Är det vanligt??
Nu har jag ätit enligt LCHF cirka 1 månad nu och jag har tränat mellanåt och första tiden gick jag ner 4 kilo och de syntes folk kommenterade och jag sträckte på mig.
Nu vet jag inte om jag hamnat i någon slags platå eller typ att kroppen står stilla?
Jag är 157 cm lång och väger 69 jag beöver tappa minst 10 kilo.
Mina morgonar brukar se ut som följaden:
Frukost: 4 skivor bacon 1,5 msk grädde i kaffet ett stekt ägg och 1msk majonäs
Mellanmål: grädde och några hallon
Lunch: Kött, lite broccoli och bea ibland 25 gram smör med vitlök i
Mellanmål_ en näven paranötter
Middag: Kyckling/räkor/kött och någon sås gjord på creme fraiche och någon paprika eller broccoli til
Asså borde jag vara orolig?? är det för tidigt att gå in och uttala mig?
De sista jag önskar i livet är att gå upp i vikt så de hade ju varit bra och känts tryggt fall man på något sätt kunde veta fall man är på rätt spår eller bör ändra.
Har förövrigt anmält mig in på matdagboken och för in där.
Men de är tydligen också något man kanske skal vara lite aktsam med enligt många i början och börja mixtra med det?
Så va säger ni proffsen??

Har du spegel?
Hur sitter byxorna?
Blir det inget resultat av träningen?
Har du fått igång benen eller är de trötta?
Träning och viktnedgång är två olika koncept som delvis motverkar varandra.. fast egentligen inte, för tränar du så får du mer muskler och tär du på fettdepåerna så står nog vågen still samantaget.. släng vågen o kika i spegeln.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Byxorna sitter hur fint som helst nu efter de kilorna men som sagt jag måste ju gå ner mera för att de skal sitta ännu bättre.
Har inte kört fullt ut med träningen denna månaden då jag käkat lchf men kommer göra de nu när jag skal börja leda spinning varje torsdag.
Annars ser mitt träningsipplägg ut som följande:
Måndag: Styrketräning 60 min
Tisdag vila
Onsdag styrketräning 60 min
Torsdag: Spinning 45 min
Fredag vila
Lördag_ Styrketräning
Söndag vila
jag kan ju tycka att de i kombo med kosten ska ju kunna få mig ned 10 kilo minst asså…
Försök att slappna av, det har bara gått en månad.
Tycker ditt upplägg verkar bra, men jag är inte nån träningskunnig.. Som sägs ovan - träning bygger muskler (och kosten underlättar det bygget) som ersätter fettvikten lätt. Muskler väger mer än fett..
Fortsätt skriv här i tråden, så vi får rapport om hur det går!
1 månad är alldeles för kort tid för att säga nåt särskilt. Ge det minst tre månader och om inget hänt då så kan du se över matintaget.
Men generellt gäller det att kött (fisk, ägg) och fett är maten och allt det andra tillbehör. Basera alltså inte måltiden på tex mjölkprodukter. Försök även äta tillräckligt vid måltiderna så du slipper äta mellanmål…
Matdagboken är ett bra sätt att få koll på om det slinker med några kolhydrater som man inte visste om.
Se även till att du får i dig dina proteiner (inte för mycket och inte för lite) och inte äter för lite.
Och ha tålamod. :-D

Som de andra redan sagt så är det lite tidigt att säga. Skulle varken våg eller måttband röra sig neråt eller kläderna växa på någon månad till kan det vara dags att finslipa kosten lite, då skulle jag i första hand ersätta dina mellanmål med något annat, antingen slopa dem helt och istället äta ett till mål mat om du är hungrig, eller också ta något annat istället för nötter eller grädde med bär, t ex några ostskivor med smör på, eller någon bra kryddkorv med bra råvaror och få tillsatser.
Tusen tack för alla bra svar :)
Men vad kan jag äta om jag inte äter grädde och bär? de ätter ju på höjden enbart på helgerna och nötter de handlar om kanske 4-5 st paranötter men i och emd at jag äter maten på jobbet som vi får subventionerad så består den i vamliga fall av en salladsbuffe grundad på kyckling då tar jag vanligtvis sallad och de och försöker hitta nån sås men vi äter ju ganska tidigt dvs lunsj klokka 11 sen när ja skal träna vid 16.30 då måste jag ju ha något innan så länge klarar jag inte att gå tom utan vil ha något vid 3 halv 3 tiden nu har de blivit 1 1/5 dl keso.
Vad tror ni?

Det är mellanmålen som du kan skärpa upp lite
Det bästa vore om du kunde äta mer vid frukost och lunch så behovet av mellanmål minskade
Mejerier som mellanmål är inte optimalt eftersom dom triggar hunger och frigör insulin
Förstår att du behöver fylla på förråden innan träning
Helst ska det då vara en bra (gärna fet) proteinkälla
Vad sägs om makrill på burk (ät så lite av tomatsåsen som möjligt) eller ägg som mellanmål? Kanske göra egen, fetare dressing att ha på salladen? Bara för att maten är subventionerad måste du väl inte äta den, matlåda kan bli lika billigt eller billigare och mycket mer mättande…
Ja grejen är den at jag uttryckte mig nog fel jag får 600kr av jobbet i matpengar i kantien så de är väl bra att äta där men som någon sa att man kanske kunde taa med sås själv.
Tyvärr är jag välldigt kärsen så makrill, tonfisk, kalla ägg äter jag inte de jag skulle kunna göra är väl kanske att öka med ännu ett stekt ägg på morgonen de gjorde jag förut och kände mig bra mycket mättare?? Va tros?
Och till mellanmålen igen vad kan man äta ??Har prövat serano skinka med phiadelhiaost och tagit kanske två skivor men ah vet inte då jag fiortfarande känner mig en aning villrådig.
#10 Äter du tillräckligt vid huvudmåltiderna så behöver du inte mellanmål så är det problemet borta. Är man fettdriven blir det inte lika stort problem med blodsockerfall som ofta blir på kost framförallt på kolhydrater i och med att kroppen tillverkar det kontinuerligt.
Äter 1-2 gånger per dag nuförtiden, när jag fortfarande levde på mest kolhydrater blev jag hungrig "stup i kvarten"
Det finns de här som tränar som lever med periodisk fasta och kanske varit utan mat 20 timmar när de sedan tränar.