Nära ett återfall i kolhydratdjungeln....
Hej!
Har kämpat i många år med att jag äter med känslor inte med hunger. Har kommit jättelångt åt rätt håll ändå. När jag började med lchf i början av 2009 så blev det ännu bättre.
Just nu känner jag mig upptryckt i ett hörn i mitt arbete och är lite utanför det gäng som arbetar med mig. Kommer ingen vart och är allmänt nere just för tillfället.
Har börjat känna att jag nog skulle kunna äta fastän jag inte är hungrig, alltså känsloäta som jag kallar det.
Har ätit men lchf mat, men det blir för mycket tror jag ändå…Mer av jordnötter, 86% choklad ja för mycket av det goda…..Är ju inte direkt sugen på ägg heller då jag är så här nere..
Har ni något råd att ge mig, vad kan man äta lite mer av förutom kött….eller vad gör man…Jag har ju ätit lchf så länge nu att jag vet hur mycket jag ska äta för att må bra och vad jag ska äta. Är så nära att ge upp….men har ju gått ned så bra. Från storlek 54 till storlek 46..vill inte vända om o gå upp…
Är det någon som är eller har varit i min sits, ja det är det nog. Kom ni igenom det, hur gjorde ni då??
När jag blir sån där har jag äntligen lärt mig att det i alla fall inte hjälper med kolhydrater. Jag blir inte nöjd ändå. Och man mår skit efter.
Så jag tycker det bästa är att göra något helt annat som inte har det minsta med mat att göra, ring en kompis, eller träffa någon glad och positiv manniska, gå ut och gå, umgås med djur, handarbeta.
Har man tur så har man lurat sig själv och klarat en dag till och mår så mycket bättre när man vaknar nästa morgon!
Lycka till!
jordnötter och choklad och så kan ju tyvärr lätt trigga efter mer - har ett litet konstigt tips, vet inte om det fungerar för dig men du kan ju prova om du vill
mocha smörkräm, alltså rör ihop mjuknat smör med äggula (och lite sötningsmedel, sort och mängd efter preferens), gärna lite vaniljpulver och sedan lite riktigt starkt kaffe (kan ju hoppas över om man vill ha naturellt).
Nu är det här ju tänkt att ha som fyllning i något bakverk etc, men jag har vid några tillfällen då jag varit sådär "sugen" och det lätt blivit spiral ner i mer nötter och choklad och så ätit det här istället som det är. Man får i sig på tok för mycket om man tycker om det *men* det har fördelen att det är så mycket smör att man lätt blir illamående och helt enkelt inte vill ha mer och "suget" håller sig borta länge då det är nästintill 0gram kolhydrater. Inte direkt idealiskt med så mycket smör om man vill gå ner i vikt, men för att nöja sig med att just nu stå mer eller mindre still och inte sakta men säkert "trilla av banan" kan det vara en idé.
När jag är på väg falla gör jag något ritkigt smaskigt som jag vet jag kommer äta lite för mycket av…men hellre det än att falla helt.
LCHF-kakor kan funka, men det kan också ge mer sug…Jag brukar köra pannkakor eller våfflor med grädde, det känns väldigt lyxigt. En lätt sötad LCHF-glass kan också fungera, fast det kan bli för gott…

Jag brukar när jag känner sådär, antingen gå träna, dricka pepsi max, ringa en vän, skriva ett mail till någon eller dricka ett par koppar starkt hett kaffe med kokosfett och lite grädde i. Är ju inte sött och heller inget att tugga på, men värmen från kafet eller teet brukar minska sötsuget samt att prata med någon man tycker om gör en gladare i livet.
Kämpa på :)

Tack för råden, jag tar till mig det o ska testa lite…kan tyvärr inte promenera eller motionera förrän jag opererat mitt bråck. Annars vet jag att det är jättebra.
Man har ju i de flesta av sina levnadsår ätit kolhydrater så det är ett litet helsike, ursäkta språket, när man vill falla tillbaka i gamla dåliga vanor…
Känner mig lite bättre nu, men måste nog ta tag i problem som är mycket jobbiga. Bättre det än att falla o kanske inte komma upp på benen igen.
Tack