Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8118 ggr
Camilla77
0

Yr och seg av LCHF?

Har testat LCHF i snart 5 månader och gillar det. Har fått bättre blodsockerbalans, slipper acne och har halverat mina mensbesvär. Så, jag tänker fortsätta.

Jag försöker gå ner några kilo, vilket fungerar om än långsamt. Ibland gör jag små avsteg och äter lasagne med familjen eller dy., utan att vikten förändras. Några gånger har jag gått ut och druckit en massa söta drinkar inte heller det inverkar. Har någon gång ätit vitt bröd osv. Jag har läst här att många blir "bakis" eller går upp en massa i vikt av snedsteg. Jag kan t.o.m. se en positiv effekt av lite extra kolhydrater då och då. Kanske att de sätter fart på magen eller nått?

Jag tror att min viktnedgången med LCHF beror på att jag satt gränser för vad jag får äta och det mesta som genom frosseri får mig att gå upp i vikt, står inte på den listan. Godis, glass, kakor, läsk etc. Känns skönt att bara äta riktig mat av råvaror. Inte lika lätt att överäta på kokosfett Glad

Enda problemet jag har med kosten (tror jag) är att jag ofta är seg i huvudet och min yrsel har tilltagit. Blir ofta yr när jag reser mig hastigt. Vilket inte hände lika ofta förr. (Jag har lågt blodtryck). Någon som vet vad man kan göra? Äter jag för lite kolhydrater?

Typisk dagsmeny är

frukost: omelett 2 ägg +20 g kokosfett + msk majonnäs

lunch: samma som frukost

middag: 150-200 g kött med sallad och sås

Vatten: 1.5 - 2 liter

ibland äter jag lite snacks som mandel, grädde, 90% choklad bit, eller dy.

Zepp
0

Många lågtryckare raporterar ännu lägre tryck på kosten, prova med lite salt i ett glas vatten, annars så får du öka på kolhydraterna och då menar jag grönsaker o mejerier.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fiana
0

Många missar vikteffekterna av sitt fusk då det oftast inte kommer direkt, för mig kan det ta upp till i alla fall 4 dagar innan det visar sig på vågen (som utebliven viktnedgång eller upp, då är det tyvärr oftast inte vatten).

Går man upp direkt är det inte en "riktig" viktökning utan antingen för att man har mer i tarmarna eller bunden vätska. Att man inte ser det negativa direkt betyder tyvärr inte att det inte är där, det kan påverka i många dagar.

(det är fördelen med att väga sig varje dag, då får man bättre koll på sina mönster på vad som påverkar hur efter ett antal månader, men det kan man verkligen inte göra om man är fixerad vid vågen och får "panik" vid plus siffror, den varierar mycket mer än man tror från dag till dag utan att det är något fel)

Camilla77
0

Tack för era svar.

Ska försöka med lite mer salt.

Det låter logiskt med viktuppgången Fiana, tänkte inte på det :-)