Orolig...för lite kalorier?
Jag har letat i trådarna här men kan inte hitta vad jag söker.
Jag är orolig för att jag äter för lite kalorier och vad det isf kan göra för skada.
Egentligen tror jag inte på kalorier men kanske att för lite inte är bra.
Jag äter väldigt kolhydratsnålt näst intill inga alls och mår jättebra på det men jag kommer sällan upp i mer än 1100-1600 kalorier/dag
Jag äter ½.1 pkt bacon och 2-3 äggulor till frukost oftast. Lunchen och kvällen blir det ngt annat protein och varierande fettkällor + massor av smör. Tom i kaffet
Problemet är att jag måste äta mer kolhydrater för att komma upp i kalorier men varken kropp eller blodsocker mår bra av det.
Är diabetiker med bra värde och betydligt mindre insulintillskott nu efter 5 månader på LCHF. Dessutom har jag blivit av med ca 13 kg:s övervikt som en bonus till hälsovinningen.
Men som sagt jag är orolig för att jag får för lite kalorier i mig och vad det isf gör med kroppen.
Tacksam ifall någon kan hjälpa mig med upplysning.
Hittar ingen direkt information on det.
/ Annelie

Äter du 1500 Kcal per dag samtidigt som du går ner ett halvt kilo i veckan så innebär det att du får i dig cirka 2000 Kcal per dag.
Den dag du inte går ner mer kommer antgligen hungern att öka?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Kalorier är eg inte intressant utan det är hur du mår som spelar nån roll. Mår du bra eller känner du dig trött i musklerna, slö, lite yrslig och illamående? Mår du ok så äter du tillräckligt, om inte så är det för lite…

Tack för svar.
#1 Jag förstår nog inte riktigt…Skulle vilja förklara det för min dietist.
Finns det någonstans jag skulle kunna läsa mer om det?
Jag mår jättebra och min kropp är nöjd…men min dietist är absolut inte ens lite nöjd.
Hon har accepterat att jag äter LCHF men vill gärna att jag äter mer grönsaker än vad min kropp tycker är ok.
Dessutom tror ju hon på kalorier vilket inte gagnar mig och just nu tror hon att jag har startat en karriär som anorektiker för att jag har enligt henne rasat i vikt sen i mars och har fått smak på det.
Men enligt mig och alla mina värden mår jag toppen.
Jag skriver matdagbok i vanliga fall men i sommar gjorde jag ett uppehåll med det och där blev det oxå att jag slutade med en hel del kolisar utan att egentligen tänka på det först. Men jag har aldrig mått så bra någonsin som jag har mått i sommar.
Och jag är av den tron att min kropp själv bestämmer var den vill vara så länge jag bara ger den rätt näring vilket jag ju gör nu.
Min kropp är såå lugn och harmonisk.
Nu när jag ska börja skriva igen känner jag kraven från sjukvården för att jag annars inte får lov att gå dit och det behöver jag av andra anledningar. Jag har tom funderat på att ljuga för att de ska låta mig vara ifred men mitt samvete säger annat.
Det skulle inte kännas bra.
Men magen och kroppen vill inte ha de "vitaminer och mineraler" som dietisten vill ge den.
Det gör nog inte saken bättre när jag berättar för henne att jag får allt jag behöver i min stora mängd ägg/dag och gula paprika…hehe
/ Annelie
#3 Om din kropp gör sig av med fettet på kroppen så finns det en del kalorier där som förbränns. Tillsammans med kost-kalorierna så blir det mer än 1500 kcal.
Knepigt med knäpp sjukvård. Du kan ju testa och se hur återbesöket blir efter sommaren, blir det lika tröttsamt som innan kan det vara värt att låta dem få höra vad de vill. Någonstans skall ditt samvete vara rent inför dig själv, inte mot irrelevanta faktorer.

Jag har gått till dietisten hela sommaren men valde att inte skriva i matdagboken. Nu ville hon att jag skulle börja skriva igen för att hon vill se så att jag får i mig alla vitaminer mineraler mm som de vill att man ska få i sig.
Som jag har förstått det så om man får i sig för LITE kalorier så börjar kroppen ta av muskelmassan och inte fettet när man går ner i vikt och det vill jag ju inte men jag kan ju ha förstått fel.
Samtidigt är jag glad för att jag har både en dietist och diabetesläkare som accepterar mitt val av kost.
Synd bara att de inte förstår den helt ut. Men det kommer kanske.
Det finns ju nya förslag om vår kost som är på väg in i sjukvården vilket är fantastiskt.
Delvis ett om att man ska kunna välja "kolhydratfattigare"kost när man blir inlaggd.
Detta berättade min dietist för mig förra veckan.
/ A
Funderar efter att ha läst.. 
Jag vet att det är pilligt att registrera i minmat.net men kanske du skulle kunna göra det i några dagar - väga det du äter och registrera..?
Då får du ju dels bra info själv, men kan också - om du vill - skriva av eller skriva ut informationen i minmat och lämna till dietisten. Då får denna se hur pass mkt näring din kropp faktiskt får alldeles utan grönsakerna.. Från det du faktiskt äter.
Eventuellt underskott i energiintag via kosten kompenseras av att din kropp tar från "lagren". Det är ju sant att det är helt ok, så länge du ändå tillför - via kosten - den NÄRING du behöver. D v s tillräckligt med protein och fett, vitaminer och mineraler, mm.
1100 kcal låter "för lite", tror de är svårt att få i sig nog näring inom den "ramen", medan ca 1500 kan vara tillräckligt, beroende på vad man äter. Dessutom är det ju lite olika vad vi behöver för att må bra.

Ja vi vet ju inte om du har anorektiska anlag utan utgår från att allt du säger är med saningen överensstämmande.
Klart att det är bra att hålla koll på både kalorier och all annan näring man kan ju lura sig själv om inte annat.
Men som sagt vad går man ner 0,5 kilo i veckan så blir det närmare 500 Kcal om dagen från fettväven.
Det är därför vi rekomenderar en miniminivå på proteinet.. för går man under det så finns risk för att kroppen bildar glukos av dina muskler.
"Although more long-term studies are needed before a firm conclusion can be drawn, it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1373635/
Skriv ut denna till din dietist!
Sen så har vi haft en hel del trådar om kalorier, här har du en;
Och om vitaminer!
Och man kanske skall se dietistens förfrågan som sådan att hon är ovan vid kosthållningen och vill försäkra sig om att allt är rätt?
I deras utbildning antar jag att man menar att det är gröntofrukt som står för vitaminerna?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.