiktet (vilket jag tror också beror på candidan) och inte att förglömma- jag går ned i vikt.
Om jag däremot gör avsteg och tror att jag ska klara av att äta t.ex mkt grovt surdegsbröd, frukt och liknande så sitter jag snart fast i sockerträsket upp till hakan! Har insett att det inte är värt det.
Några positiva effekter som jag upplevt:
- Inget sötsug
- Håller mig mätt länge = behöver aldrig småäta, jämfört med t.ex. klasskompisar som "måste" ha en macka efter första lektionen, och sen en frukt medan lektionen håller på så att de klarar sig fram till lunch..
- Blir "skönt" mätt, aldrig sådär äckelproppmätt
- Bättre hy & hårbotten
- Massor av energi
- Bra sömn
- Bra humör
- Mindre svullen mage, behöver inte springa på toa stup i ett
- Har (indirekt) fått mer kunskap, så nu när jag vet det jag vet om kolhydrater vill jag aldrig nånsin gå tillbaka till att äta allt skräp som jag ansåg som nyttigt förut….
När jag får sötsug brukar jag ibland äta lite hallon eller jordbubbar med grädde… inte så bra egentligen eftersom det underhåller suget. Det blir dock inte stora problem för mig så det är ingen fara. Att äta en stor bit brie funkar bättre. :)

#3 När jag tänker på det så sover jag oxo mycklet bättre nu när jag inte äter kolhydrater, samt man luktar inte så söt och äckligt i underlivet, urinen får en mindre söt doft.
Har beställt Oxomax idag ska prova om det kan hjälpa mot sötsuget. Kanske är det som spökar.

4# låter smarrig med hallon, jag har massor av björnbär kanske skulle ta några sådana när det blir hemskt. Annars kan jag ju tänka på hur äcklig man känner sig dagen efter man har ätit en chipspåse.
Har varit helt utan godis och chips ihelgen !!!
Är så stolt!!
rulla in en bit brieost i ett par skivor god italiensk salamikorv…mmm… Mycket godare än socker :-)
Avokadoröra!!
Ta tre mogna avokadon, en burk tonfisk i vatten/olja, vitlök, salt och citron, Ta allting och mosa ihop det. Det hjälper mot mitt sockersug! :D Jag älskar avokadoröra. Mycket godare än godis.
Jag bredde tjockt med Philadelphiaost på några tunna skivor rökt skinka igår kväll. Det var mycket gott och stoppade sug. Men idag föll jag till föga och gjorde en smoothie på frysta bananskivor och dito blåbär samt havremjölk… Inte direkt kolhydratfritt men så gott! Den där fräscha fruktobär-känslan…
Jag har låtit bli sötsliskiga saker (+ annat med högt kh innehåll) sedan ca 1 vecka tillbaks.
Det har varit mycket enkelt efter att jag sett bilder på candida (som jag kommit på att jag har).
Varje gång jag blir frestad att stoppa något mindre bra i munnen så tänker jag på de vidriga bilderna.
Lite skrämselpropaganda, (välj själv om du vill se eller inte), men för mig har det funkat.
De positiva effekterna är att jag mår så mycket bättre att äta lite kh, till och med vågen rör sig nedåt (har stått still ett tag)

vart ser man dom bilderna då??

vart ser man dom bilderna då??
när man googlar på candida… (jag gjorde iaf det och det kom upp en del ruggiga bilder)

Har bakat sesambröd idag gud va gott med bregott och stark ot på mums!!Ingredienser:
1 msk fiberhusk
2 dl skalade sesamfrön
1 tsk bakpulver
2 dl riven ost
3 ägg
Gör så här
Blanda alla torra ingredienser plus ost. Tillsätt äggen och rör ihop till en jämn massa. Häll massan på en bakpappersklädd plåt. Bred ut massan tunt (min kaka blev 38x24 cm) med en slickepott eller använd en bit plastfolie och brödkavel. Grädda i 225 grader i 8 min. Låt svalna och skär i lämpliga bitar. Torka i ugn på 75 grader om du vill ha hårt bröd.
Tack pennylane1 att du svarade på var man hittar bilderna. Jag har varit borta ett par timmar.
Visst var det en massa hemska bilder. Jag ser dem framför mig hela tiden (nästan)

Den främsta fördelen är helt klart att humöret är stabilt. :)
Tänk alla sur-kärring-fasoner vår omgivning nu slipper när ens humör aldrig dippar sådär hemskt.
Peace.