Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5462 ggr
enduro
0

Bearnaisesås...

Hallå allesammen!

Tänkte kolla om någon har tips på bearnaise som är ordentligt hållbar? Det är för friluftsliv - vill kunna vara ute flera veckor utan att handla. Om det finns någon som är väldigt hållbar så får man väl acceptera en och annan tillsats…

Ett alternativ är ju om någon vet hur man kan göra bea mer hållbart? Det går ju inte att hetta upp och vacuumförsluta, då skär den sig ju…

Tacksam för idéer!

Per_W
0

Har inte experimenterat med detta men jag är skeptisk till att det går att göra en bea som är i närheten av äkta och hållbar flera veckor utan kylnining

Ägg håller sig lång tid utan kylning så länge skalet är helt. Men så fort det har ett hål i skalet så ruttnar det lätt. Åggula är den kanske näringsrikaste lösning som finns på jorden och mumma för bakterier.

Riktiga bea ska göras på smör och det härsknar efter en tid i rumstemratur.

Om det var så att jag inte kunde leva utan bea under en fjällvandring skulle nog satsa på att bära med mig hela ägg i en stötsäker förpackning och göra ny bea på spritköket. Rapsolja eller olivolja är nog smidigare än smör i detta fall. Lite torkade örtkryddor som smaksätning.

Per Wikholm