Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 6608 ggr
kewell
0

Ni som käkar noll..

Har ätit 0 kolhydratskost ett tag nu. Blir fisk, kött, kyckling, ägg, majonäs och smör i stora drag. Det jag undrar är om någon som äter likadant fått någon brist på något? C-vitamin etc.. Nåt annat man bör tänka på?

[hermes]
0

Äter inte alltid medvetet noll, men väldig nära de flesta dagar. Vad jag kan se från min matdagbok är att jag ligger lågt på vitamin C, kalium och magnesium. C-vitamin och magnesium tillskott äter jag lite då och då, mest då magnesium för det känns i domnade armar/ben vid för låga nivåer.

Kan inte säga att jag har märkt något annat. Går ner i vikt i en alldeles lagom takt (tycker jag själv). Tappat ca 25 kg sedan i mars och mår mycket bra.

Ser till att försöka äta lever någon gång i veckan för att få en extra skjuts av vitaminer/mineraler. Så det är mitt tips - lever. Glad

savonit
0

Tips är att äta spenat vilket ger.

Nästan inga kolhydrater man mycket vitaminer. (C)

Att även äta ägg borde göra susen.

Per 100Gram
Energi kcal: 18,00 Energi kJ: 73,00
Proteiner: 1,90 Fiber: 1,30
Kolhydrater: 0,70 Vatten: 94,00
Alkohol: 0,00

Fetter:
Fett: 0,50 Kolesterol: 0,00
E-mättade: 0,00 Mättade: 0,10
F-mättade: 0,30

Vitaminer:
A: 0,00 B1: 0,10
B2: 0,30 B3: 0,90
B6: 0,20 B9: 194,00
B12: 0,00 C: 46,00
D: 0,00 E: 2,90

Mineraler:
Fosfor: 30,00 Järn: 2,00
Kalcium: 93,00 Kalium: 560,00
Magnesium: 79,00 Natrium: 6,00
Selen: 0,50 Zink: 0,90

Vattenkrasse
Per 100Gram
Energi kcal: 26,00 Energi kJ: 108,00
Proteiner: 2,90 Fiber: 3,00
Kolhydrater: 1,80 Vatten: 91,00

Fetter:
Fett: 0,10 Kolesterol: 0,00
E-mättade: 0,00 Mättade: 0,00
F-mättade: 0,00

Vitaminer:
A: 0,00 B1: 0,10
B2: 0,10 B3: 0,20
B6: 0,10 B9: 30,00
B12: 0,00 C: 43,00
D: 0,00 E: 1,00

Mineraler:
Fosfor: 60,00 Järn: 0,20
Kalcium: 120,00 Kalium: 330,00
Magnesium: 21,00 Natrium: 41,00
Selen: 0,50 Zink: 0,20

Surkål konserv m lag
Per 100Gram
Energi kcal: 17,00 Energi kJ: 70,00
Proteiner: 0,90 Fiber: 1,70
Kolhydrater: 2,00 Vatten: 93,00

Fetter:
Fett: 0,20 Kolesterol: 0,00
E-mättade: 0,00 Mättade: 0,00
F-mättade: 0,10

Vitaminer:
A: 0,00 B1: 0,00
B2: 0,00 B3: 0,10
B6: 0,10 B9: 40,00
B12: 0,00 C: 15,00
D: 0,00 E: 0,00

Mineraler:
Fosfor: 28,00 Järn: 1,10
Kalcium: 42,00 Kalium: 260,00
Magnesium: 13,00 Natrium: 320,00
Selen: 0,00 Zink: 0,30

Sparris grön vit konserv u lag
Per 100Gram
Energi kcal: 21,00 Energi kJ: 89,00
Proteiner: 2,10 Fiber: 1,50
Kolhydrater: 0,90 Vatten: 94,00

Fetter:
Fett: 0,70 Kolesterol: 0,00
E-mättade: 0,00 Mättade: 0,20
F-mättade: 0,40

Vitaminer:
A: 0,00 B1: 0,00
B2: 0,00 B3: 0,30
B6: 0,00 B9: 96,00
B12: 0,00 C: 15,00
D: 0,00 E: 0,30

Mineraler:
Fosfor: 28,00 Järn: 0,40
Kalcium: 14,00 Kalium: 130,00
Magnesium: 9,00 Natrium: 290,00
Selen: 0,20 Zink: 0,40

Wtn3
0

Ät lever regelbundet, det ger tillräckligt med C-vitamin. Lever innehåller visserligen inte noll kolhydrater men det är ändå mat vi är anpassade för, så de kolhydraterna kommer inte sätta käppar i hjulet för välmående eller viktnedgång.

JAUS
0

Gräslök är ganska C-vitaminrikt och innehåller bara 1,7g kolhydrater. Hacka ner i beanäs istället för dragon.

Pasi
0

Tallbarr ger också mycket C, om man nu inte är leverätare. Kolhydratnivån borde ligga som andra blad, och det behövs inga stora mängder.

kewell
0

Brukar iof äta broccolli då och då samt 3 ägg om dagen. Men spenat är bra tips, särskilt till fisken. Har jag ju lite i frysen:)

KarinJ46
0

Gul paprika innehåller massor av C-vitamin. Tror jag läst på denna site att det räker med 30g paprika/dag för att täcka c-vitaminbehovet. (100g paprika = 4,4g kolisar)

kewell
0

Värsta med att käka noll tycker jag är att om jag nån gång råkar fuska så slår det tillbaka värre än innan. När jag åt vanlig LCHF hände knappt nånting. Nu blir det ofta skitattacker på dass osv om jag fuskat. Kommer nog gå tillbaks till vanlig LCHF någon gång i höst/vinter. Men det är kul att man blir sjukt slank runt midjan med noll kolh.

EEElina
0

kewell: hur äter du en vanlig dag för att stadigt gå ner i vikt?

kewell
0

börjar dagen kl 7 typ och tar 3 ägg och ca 100-120 g fläsk. vid 12 snåret blir det middag, ofta en köttfärsbiff gjort på blandfärs och nåt ägg. Kanske smör till. Om jag inte styrketränar väntar jag till ungerfär 18-19 med att äta. Kanske 2 laxfileér och smör. Blir jag hungrig på natten, t.ex om jag e uppe sent blir det ett ägg till.

Vid träning brukar jag ta nåt lätt, kanske ett ägg eller två runt 5 tiden. träna vid 19, 19.30 på lite aminosyror och andra styrkepreparat. Efter träningen blir det 25-30 g prottepulver och mat på kvällen..

Om jag inte skulle träna alls skulle jag sikta på att äta ännu mindre. Kanske frukost en gång på eftermiddagen och lite lätt på kvällen..

Om detta fungerar på tjejer vet jag inte. Jag har en del muskler nu som förmodligen ökar min fettförbränning. Tror Skalderman är expert på hur tjejer ska äta sig ner i vikt, han skrev ju nån bok om det. Själv har jag gett upp att råda tjejer över huvud taget då deras sötsug är en kraft större än vad en enskild liten människa kan råda över. En tjej jag kände ringde 5 ggr samma kväll och bara tjatade om att hon ville ha ferraribilar. Hennes LCHF-kost blev tillslut mer och mer fuskrätter genom att hon letade gotterecepten som finns i vissa LCHF-kokböcker. LCHF-tårta osv..

Dessutom tycker jag överlag att det verkar som tjejer har svårare för att äta ordentligt med fett (motbjudande?) och äta mindre grönsaker (som ofta ser trevligt ut och associeras med smalmat?). Tycker det räcker med grönsaker någon gång i veckan.

Killar däremot brukar ha nån slags tävlingsinstinkt och brukar inte ha nåt problem med att köra lite extremt ett tag, men detta är bara mina personliga erfarenheter..:)

LarsCarlHansFson
0

#10 jag känner mig precis som de där tjejerna du beskriver och jag är definitivt man ;-D nu är jag inne på ganska strikt igen men jag brukar snart dregla över recept för LCHF-muffins osv…

anonymGoteborgska
0

#10 Jag kan inte prata för alla tjejer men för mig så har sötsuget med hormoner att göra.Vid pms och mens kan sötsuget vara olidligt men det är ju då ni män få ta på er uppgiften att stötta oss extra mycket.Flört

Sedan är det nog väldigt individuellt det där och många, både män och kvinnor, har nog svårt att bryta tankemönstret om att äta mer fett eftersom det är något vi har lärt oss sedan vi var små att inte äta för mycket fett. 

Både jag och min sambo förundras och skrattar varje dag av lycka när vi tar fram goda ostar, äter bacon och andra godsaker utan att behöva ha dåligt samvete.Nu är vi ganska nya i detta men som sagt så sitter det djupt rotat i oss iaf att inte äta fett.

Ulf-S
0

Det som funkar för mig när det gäller att mota suget i grind, det är att helt enkelt äta mig riktigt proppmätt istället för att dutta med små/normala portioner. Alla söt- och snackssug bara försvinner.

Och jag håller mig mätt längre, så det blir inte mer mat totalt. När jag äter en rejäl lunch runt 12.00 blir jag inte hungrig förrän 19.00-20.00.

MimLan
0

#13 Samma här. Just att äta rejäla måltider är vanligtvis bättre för mig, för små måltider får mig att vilja äta oftare, trots att jag inte är hungrig, men något slags sug finns ofta. Stora måltider gör att funderandet på mat försvinner och jag äter först igen när jag är hungrig.

Ta-Co
0

Bra tråd. Jag behöver dra ner ordentligt på kolhydraterna igen, det har sakta ökat hela tiden fram tills nu då jag sitter här och försöker förstå vilket hemskt jobbigt inflytande sötsug har över mig.

Jag fattar iaf att jag inte kan tillåta mig själv något "fuskande" alls fast det känns lite väl stort och övermäktigt att tänka mig att jag egentligen aldrig skulle kunna äta "normalt" när jag är bortbjuden. Inte en tesked av tårta eller liknande.

Någon trugar, alla börjar glo på en. Jag brukar ibland få känslan av "kom-inte-här-och-tro-att- du är-bättre-än-någon-annan"-blickar och tankar runt omkring mig vid såna tillfällen. Men jag vet att jag inte är bättre än någon annan, jag vill ju bara må bra och få äta vad jag vill… Suck…

nyborjare08
0

Skit i dem! Glad Vet att det är rättare sagt än gjort, men du äter ju för att DU ska må bra, inte för att de ska må bra… Problemet ligger ju hos dem - deras egen "ohälsosamhet" blir väl mer uppenbar då och de skäms och tar ut det på dig. Man kan alltid dra till med nödlögnen allergi, intolerans, ont i magen eller vad som passar för stunden om man tycker att det känns jobbigt att säga nej. Eller om man vågar, säga rakt ut att man är sockerberoende och att socker faktiskt är en 7 gånger mer beroendeframkallande drog än kokain! De lär ju knappast truga en fd narkoman med "jo men det är ju lördag, EN liten lina kan du väl dra"… Flört

ninaX
0

Finns det någon receptsamling som innehåller näst intill Noll-kolhydrater recept? Eller e det bara att äta kött, fisk och ägg som det är liksom, plus smör på?

Jag ogillar laga mat, alltså är min fantasi och tålamod lika med noll.

Å du #10. Det där med att jag måste ha grönsaker stämmer på mig, det är mest fint. Men egentligen behöver jag kanske inte alla dom grönsakerna. Det var ett mycket intressant inlägg :) Men eftersom jag är helt ointresserad av god mat, så skulle jag ju i praktiken rätt enkelt kunna äta ganska lågt me kolisar, bara att jag inte vet hur och vad… ska nog surfa på det lite.Det är så himla lätt att man fuskar och äter för mkt kolisar o blir helt vattenballong.

Bra tråd!

nicesandra
0

#17 att äta noll kolhydrater är ju exemplariskt för dig om du ändå inte tycker om att laga mat. det är ju bara att laga till (steka?) kött eller fisk-biten och så tada! har du maten klar. går ju på nolltid. jag lider dock, för jag tycker att det är kul att laga mat, men det får inte gå ut över min hälsa… :P

LarsCarlHansFson
0

Recept för NCHF är ett exempel på tråd för liknande recept. Finns säkert fler om du söker. Själv brukar jag mest använda fantasin utifrån kött, fisk, ägg, smör. Iblnad ost, ibland majonnäs. Färsbiffar kan ju kryddas på oändligt många sätt. Brukar ibland tillåta mig kokosmjölk och grön thaicurrypasta med kyckling, fläsk eller köttfärs i. Supermums och bara liite kh i.

ninaX
0

#19 Tack! Supert :)Men det där med "utifrån fantasin" är inte min grej… Va gör man me ägg förutom steka å koka dom liksom :P

Ja, jag borde ju kunna steka en biff tycker man ju,.. :D

Ta-Co
0

#16 Tack! Jag skrattade rejält, kändes riktigt skönt när jag läste ditt inlägg för det stämmer ju så bra. Ingen skulle komma på tanken att vifta med vinflaskan framför en nykter alkoholist eller truga med droger till en f.d. knarkare bara för att det är fest. Det gäller bara att påminna mig själv om det om och om igen och inte glömma bort det.

Ingen vill ju sitta och vräka i sig onyttigheter när den som t.ex. sitter bredvid knappt tittar på godsakerna. Då är det lättare att truga och fungerar inte det, sitta och sucka och himla med ögonen och tycka att den personen bara "krånglar till allt". Sen ondgöra sig över hur mycket extra-arbete det blir att behöva hitta nya recept, köpa "konstiga" ingredienser och baka något som den här speciella och jobbiga personen kan äta.

Säger jag att ja, men det är så bra ändå, jag kan äta kött och sallad till maten för det finns det redan och så räcker det med bara en kopp te som dessert, inget annat, då blir det protester trots att det är så enkelt och inte krävs något extra-arbete för någon.

Jag behöver tuffa till mig, stå på mig, inte dalta eller tycka synd om andra eller sympatisera med dem över mitt "krånglande".

Jag borde ta åt mig av det #10 skriver om tjejers sötsug och männens tävlingsinstinkt (jag vet att det är generellt han menade och hårddraget, alla dras över en kam men så bra skrivet).

Mitt sötsug är så jobbigt men ger jag mig fan på att nu jäklar ska det funka och blir nästan arg (kroppen framkallar kanske lite av det nästan obefintliga manliga testosteronet) ja då går det lättare. Men jag är oftast ganska vek och mesig av mig, suck, och jag faller rätt fort tyvärr…

nyborjare08
0

Ta-Co jag håller oxå på och avgiftar mig från socker nu! Har infört nolltolerans mot allt som smakar sött, inklusive bär och mörk choklad. Fast jag tillåter mejeriprodukter då det verkar funka än så länge. Hittills (3,5 veckor) har det gått bra fast jag har heller inte varit bortbjuden. På jobbet är de vana vid mina konstigheter Skrattande Första testet blir på fredag då svärfar fyller år och ska firas med bland annat tårta… Fast jag tänker sätta en ära i att motstå! Flört Värre blir det nog med vinet. Hans favoritvin är vitt halvtorrt elände. Jag får väl skylla på att jag kör… fastän vi ska sova över! Skrattande