Nybörjare, överviktig och tränar
Hej,
Jag har precis börjat med LCHF-kost, tränar 3 gånger i veckan med ungefär 30 min uppvärmning/kondition, 1 timme intensiv styrketräning och 30 min kondition/nedvarvning.
Jag började med LCHF eftersom jag är extremt trött på blodsockerdippar och kolhydratmage. Och så vill jag öka min fettförbränning och gå ner i vikt förstås. Frågan är bara om jag förstör någonting i början genom att träna? Är det någonting speciellt jag behöver tänka på? Kan jag fortfarande bygga muskler på ungefär samma nivå som tidigare?

Välkommen hit! Det blir säkert lite tungt att träna i början, men det finns inget som hindrar att fortsätta. Det tar lite tid att vänja sej (kroppen) vid fettdrift isf sockedrift. Lycka till!
Ok! "Fett" :)
Men vad bra, idag var det lite tyngre än vanligt att komma igång på uppvärmningen men sedan körde det på som det brukar. Finns det någonting man ska tänka på i träningsformen man väljer i början?

Det finns några här på forumet som är duktiga på träning, det är inte jag, de kommer säkert besvara dej.
#2 Nej, inte annat än att det kommer gå trögt och kännas jobbigt. Men det går över när musklerna lärt sig använda fett som bränsle. Hur lång tid det tar är individuellt men det brukar gå fortare för de som tränar.
Nu är det inte det du frågar om men jag säger ändå:
Två timmars träning är ett långt pass oavsett vilken kost man äter. Har du möjlighet att träna fler men kortare pass?
T.ex. bryta ut konditionen och köra styrka och kondis olika pass.
Javisst har jag möjlighet för det, men är det verkligen ett långt pass? Hur långt hade du rekommenderat? Jag ska ju hinna en ordentlig uppvärmning, alla reps (överkropp ena dagen, ben osv andra dagen) och sen varva ner ordentligt och få ner pulsen långsamt igen.
Kan du rekommendera något program som passar bättre?
Långt och långt… många tränar så, men jag tror inte att det är optimalt.
Nu vet ju jag ingenting om dig och din träning och träningserfarenhet. Du kan ju vara allt från nybörjarmotionär till elitaspirerande med stor erfarenhet. Så ha det i åtanke när du läser resten…
Vad är målet med din träning? Har du kört så här länge och trivs med det? Får du resultat? Orkar du köra hårt hela timmen styrketräning? Hur många övningar kör du? Vilar du mellan seten och övningarna, eller kör du superset/cirkelträning eller nåt annat? Hur många reps och set kör du?
Jag har kört såhär nu i ungefär en månad och ja, jag ser resultat och jag trivs med det :)
Jag motionerade relativt mycket tidigare. Jag vilar någon minut mellan seten och övningarna, jag kör 3x10 set på det mesta och per muskelgrupp.
Beroende på om jag tar ben eller överkropp så tar styrketräningen mellan 45-60 minuter.
Målet med träningen är att få bättre kondition, bli smalare och starkare.
Tja… nu blir jag villrådig :)
Så länge det fungerar, du får resultat och är motiverad: kör på.
Men nu hinner du 10 övningar per pass, väl? ca 20 på hela kroppen. Är du inte väldigt seriös tycker jag att det är mer än vad som "behövs".
Det jag kanske reagerade först på var "uppvärmning/kondis" och "nedvarvning/kondis", jag kan ha varit lite trött när jag läste det och tolkat det till sammanlagt 1h konditionsträning. 1h intensiv styrka och 1h kondition i ett svep är mycket, men också taskigt tolkat av mig.
Som sagt: kör på, men om motivationen tryter: minns att det finns andra upplägg!
Jag vet att det kanske låter extremt men ofta när jag haft en riktigt frustrerande dag på jobbet så är det jäkligt skönt att bara gå ner och få det att bränna till lite här och där och sen gå hem full av endorfiner :) Och ja det var nog konstigt uttryckt av mig, det avses i allt 2 timmar :)
Att det var två timmars träning du pratade om förstod jag, det var intensiteten jag undrade om jag övertolkat.
Du måste ha en rackarns uthållighet!
Tänkte bara fylla på med lite info nu om hur det har gått!
Träningen går super, jag orkar mer och ökar stadigt i vikter och klarar att springa längre och längre.
Vågen pekar neråt sakta men säkert, 4 kg sedan jag började, dessutom har jag sedan jag postade den här tråden tappat närmre 5 cm i midjan och ett antal över bröstet. låren har också "försvunnit".
Jag mår bättre, min laktosintolerans är borta och det är awesome! Förstår inte att jag inte testade detta tidigare!
Härligt! 
Jag har faktiskt aldrig märkt av nån seghet när det gäller träning och lchf, även om jag har hoppat av och på kosten ett antal gånger.
En sak som man kan tänka på är att mjölksyran binder vatten i kroppen så om man väger sig dagen efter ett hårt träningspass så kan vågen visa mer än "rättvist". :)
Hej hej, tänkte återuppväcka den här tråden från döden med lite om vad som har hänt sedan senaste inlägget:
Utgångvikt 105 kg
Midjemått 115 cm
Nu ser det lite annorlunda ut efter mycket och hård träning:
Nuvarande vikt 89 kg
Midjemått 89 cm
Och jag har dessutom fått bra form på kroppen äntligen, fått axlar, v-form och man ser tydligt musklerna under huden, hela "sälformen" är borta.
Riktigt lyckat, LCHF och träning funkar bra för mig!

Kul att höra om dina fina resultat